Σαπφώ Νοταρά: Η κωμικός με την βραχνή φωνή που έβαζε «μπουρλότο» με τις ερμηνείες της

νοταρά
Πηγή: atexnos.gr

Η Σαπφώ Νοταρά ήταν μια επιβλητική παρουσία στον χώρο του θεάματος που χαρακτηριζόταν από την δυναμική και έντονη προσωπικότητα της και ταυτοχρόνως με την ευαίσθητη και διακριτική χροιά της. Η αθάνατη Ελληνίδα κωμικός της χρυσής εποχής του ελληνικού κινηματογράφου και ηθοποιός του θεάτρου έβαζε «μπουρλότο» με κάθε της ερμηνεία.

Η Σαπφώ Νοταρά, κατά κόσμον Σαπφώ Χανδάνου όπως ήταν το πραγματικό της όνομα, γεννήθηκε το 1907 στο Ηράκλειο Κρήτης. Ακαδημαϊκά ήταν από τις λίγες γυναίκες της εποχής της που πέρασε στο Πανεπιστήμιο φοιτώντας στην Βιομηχανική Σχολή. Παράλληλα, σπούδασε στο Εθνικό Θέατρο που εκείνα τα χρόνια λεγόταν Επαγγελματική Σχολή Θεάτρου και αποφοίτησε με άριστα από τη Δραματική Σχολή του Πειραϊκού Συνδέσμου. Ακόμη, είχε παρακολουθήσει μαθήματα ρυθμικής και μπαλέτου και κατείχε καλαίσθητη εμφάνιση. Το καλλιτεχνικό της ψευδώνυμο, «Νοταρά», το εμπνεύστηκε από την οδό της δεύτερης θεατρικής σχολής στην οποία φοιτούσε.

Η εμβληματική ηθοποιός δεν δούλεψε αμέσως ως ηθοποιός. Στα νιάτα της, λόγω της μόρφωσης της δούλευε σε τράπεζα. Ήταν πανέμορφη και καλαίσθητη, ενώ είχε ζήσει τον έρωτα με έναν αντάρτη που οποίου τα ίχνη έχασε αργότερα.

Την αρχή στον υποκριτικό κύκλο η Σαπφώ Νοταρά έκανε το 1926, όταν γράφτηκε στο Σωματείο Ελλήνων ηθοποιών. Η πρώτη της επαγγελματική δουλειά ήλθε το 1934 με θεατρικό έργο του Τολστόι. Για τα επόμενα 30 χρόνια, θα εργαστεί στο θέατρο και στον κινηματογράφο δίπλα σε σπουδαία ονόματα της εποχής όπως: Μαρίκα Κοτοπούλη, Κατερίνα, Χριστόφορος Νέζερ, Ειρήνη Παπά, Έλλη Λαμπέτη, Δημήτρης Χόρν, Αλέξης Δαμιανός, Μίμης Φωτόπουλος, Αλίκη Βουγιουκλάκη, Δημήτρης Παπαμιχαήλ.

Advertising

Advertisements
Ad 14
Νοταρά
Πηγή: mixanitouxronou.gr

Έπαιξε και στην Επίδαυρο με την Κατερίνα Παξινού και τον Παπαδάκη σαν μέλος του χορού. Οι ρόλοι που της αποδίδονταν ήταν κυρίως μικροί και συχνά αυτό την πλήγωνε, καθώς ένιωθε ότι δεν αναγνωρίζεται η αξία της. Οι περισσότεροι την θυμόμαστε ως την μεσήλικη και εμβληματική ηθοποιό, αλλά παράλληλα, είχε μεγάλη φωνητική ικανότητα που ευτυχώς έστω και ελάχιστες φορές αναγνωρίστηκε, αλλά δεν κατάφερε να κάνει πάρα πολλά λόγω μεγάλης ηλικίας. Ωστόσο είναι χαρακτηριστική η ερμηνεία της στο τραγούδι «Στην Οδό του Μπλαμαντώ» σε στίχους του Ζαν-Πωλ Σαρτρ και μουσική του Μάνου Χατζιδάκι, το οποίο ακούγεται στην αξέχαστη και πρωτότυπη παράσταση του Μάνου Χατζιδάκι «Πορνογραφία».

Η Έλλη Λαμπέτη κάποτε σε συνέντευξη με την δημοσιογράφο Φρίντα Μπιούμπι μίλησε για την προσωπικότητα της Σαπφού Νοταρά. Είχε αναφέρει ότι ήταν «Όχι ένας ηθοποιός, αλλά ένας άνθρωπος με εκτόπισμα πολλών ανθρώπων μαζί. Την ίδια στιγμή που ήταν ένας θυμωμένος άνθρωπος, ήταν ένας καλοκάγαθος.» Δικαιολογώντας αυτό το μοτίβο πρόσθεσε: «Πώς να μην είσαι κακιά όταν δεν σ’ αφήνουν να δουλέψεις, να καλλιεργήσεις το ταλέντο σου και σε κοροϊδεύουν που είσαι άσχημη; Γιατί, πρέπει να ξέρεις, της έχουν φερθεί πολύ άσχημα της Νοταρά.» Ενώ για την υποκριτική της δεινότητα, η Έλλη Λαμπέτη συνέχισε λέγοντας στην ίδια συζήτηση: «Τι ηθοποιός, αλήθεια! Πως κοιτούσε, όταν παίζαμε μαζί στη Φιλουμένα! Μου έκανε μεγάλη εντύπωση…»

Στην θεατρική και κινηματογραφική σκηνή η Σαπφώ Νοταρά άφησε ιστορία ως η επιβλητική και ακριβοδίκαιη γυναίκα με την βραχνή μπάσα φωνή, που δεν δίσταζε να φωνάξει και να τα πει έξω από τα δόντια. Πολλές από τις ατάκες της χρησιμοποιούμε συχνά στον καθημερινό μας λόγο. Προσωπικά αν με ρωτάτε, θεωρώ πως είναι δύσκολο να βρεθεί άνθρωπος ακόμα και στις μέρες μας που να μην έχει ακούσει έστω ή και να μην έχει πει ο ίδιος το «Εδώ μέσα γίνονται Σόδομα και Γόμορρα» ή την χαρακτηριστική ατάκα της από την ταινία «Αχ, αυτή η γυναίκα μου», «Μπουρλότο». Το σενάριο της ταινίας ήταν διασκευή του ομώνυμου θεατρικού έργου των Ν. Τσιφόρου και Παλύβιου Βασιλειάδη. Στην ταινία πρωταγωνίστησαν ο Δημήτρης Παπαμιχαήλ, η Αλίκη Βουγιουκλάκη και ο Γιάννης Μιχαλόπουλος, που έκανε τρελή επιτυχία. Η Σαπφώ Νοταρά υποδύθηκε την αυστηρή και αφοσιωμένη ιδιαιτέρα.

Νοταρά
Πηγή: mixanitouxronou.gr

Επίσης, η Σαπφώ Νοταρά έκανε τρελή επιτυχία και μέσα από την ταινία «Η χαρτοπαίχτρα» και στο θέατρο μέσα από την «Πορνογραφία» (1981), ενώ και στο ραδιόφωνο στην «Η κυρία Κυριακή». Εξέπληξε άπαντες, όταν αποκάλυψε κάποια στιγμή ότι η βραχνή και μπάσα φωνή της ήταν αποτέλεσμα υποκριτικής και ότι στην πραγματικότητα δεν μιλούσε ακριβώς έτσι. Η έμπνευση μάλιστα αποδίδεται στα νεανικά της χρόνια, όταν ένα μικρό παιδί την πλησίασε και της μίλησε πολύ θυμωμένα για ένα παγωτό. Από τότε αυτό το ηχόχρωμα έγινε το σήμα κατατεθέν της και δεν ήταν λίγες οι φορές, που οι σκηνοθέτες της ζητούσαν να φωνάζει στους ρόλους της.

Advertising

Πέθανε μόνη της σε ηλικία 78 ετών από καρδιακή ανακοπή, και βρέθηκε δυο ημέρες αργότερα από τις αστυνομικές αρχές, στις 11 Ιουνίου 1985, μέσα στο σπίτι της με ένα σβησμένο τσιγάρο και ανοιχτή την τηλεόραση. Η νεκρώσιμη ακολουθία της τελέστηκε σε στενό κύκλο, παρουσία της Αλεξίας Γεωργούλη και της Ντίνας Κώνστα.

Πηγές:

https://www.mixanitouxronou.gr/sapfo-notara-dio-protasis-gamou-ke-o-erotas-me-ton-antarti/

Advertising

https://www.mixanitouxronou.gr/sapfo-notara-pethane-moni-ke-ti-vrikan-me-ena-svismeno-tsigaro-sto-cheri-i-agapimeni-agriofonara-tou-kinimatografou-itan-mia-talantoucha-ke-morfomeni-gineka-vinteo/

https://www.mixanitouxronou.gr/edo-mesa-ginonte-sodoma-ke-gomora-mpourloto-i-atakes-pou-kathierosan-ti-sapfo-notara-ston-kinimatografo-ki-omos-i-ithopios-den-iche-agria-foni-ke-itan-mia-evgeniki-ke-glikia-gineka-pou-aga/

https://anemourion.blogspot.com/2018/06/1907-11-1985.html

https://www.sansimera.gr/biographies/59

Advertising

https://www.iefimerida.gr/news/159008/%CF%83%CE%B1%CF%80%CF%86%CF%8E-%CE%BD%CE%BF%CF%84%CE%B1%CF%81%CE%AC-%CE%B7-%CE%BC%CE%B5%CE%B3%CE%AC%CE%BB%CE%B7-%CE%B7%CE%B8%CE%BF%CF%80%CE%BF%CE%B9%CF%8C%CF%82-%CF%80%CE%BF%CF%85-%CF%80%CE%AD%CE%B8%CE%B1%CE%BD%CE%B5-%CE%BC%CF%8C%CE%BD%CE%B7-%CE%BA%CE%B1%CE%B9-%CE%AC%CF%86%CF%81%CE%B1%CE%B3%CE%BA%CE%B7-%CE%B2%CE%AF%CE%BD%CF%84%CE%B5%CE%BF

https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%A3%CE%B1%CF%80%CF%86%CF%8E_%CE%9D%CE%BF%CF%84%CE%B1%CF%81%CE%AC

www.ellinikoskinhmatografos.gr/αφιέρωμα-στην-σαπφώ-νοταρά/

Απόφοιτη σχολής δημοσιογραφίας και νυν φοιτήτρια στον "Ευρωπαϊκό Πολιτισμό" του ΕΑΠ. Μαζί εξερευνούμε θέματα πολιτισμού, όπως το θέατρο, ο κινηματογράφος, το βιβλίο και συζητάμε ακόμα περισσότερα μέσα από συνεντεύξεις. Στάση ζωής: "Rhythm is a dancer....! "

Περισσότερα από τη στήλη: Θέατρο

Θέατρο

Αγαμέμνων στο Επίκεντρο: Ο κύκλος του αίματος

Ο Αγαμέμνων στο Επίκεντρο της Πάτρας. Είδαμε την παράσταση της Ραφίκας Σαουίς πάνω σε μία πρωτοπόρα…

Θέατρο

Το κοινωνικό θέατρο: χαρακτηριστικά, εκπρόσωποι και η πρωτοποριακή φιλοσοφία του

Πηγή εικόνας: athinorama.gr Το κοινωνικό θέατρο, ως όρος αρχίζει να χρησιμοποιείται κατά τον 20ο αιώνα.…

Θέατρο

Ο κύκλος των χαμένων ποιητών στο Αριστοτέλειον

“Carpe Diem παιδιά.  Αδράξτε τη μέρα!” Αυτά είναι τα λόγια του καθηγητή Κήτινγκ, που μας…

Θέατρο

Οιδίποδας Τύραννος: Μοίρα ή προσωπική ευθύνη;

Είναι ο άνθρωπος κύριος της μοίρας του ή η πορεία της ζωής του εκπληρώνει ένα…

Θέατρο

Ο ηθοποιός Διονύσης Παπανδρέου θέλει να ζει, όχι απλά να επιβιώνει. Αλλιώς, όλα είναι φακντ-απ!

Από την «Γη της Ελιάς» ως Φίλιππος στην επιβλητική σκηνή του Θεάτρου Άλφα και την…

Θέατρο

Ανδρομέδα – Τέσσερις γυναίκες μιλούν για τις γυναίκες

Η θεατρική ομάδα Ανδρομέδα τολμά να φέρει στη σκηνή θέματα που το μαζικό θέατρο ίσως…

Θέατρο

Ο Γιώργος Σκανδάλης κερνάει διπλό ελληνικό στο Τορόντο

Ο συγγραφέας, σκηνοθέτης και θεατρικός παραγωγός Γιώργος Σκανδάλης, ανήκει στους ανθρώπους που εύχεσαι να γνωρίσεις…