Το Θεατρόνιο είναι μία θεατρική ομάδα που συνδυάζει θετικές επιστήμες, όπως η Χημεία, με το θέατρο. Σύμφωνα με τον κ. Γιάννη Γουλέ, χημικό και ηθοποιό, η συγκεκριμένη ομάδα μετράει τρία χρόνια σχολικών παραστάσεων στο ενεργητικό της και αποτελείται από άτομα που συνδυάζουν τόσο γνώσεις, όσο και υποκριτικές δεξιότητες. Στόχος είναι η επαφή των μαθητών με τις θετικές επιστήμες και η ενεργός συμμετοχή τους σε πειράματα, καθώς επίσης και σε βιωματικές δραστηριότητες. Στη συνέντευξη που παραχώρησε ο ίδιος εκ μέρους της ομάδας του, μας δίνει όλες τις επιπλέον πληροφορίες που θα τους χρειαστούμε για να μάθουμε όσα περισσότερα γίνεται γι αυτούς.
Επιμέλεια Συνέντευξης: Μαρία Μάγρα
- Για να σας γνωρίσουμε καλύτερα, ας ξεκινήσουμε με κάποιες βασικές ερωτήσεις. Είστε μία ομάδα που καταφέρνει να συνδυάζει το θέατρο με τις θετικές επιστήμες. Πόσο δύσκολο είναι αυτό το εγχείρημα;
Κανένα εγχείρημα δεν είναι δύσκολο όταν έχεις όραμα. Ο κόσμος της Χημείας, ο μικρόκοσμος είναι αόρατος. Όταν συνδυάσεις τη Χημεία με το θέατρο, έχεις τη δυνατότητα να οπτικοποιήσεις τα χημικά μόρια, τους χημικούς δεσμούς. Ως Θεατρόνιο, αλλάζουμε τον τρόπο μάθησης. Για παράδειγμα, καλούμε τους μαθητές να σωματοποιήσουν την κίνηση των μορίων ενός στερεού σώματος. Έτσι, μαθαίνουν… παίζοντας.
- Συνδυάζονται οι γνώσεις και υποκριτικές δεξιότητες ή στηρίζεστε αποκλειστικά στις γνώσεις;
Η θεατρική μας ιστορία εναλλάσσεται με βιωματικές και πειραματικές δραστηριότητες. Οι συντελεστές υποδύονται ένα θεατρικό χαρακτήρα και σε κάποια σημεία του έργου διαδρούν με τους μαθητές. Γνώση και υποκριτική… συνδυάζονται. Τη γνώση τη μεταφέρεις… μέσω της υποκριτικής δεξιότητας. Χωρίς δεξιότητα, πως θα εμπνεύσεις, πως θα κερδίσεις τους μαθητές;
- Με ποια κριτήρια διαλέγετε αυτούς που θα συμμετέχουν στην ομάδα; Αν κάποιος ενδιαφέρεται να γίνει μέλος, σε τι ενέργειες πρέπει να προβεί;
Είμαι περήφανος για τα μέλη του Θεατρονίου, για την αφοσίωση και την κατάρτιση τους. Η σκηνοθέτης μας, η κα. Ελένη Ζαχοπούλου είναι απόφοιτος του Εθνικού Θεάτρου με μεταπτυχιακές σπουδές στο «Θέατρο στην Εκπαίδευση». Την παιδαγωγική επιμέλεια ανέλαβε η κα. Ναταλία Λύτρα, χημικός με μεταπτυχιακό στη «Διδακτική της Χημείας». Στην παράσταση συμμετέχουν επαγγελματίες ηθοποιοί, με εμπειρία στο παιδικό θέατρο. Όποιος ενδιαφέρεται να γίνει μέλος του Θεατρονίου, μπορεί να επικοινωνήσει μαζί μας. Είμαστε ανοιχτοί σε νέες προτάσεις.
- Τρίτος χρόνος λειτουργίας σας φέτος. Πως νιώθετε έπειτα από τόσες επισκέψεις σε σχολεία και συμμετοχές σε εκδηλώσεις;
Τρία χρόνια πορευόμαστε στο δρόμο του ονείρου, με περισσότερες από 160 επισκέψεις σε σχολικές μονάδες. Χάρη στην ανατροφοδότηση, το έργο έχει διασκευαστεί, έχει βελτιωθεί. Η αποδοχή είναι μεγάλη, οι μαθητές ενθουσιάζονται. Νοιώθουμε όμορφα. Όλα είναι θέμα ενέργειας. Τα παιδιά σου δίνουν τόση θετική ενέργεια… που καμιά φορά έχω την ψευδαίσθηση ότι μπορώ να υπερβώ κάθε εμπόδιο.
- Οι παραστάσεις πραγματοποιούνται στα πλαίσια των μαθημάτων. Λειτουργεί βοηθητικά για την εποικοδομητική διδασκαλία ή απλώς ως μια δράση που σκοπό έχει την εναρμόνιση του θεάτρου με τον κόσμο των θετικών επιστήμων;
Λειτουργούμε συμπληρωματικά με τον παραδοσιακό τρόπο διδασκαλίας. Μέσω της βιωματικής μάθησης, κάνουμε τη γνώση προσιτή και φίλη των παιδιών. Η εναρμόνιση με το θέατρο προκύπτει όταν παραλληλίζουμε τους ανθρώπινους χαρακτήρες με τις φυσικές καταστάσεις της ύλης. Αναρωτιόμαστε, ποιος χαρακτήρας είναι στερεός, υγρός, αέριος; Σε επίπεδο Λυκείου, αναζητούμε αναλογίες των χημικών αντιδράσεων με ανθρώπινες καταστάσεις και συμπεριφορές.
- Για να κάνετε παρουσιάσεις στα σχολεία, χρειάζεστε κάποια προετοιμασία ή οι παραστάσεις σας είναι αποτέλεσμα αυθορμητισμού και αυτοσχεδιασμού;
Υπάρχει μια θεατρική ιστορία, ένα συγκεκριμένο κείμενο που υπηρετούμε. Το έργο και οι βιωματικές δραστηριότητες διαμορφώνονται στις πρόβες. Βέβαια, λόγω του διαδραστικού χαρακτήρα, ο αυτοσχεδιασμός είναι κάτι που επιζητούμε, κάτι που κάνει την παράσταση πιο ζωντανή… και φυσικά δίνει την ευκαιρία στα παιδιά να γίνουν πρωταγωνιστές… της μάθησης.
- Πόσο απήχηση βλέπετε να έχει στα παιδιά; Οι μεγαλύτερες ή οι μικρότερες ηλικίες είναι περισσότερο δεκτικές σε ένα τέτοιο πρόγραμμα;
Παρουσιάζουμε ένα θεατρικό κωμικό έργο. Ένα έργο που διαπνέεται από αμεσότητα, χιούμορ. Η ανταπόκριση είναι άμεση μέσω του γέλιου. Από την άλλη το διαδραστικό μέρος, προσαρμόζεται ανάλογα με την ηλικία. Μάλιστα, οι μαθητές προβληματίζονται σε σχέση με την επίδραση της πίεσης που βιώνουν καθημερινά και πως αυτή επηρεάζει τον επαγγελματικό τους προσανατολισμό.
- Πόσο μετράει για σας η θετική ανταπόκριση των μαθητών και πως θα αντιδρούσατε σε περίπτωση αποδοκιμασίας από τους μαθητές;
Η θετική ανταπόκριση είναι το καύσιμο μας. Αγαπώ τα παιδιά και κάθε αντίδραση τους. Σε περίπτωση αποδοκιμασίας, θα απαντούσα με χιούμορ ή αυτοσαρκασμό. Οι έφηβοι θεατές δείχνουν αυτό που αισθάνονται. Είναι ευλογία να επικοινωνείς με παιδιά.
- Υπάρχουν περιπτώσεις μαθητών που η έκθεση τους στη θέα των άλλων τους φέρνει σε δύσκολη θέση. Πώς θα αντιμετωπίζατε τους ντροπαλούς μαθητές και πώς θα τους ενθαρρύνατε να συμμετέχουν στις παραστάσεις?
Διαδραστικά είναι τα πάντα, ακόμα και η σιωπή. Οι μαθητές συμμετέχουν προαιρετικά. Είμαι σίγουρος… πως και το πιο ντροπαλό παιδί, μόλις αντιληφθεί τα κίνητρα μας ή τη θεματολογία του έργου, κάποια στιγμή θα θελήσει να συμμετάσχει ή να βοηθήσει τον ήρωα στο δίλημμα που αντιμετωπίζει: Χημεία ή μπάσκετ;
- Ο εκπαιδευτικός με τον οποίο συνεργάζεστε πως αντιμετωπίζει το συγκεκριμένο πρόγραμμα; Ποιες δυσκολίες καλείστε να αντιμετωπίσετε;
Ευχαριστούμε τους εκπαιδευτικούς για την αποδοχή και την ποιότητα της επικοινωνίας μας. Ενδεικτικές δυσκολίες είναι οι χρονοβόρες διαπροσωπικές επαφές, η έλλειψη οικονομικών πόρων και η απουσία αίθουσας εκδηλώσεων κάποιων σχολικών μονάδων. Βέβαια καμία δυσκολία δεν μας περιορίζει από το να συνεργαστούμε με οποιοδήποτε σχολείο.
- Γιατί το συγκεκριμένο project απευθύνεται μόνο σε μαθητές και όχι σε σπουδαστές; Σκεφτήκατε ποτέ να συνεργαστείτε με διδάκτορες θετικών επιστήμων σε πανεπιστήμια;
Το έργο απευθύνεται – σχεδιάστηκε ειδικά για έφηβους. Ευχόμαστε να το παρακολουθήσουν και σπουδαστές θετικών επιστημών. Αυτή την περίοδο συζητάω το ενδεχόμενο συνεργασίας με τμήματα του Πανεπιστημίου. Θα είναι ιδιαίτερη τιμή αν συνεργαστούμε.
- Μάθαμε ότι απευθύνεστε αποκλειστικά σε ελληνικά σχολεία. Έχετε σκεφτεί το ενδεχόμενο να μεταδώσετε την αγάπη σας για το θέατρο και τις θετικές επιστήμες και σε μαθητές του εξωτερικού;
Αυτή η σκέψη κυκλοφορεί στους διαδρόμους του μυαλού… από τότε που γέννησα το Θεατρόνιο. Κάθε πράγμα θέλει το χρόνο του.
- Ποιες προκλήσεις πιστεύετε ότι θα συναντούσατε αν επιχειρούσατε κάτι τέτοιο;
Δε γνωρίζω. Από την άλλη, είμαι παιδί της ενόρασης. Πριν πραγματοποιήσω κάτι, το φαντάζομαι, το βλέπω νοητικά, προετοιμάζομαι. Κι όταν το ζω, είμαι σχεδόν έτοιμος.
- Πώς επιλέγετε να προωθείτε τη δράση σας; Τα social media θεωρούνται πολύτιμος αρωγός στην προσπάθεια σας να περάσετε ορισμένα μηνύματα;
Εστιάζω στην παρουσίαση του έργου και στην διαπροσωπική επαφή με εκπαιδευτικούς και παιδιά.
- Ποια είναι τα μελλοντικά σας σχέδια και τι θα αλλάζατε στη δράση σας;
Ετοίμασα ένα νέο project για μαθητές νηπιαγωγείου έως και Δ’ Δημοτικού. Σχετικά με τη δράση, δε νομίζω να άλλαζα κάτι. Ίσως χώρο…. Επιθυμώ το Θεατρόνιο να στεγαστεί και σε ένα πιο μόνιμο χώρο, για να μας επισκέπτονται εκεί οι μαθητές.
- Τελικά, ποιο είναι το μήνυμα που θα θέλατε να περάσετε μέσα από το έργο σας στα νέα παιδιά που είναι η ελπίδα και το μέλλον της χώρας;
Το έργο θέτει ένα ερώτημα: Μπορεί ένας άνθρωπος να υλοποιήσει το όνειρο του; Εύχομαι στα παιδιά να κάνουν αυτό που αγαπούν. Ο δρόμος, η ζωή, ο αγώνας… είναι δικός τους. Τίποτα δεν είναι ακατόρθωτο.
Χρήσιμοι Σύνδεσμοι:
Facebook: theatronio
Instagram: theatronio
Youtube: theatronio