Η μουσική είναι κινητήρια δύναμη λένε… Γι αυτό και πρέπει να ταξιδεύει, θα έρθουμε να συμπληρώσουμε εμείς. Σε μια εποχή όπου ο ψηφιακός κόσμος εξελίσσεται συνεχώς, μουσικές και ήχοι έχουν καταφέρει να μπαίνουν στα σπίτια μας με ένα μόνο κλικ. Η ανάγκη ορισμένων ανθρώπων να φέρουν τον κόσμο σε επαφή με καλλιτέχνες και δημιουργίες που έχουν μέσα τους κάτι το διαφορετικό, κάτι το αστραφτερό, κάτι που ίσως δεν συναντάς τόσο εύκολα σε ένα αναλογικό ραδιόφωνο, οδήγησε στη δημιουργία των web radios. Αυτόν, αλλά και άλλους τόσους λόγους, είχαν στο μυαλό τους και οι άνθρωποι του Mansta Radio, όταν το 2011 άνοιξαν για πρώτη φορά τα μικρόφωνα και οι φωνές τους γέμισαν την πόλη της Θεσσαλονίκης. Μιλήσαμε μαζί τους και οι σκέψεις τους μπορούμε να πούμε πως μας έδωσαν αμέριστη χαρά.
Spoiler Αlert: Ακολουθεί συνέντευξη με ιδιαίτερο ενδιαφέρον!
Επιμέλεια συνέντευξης: Γεωργία Καμίδου, Κική Παπαδαμιανού
- MANSTA Radio και η λειτουργία σας μετράει από το 2011. Τι ήταν αυτό που σας ώθησε να ξεκινήσετε αυτό το εγχείρημα και τι έλειπε τότε από το ιντερνετικό ραδιόφωνο;
Μανώλης Σταυρουλάκης: Ξεκίνησα το Mansta Radio με σκοπό να μοιραστώ με τους ακροατές μουσικές που αγαπώ και που δεν είχαν θέση στα playlists των fm – ίσως και των ιντερνετικών ραδιοφώνων. Ένα χαρμάνι από ήχους και εικόνες από συγκροτήματα και καλλιτέχνες που είναι πάνω από ταμπέλες. Σ’ εμάς ήθελα – και πιστεύω το καταφέραμε αυτό – ν’ακούει κάποιος ακομπλεξάριστα την εξωστρεφή ηλεκτρονική pop των Erasure με το πειραματικό new wave των Tuxedo Moon, την ελαφρότητα της chart soul του Weeknd με τα σκοτάδια της rock της P.J.Harvey.
- Για να ασχολείστε με το ραδιόφωνο σημαίνει ότι η αγάπη σας για τη μουσική είναι μεγάλη! Ποια ήταν τα πρώτα σας ακούσματα;
Μανώλης Σταυρουλάκης: Είναι λίγο κοινότυπο, αλλά ραδιοφωνικά μεγάλωσα με Γιάννη Πετρίδη, Άκη Έβενη και πειρατικούς σταθμούς της γειτονιάς μου, ενώ μουσικά γαλουχήθηκα με την electronica των Yazoo, την disco της Donna Summer, το rock των Eagles και το new-wave των Cure.
Έλενα Αγγελίδου: Η μουσική ανέκαθεν αποτελούσε το καταφύγιό μου από μικρό παιδί, όπου και πρωταρχικά μέσω των γονιών μου έλαβα τα πρώτα ακούσματα και έπειτα μέσω της αγάπης μου για το τραγούδι και τον χορό άρχισα να ανακαλύπτω δικά μου μονοπάτια. Η αλήθεια είναι πως μεγάλωσα την εποχή που μεγάλα ονόματα,όπως ο Michael Jackson μπήκαν στα σπίτια μας και ήταν πολύ όμορφη η διαδικασία να μαζεύεις λεφτά για να αγοράσεις το πρώτο σου βινύλιο, να το μυρίσεις, να ακούσεις την βελόνα να τρεμοπαίζει και να κάνει το χαρακτηριστικό χρατς χρατς μέχρι να ακούσεις το τραγούδι σου ξανά και ξανά.
Αγγελική Δρουμπάνη: Πρώτη συνειδητή αγάπη και παντοτινή οι Queen. Από τότε που τους ανακάλυψα (με το θάνατο του Mercury το 1991) και για δύο χρόνια δεν θυμάμαι να ακούω τίποτε άλλο.
Πάνος Στασινός: Η αγάπη μου για τη μουσική προέρχεται πραγματικά από πολύ παλιά. Έχω την τύχη να έχω δύο, κατά πολύ, μεγαλύτερα αδέρφια, τα οποία και αυτά με τη σειρά τους από την εφηβική τους ηλικία είχαν πολύ καλή σχέση με την ξένη μουσική. Μεγαλώνοντας τα ακούσματά μου ποικίλαν, από κλασικό rock μέχρι electro pop και house. Χαρακτηριστικά θυμάμαι την μεγάλη μου αδυναμία στους Daft Punk, τους οποίους λατρεύω μέχρι και σήμερα.
- Πώς είναι το ιδανικό ραδιόφωνο για εσάς;
Μανώλης Σταυρουλάκης: Σίγουρα εκτός playlist, με «περιπετειώδη» μουσική που να συντροφεύει αλλά και να ενημερώνει τον ακροατή, να τον βοηθάει ν’ανοίξει τ’ αυτιά και την καρδιά του.
Έλενα Αγγελίδου: Το ραδιόφωνο αποτελεί ένα μέσο για να μεταλαμπαδεύεται πρωταρχικά η μουσική και έπειτα ο λόγος. Οφείλει όποιος βρίσκεται πίσω από το μικρόφωνο να σέβεται την μουσική να μην πατάει πάνω στα τραγούδια, να δίνει πληροφορίες για αυτά αλλά χωρίς να ‘τρώει’ ραδιοφωνικό χρόνο και να υπάρχει ελευθερία στα ακούσματα χωρίς να υπακούει στις επιταγές της εμπορικότητας και κατά συνέπεια του κέρδους. Είναι σημαντικό να μπορείς να παίζεις αυτό που θέλεις, αλλά και να το υποστηρίζεις με σοβαρότητα.
Αγγελική Δρουμπάνη: Όπως και η μουσική, το ραδιόφωνο αποτελεί υπόθεση πολύ προσωπική. Κάποιοι το αγαπούν γιατί ενημερώνονται, κάποιοι γιατί έχουν ανάγκη να επικοινωνήσουν την άποψή τους, κάποιοι για να ντύνουν τη μέρα τους με μουσική. Εγώ ανήκω στην τελευταία κατηγορία. Ιδανικό ραδιόφωνο για μένα αποτελεί αυτό που θα με γνωρίσει σε καινούριους ήχους και καλλιτέχνες αλλά θα μου θυμίσει και αγαπημένα τραγούδια από τα παλιά.
Πάνος Στασινός: Από την πλευρά του ραδιοφωνικού παραγωγού, οικείο και άνετο, ιδανικά με όμορφη θέα, κάτι το oποίο στην περίπτωση του manstaradio.gr ισχύει και μάλιστα πολύ. Από την πλευρά του ακροατή, άμεσο, τυπικό και καλαίσθητο στον ήχο του.
- Πολλές φορές η επιλογή της συχνότητας του ραδιοφωνικού σταθμού που θα επιλέξουμε να ακούσουμε γίνεται εξαιτίας του ραδιοφωνικού παραγωγού. Ποια είναι τα κριτήρια που πρέπει να πληρεί ένας καλός ραδιοφωνικός παραγωγός;
Μανώλης Σταυρουλάκης: Σίγουρα γνώση, αισθητική και γούστο. Με λίγα λόγια προσωπικότητα…
Έλενα Αγγελίδου: Ο καλός παραγωγός οφείλει να σέβεται το μέσο που χρησιμοποιεί και να κατανοεί πως μέσα από το μικρόφωνό του και την μουσική του χτίζει μια μικρή κοινωνία και εισχωρεί στους προσωπικούς ή μη χώρους των ακροατών. Είναι πολύ όμορφο ο κάθε παραγωγός να έχει το δικό του στίγμα και να συντηρεί το ρομαντικό πρίσμα του ραδιοφώνου για να δημιουργείται ένα πολύ όμορφο δέσιμο με τους ακροατές.
Αγγελική Δρουμπάνη: Καλός παραγωγός είναι αυτός που δεν θα κουράσει τον ακροατή.
Πάνος Στασινός: Ένας καλός ραδιοφωνικός παραγωγός είναι καλό ή και απαραίτητο να παρουσιάζει στον αέρα του ραδιοφώνου, όσο γίνεται περισσότερο, τον αυθεντικό του εαυτό. Το κοινό θα το εκτιμήσει αυτό και έτσι θα το κερδίσει. Η επαφή ραδιοφωνικού παραγωγού και ακροατή θα πρέπει να αποτελεί το Α και το Ω μιας ραδιοφωνικής εκπομπής κατά τη γνώμη μου.
- Πώς νιώθετε όταν βλέπετε πολλά ραδιόφωνα να λειτουργούν με playlists, χωρίς ραδιοφωνικούς παραγωγούς;
Μανώλης Σταυρουλάκης: Ραδιόφωνο χωρίς παραγωγούς είναι ραδιόφωνο χωρίς ψυχή. Ο λόγος που οι ακροατές επιλέγουν ν’ακούσουν ραδιόφωνο είναι ο συνδυασμός μουσικής και λόγου. Ένας καλός μουσικός παραγωγός μπορεί να απογειώσει μια εκπομπή. Αντιλαμβάνομαι τη δυσκολία του να βρεθούν τέτοιοι επαγγελματίες πολλές φορές ή το ότι αυτό ανεβάζει τα λειτουργικά έξοδα ενός σταθμού, από την άλλη μεριά όμως εγώ προσωπικά δεν θα άκουγα ούτε λεπτό ένα τέτοιο ραδιόφωνο.
Πάνος Στασινός: Στις μέρες μας διάφορες υπηρεσίες streaming καλύπτουν την ανάγκη παθητικής ακρόασης μουσικής. Για αυτό το λόγο και επειδή προσωπικά πιστεύω ισχυρά στη σχέση ραδιοφωνικού παραγωγού και ακροατή, τα ραδιόφωνα που λειτουργούν με playlists μου είναι παντελώς αδιάφορα.
- Πιστεύετε πως οι ραδιοφωνικοί σταθμοί που υπάρχουν σήμερα καλύπτουν τις ανάγκες μεγάλου μέρους των ακροατών;
Μανώλης Σταυρουλάκης: Πιστεύω ότι σε μεγάλο βαθμό τα ραδιόφωνα που υπάρχουν σήμερα είναι αυτιστικά και ανακυκλώνουν ξένα μοντέλα ραδιοφώνων με έμφαση στην ευτελή εφήμερη pop ή στη σιγουριά των παρελθοντικών hits. Με μια λέξη βαρετά. Απλά οι ακροατές επιλέγουν μεταξύ μονόφθαλμων.
Έλενα Αγγελίδου: Δυστυχώς παρ’ ότι υπάρχει πληθώρα ραδιοφωνικών σταθμών στη χώρα μας και στην πόλη μας, οι περισσότεροι περιορίζονται είτε σε zero talk μοτίβα, είτε σε mainstream ήχους ώστε να προσελκύσουν περισσότερο κοινό. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να μην μπορεί κάποια αρκετά μεγάλη μερίδα ανθρώπων που ψάχνει τη μουσική και θέλει να ακούσει κάτι καινούργιο να βρει μουσικό ‘καταφύγιο’.
Αγγελική Δρουμπάνη: Το μουσικό εύρος των ακροατών είναι τόσο μεγάλο που είναι πολύ δύσκολο να υπάρξει ραδιόφωνο που να καλύψει αρκετές από τις ανάγκες τους. Θεωρώ ότι υπάρχουν ραδιοφωνικοί σταθμοί –λίγοι δυστυχώς- που δουλεύουν πολύ για να προσφέρουν στους ακροατές τους «κάτι το διαφορετικό» και να ισορροπήσουν ανάμεσα στο όραμα τους και στο να αποκτήσουν τα απαιτούμενα χρήματα προκειμένου να φτάσουν πιο κοντά σε αυτό.
Πάνος Στασινός: Η συνύπαρξη web ραδιοφωνικών σταθμών και ραδιοφωνικών σταθμών FM έχει μεγαλώσει την γκάμα δυνατοτήτων αισθητά. Έτσι, ο ακροατής έχει τη δυνατότητα ανάλογα με τη διάθεση ή τα ακούσματά του να βρει ανά πάσα στιγμή τον ήχο και το ύφος ραδιοφωνικού σταθμού που του ταιριάζει. Οπότε ναι, το πιστεύω.
- Η μαγεία του ραδιοφώνου είναι ότι ενώ είσαι μόνος μέσα στο στούντιο έχεις τη δυνατότητα να επικοινωνείς με χιλιάδες ανθρώπους. Πώς το εκλαμβάνετε εσείς αυτό;
Μανώλης Σταυρουλάκης: Κάνω τόσα πολλά χρόνια ραδιόφωνο που πλέον είναι μέρος του DNA μου, κάπως σαν να αναπνέω. Είναι μαγικό πράγμα η επαφή με τόσους ανθρώπους που δεν γνωρίζεις και ούτε θα μάθεις ποτέ, αλλά με κάποιον τρόπο είστε «οικογένεια», μέσω του ραδιοφώνου εννοείται, αλλά συγχρόνως είναι αυτό μέσα μου και κάπως απομυθοποιημένο – χωρίς αυτό να σημαίνει ότι έχω χάσει έστω και στο ελάχιστον τον αρχικό μου ενθουσιασμό.
Έλενα Αγγελίδου: Είναι πάρα πολύ συγκινητικό όταν με το πέρασμα του χρόνου αρχίζεις και ανακαλύπτεις το πόσο σημαντικό μπορεί να είναι για κάποιον άνθρωπο εκεί έξω να συντονιστεί στην εκπομπή σου και να σε ακούσει ή να ακούσει τη μουσική που επιλέγεις. Η μουσική από μόνη της έχει το μαγικό ραβδάκι να μας ενώνει όλους τους ανθρώπους ανεξαιρέτως, χωρίς χρώματα, φύλα και διακρίσεις και είναι εκπληκτικό μέσα από ένα στούντιο να ξέρεις πως μπορείς να ενώσεις τόσο κόσμο και φυσικά να ενωθείς και εσύ μαζί τους.
Αγγελική Δρουμπάνη: Για μένα είναι τιμή να μου αφιερώνει ο ακροατής το χρόνο του και να ακούσει μαζί μου μουσική. Η απόλυτη επικοινωνία είναι οι νότες και οι μελωδίες και ο τρόπος που μπαίνουν αυτές σε σειρά. Έτσι, μπορεί κάποιος να διηγηθεί μια ολόκληρη ιστορία χωρίς να χρειαστεί να πει ούτε λέξη.
Πάνος Στασινός: Οι περισσότεροι, αν όχι όλοι, ραδιοφωνικοί παραγωγοί εκπέμπουν προκειμένου κάποιος να τους ακούσει, κάτι το οποίο είναι απόλυτα φυσιολογικό και επιθυμητό. Όταν καταφέρεις ή συνειδητοποιήσεις ότι η ενέργεια και η αγάπη που επενδύεις στις εκπομπές σου βρίσκει μεγάλη ανταπόκριση, το μόνο που μπορείς να νιώσεις είναι ευγνωμοσύνη, χαρά και ικανοποίηση. Η ιδέα ότι με μόνο μέσο τη φωνή σου και τις μουσικές σου επιλογές μπορείς να λειτουργήσεις ευεργετικά στη διάθεση του ακροατή που είναι συντονισμένος, π.χ. από την Κρήτη, είναι ασύλληπτα όμορφη.
- Όταν ανοίγει το μικρόφωνο, όσο προετοιμασμένος κι αν είσαι δεν μπορείς να προβλέψεις λάθη που μπορεί να συμβούν. Ποια ήταν η δική σας πιο ντροπιαστική στιγμή/μεγαλύτερο λάθος στον αέρα;
Μανώλης Σταυρουλάκης: Στην πρώτη μου συνέντευξη στο Δημοτικό Ραδιόφωνο Καλαμαριάς που είχα καλεσμένη την Άλκηστη Πρωτοψάλτη – θα ακούγαμε αγαπημένα της ξένα τραγούδια, ένα concept που χρησιμοποίησα και μετέπειτα στον 88,5 – ανοίγω το μικρόφωνο, την καλωσορίζω και… κολλάω! Δεν μπορούσα ν’ αρθρώσω λέξη! Με έβγαλε εκείνη από τη δύσκολη θέση μιλώντας και σε μερικά δευτερόλεπτα λύθηκα και κύλησε η συνέντευξη υπέροχα.
Αγγελική Δρουμπάνη: Η αμήχανη στιγμή που έχεις παρέα στο στούντιο και στην πορεία ανακαλύπτεις ότι έχεις ξεχάσει το μικρόφωνο ανοιχτό…
Πάνος Στασινός: Η αλήθεια είναι ότι άνθρωποι είμαστε και λάθη θα γίνονται, ωστόσο το σημαντικό είναι να τα αντιμετωπίσουμε με humour και αμεσότητα προς τον ακροατή. Είναι πολύ δύσκολο να σκεφτώ ένα συγκεκριμένο λάθος το οποίο ήταν πολύ μεγάλο ή σημαντικό, διότι μικρά λάθη στην πορεία χρόνων εκπομπών είναι λογικό να συμβούν. Θα αναφέρω τη στιγμή που έτυχε να μιλήσω μετά από “on air” εκφώνηση μου, ξεχνώντας να απενεργοποιήσω το μικρόφωνο.
- Ποια είναι η προσωπικότητα που έχετε γνωρίσει από το χώρο της μουσικής βιομηχανίας και σας έκανε εντύπωση;
Μανώλης Σταυρουλάκης: Όταν γνώρισα τον Vince Clarke (έναν από τους μεγαλύτερους μάγους των synthesizers σ’ ολόκληρο τον πλανήτη και προσωπικό μου μουσικό ήρωα) και συνειδητοποίησα ότι είναι τόσο γλυκός και σεμνός όσο φαίνεται στη δημόσια εικόνα του.
Έλενα Αγγελίδου: Λένε πως αν γνωρίζεις από κοντά κάποιους καλλιτέχνες μπορεί ενδεχομένως να έρθει και η απομυθοποίησή τους. Το ουσιαστικό όμως είναι πως πίσω από κάθε καλλιτέχνη κρύβεται και ένας άνθρωπος και είναι πολύ όμορφο να μπορείς να γνωρίζεις την εκάστοτε προσωπικότητα με διαφορετικό τρόπο. Ο τζαζίστας Matthew Halsall από το Manchester ήταν μια από αυτές τις προσωπικότητες, όπως και οι Monophonics που όσο ψυχωμένοι φαίνονται επί σκηνής έτσι ακριβώς φέρονται και εκτός.
Πάνος Στασινός: Το 2014 είχα την ευκαιρία να γνωρίσω από κοντά τον Νεοϋορκέζο Ryan Lott, aka Son Lux καλλιτέχνη που έχει συνθέσει μουσική για διαφημίσεις, ενώ ακόμη έχει συνεργαστεί σε μουσικές ενορχηστρώσεις με άλλους καλλιτέχνες για soundtracks ταινιών. Η γνωριμία αυτή πραγματοποιήθηκε στα πλαίσια του Plisskën Festival και αποτέλεσε μία ξεχωριστή εμπειρία. Θυμάμαι έναν άνθρωπο cool και χαμηλών τόνων, ο οποίος ήταν πρόθυμος να συζητήσει για θέματα μουσικής και να γνωρίσει καινούργια άτομα και απόψεις.
- Και κάτι για το τέλος… Αν σας λέγαμε να ταιριάξετε τον αγαπημένο σας συμπαραγωγό με ένα τραγούδι ή έναν στίχο, ποιο θα ήταν αυτό; Και γιατί;
Πάνος Στασινός: Από την άποψη ότι όλα τα παιδιά στο manstaradio.gr ασχολούνται με διαφορετικά είδη μουσικής, κρατώντας πάντα μία “στυλάτη” κοινή πορεία και από το γεγονός ότι παρουσιάζουν με τον δικό τους διαφορετικό τρόπο, είναι πολύ δύσκολο να επιλέξω τον “αγαπημένο” μου. Με όλους έχω πολύ καλές σχέσεις και τους θεωρώ καλούς μου φίλους. Με το παραπάνω ως αφορμή θα επιλέξω τον Αναστάση Σουφλέρη, καλό φίλο από προ-manstaradio εποχές, και θα τον ταιριάξω με το 24k Magic του Bruno Mars, τραγούδι το οποίο ο ίδιος αγαπά και υποστηρίζει με την funky προσωπικότητά του.
[punica-divider]
Χρήσιμα links:
Facebook: manstaradio.gr
Youtube: mansta radio
Soundcloud: manstaradio.gr