Coniupuyara: Οι θρυλικές Αμαζόνες της Βραζιλίας

Αμαζόνες
Τα χρόνια της “ανακάλυψης” του νέου κόσμου πολλές ιστορίες για μυστήριες φυλές. Ένας από τους θρύλους είναι αυτός με τη μυστηριώδη φυλή των γυναικών που θύμιζαν τις Αμαζόνες των αρχαιοελληνικών μύθων και κατατρόπωσαν τους πρώτους εξερευνητές.

Είναι 24 Ιουνίου του 1542 και ο Ισπανός εξερευνητής Φρανσίσκο ντε Ορεγιάνα μαζί με 50 πολεμιστές, έπλεαν σε έναν ποταμό του αποκαλούμενου Νέου Κόσμου. Στις μέρες μας, ο ποταμός είναι ευρέως γνωστός με το όνομα «Αμαζόνιος» και η περιοχή ονομάστηκε Βραζιλία. Την εποχή εκείνη αποτελούσαν ανεξερεύνητες περιοχές ,χωρίς όνομα.

Ο Ορεγιάνα ήταν μέλος της ομάδας του Γκονζάλο Πιζάρο, κατακτητή της αυτοκρατορίας των Ίνκας. Αποστολή του Ορεγιάνα ήταν να εξερευνήσει τον ποταμό και να επιστρέψει στον Πιζάρο όταν θα έφτανε στη θάλασσα.Το ταξίδι ξεκίνησε στις 26 Δεκεμβρίου του 1541. Έξι μήνες αργότερα δεν είχε καλύψει ούτε τα μισά της διαδρομής!

Ο Ορεγιάνα διέταξε το πλήρωμα να αποβιβαστεί στις όχθες του ποταμού για ανάπαυση. Τα όσα ακολούθησαν είναι καταγεγραμμένα από τον Δομινικανό μοναχό, Γκασπάρ ντε Καρβαχάλ, που συνόδευε τον εξερευνητή. Ο μοναχός έγραψε πως όταν αποβιβάστηκαν ήρθαν αντιμέτωποι με μια φυλή πολεμιστριών. Οι γυναίκες αυτές ήταν ψηλές, δυνατές με μακριά πλεγμένα μαλλιά. Το λευκό δέρμα τους τις ξεχώριζε από τις υπόλοιπες φυλές ιθαγενών που είχαν πιο σκούρο δέρμα. Οι “Αμαζόνες ” αυτές ήταν γυμνές αλλά οπλισμένες με τόξα και βέλη. Επιτέθηκαν με μανία εναντίον των ανδρών, οι οποίοι τελευταία στιγμή πρόλαβαν να επιβιβαστούν στο πλοίο και να αποχωρήσουν.

Advertising

Advertisements
Ad 14

Οι Βραζιλιάνες Αμαζόνες

Σύμφωνα με την παρακαταθήκη του Καρβαχάλ , ο Ορεγιάνα κατάφερε να συλλέξει πληροφορίες γι αυτές τις μυστήριες πολεμίστριες. Συνομίλησε με φυλές ιθαγενών που ήταν πιο φιλικά προσκείμενες.

Τις θρυλικές αυτές Αμαζόνες τις αποκαλούσαν «Coniupuyara», δηλαδή δυνατές γυναίκες. Η περιοχή τους απείχε περίπου εφτά μέρες δρόμο από τις όχθες του ποταμού.

Ήταν μία γυναικοκρατούμενη φυλή που ερχόταν σε επαφή με άντρες μόνο για την απόκτηση απογόνων.

Οι «σύζυγοι» ήταν συνήθως αιχμάλωτοι τους οποίους επέστρεφαν στις φυλές τους, αφού είχαν ολοκληρώσει τα «καθήκοντά» τους. Αν το παιδί ήταν κορίτσι μεγάλωνε στη φυλή σαν πολεμίστρια, αλλά αν ήταν αγόρι είτε θανατώνονταν είτε το έστελναν στη φυλή του πατέρα του. Η φυλή των πολεμιστριών αριθμούσε 70 διαφορετικούς οικισμούς, οι οποίοι συνδέονταν με δρόμους που προστατεύονταν από πέτρινους φράχτες. Υπήρχαν παντού φύλακες και όποιος τους χρησιμοποιούσε έπρεπε να πληρώσει διόδια. Τα σπίτια τους κι αυτά πέτρινα και μεγαλοπρεπή.

Αρχηγός του ήταν η πολεμίστρια Κονόρι, η οποία επέβλεπε τον καταμερισμό του τεράστιου πλούτου της φυλής. Οι πολεμίστριες είχαν τόσο χρυσό και ασήμι που κατασκεύαζαν με αυτά ακόμα και αντικείμενα καθημερινής χρήσης. Όμως, το μεγαλύτερο μέρος του θησαυρού χρησιμοποιούνταν για τη λατρεία του Ήλιου, στον οποίο ήταν αφιερωμένοι τέσσερις λαμπροί ναοί. Αν και οι πολεμίστριες που επιτέθηκαν στους Ισπανούς ήταν γυμνές, οι ιθαγενείς είπαν ότι κανονικά φορούσαν ρούχα από μαλλί λάμα, τα οποία έφταναν συνήθως μέχρι τα γόνατά τους και στόλιζαν τα μαλλιά τους με χρυσά στεφάνια.

Advertising

Όλα αυτά τα στοιχεία φέρνουν στο μυαλό μας τις Ελληνίδες Αμαζόνες . Την ίδια σύγκριση έκανε και ο Ορεγιάνα. Ονόμασε τον ποταμό «Αμαζόνιο», συγκρίνοντας τις γυναίκες αυτές με τις Αμαζόνες, τις πολεμίστριες των αρχαιοελληνικών μύθων.

Όταν επέστρεψε στην Ευρώπη διέδωσε την ιστορία που γοήτευσε όποιον την άκουσε. Όμως, ο εξερευνητής δεν μπόρεσε να αποδείξει ποτέ την ύπαρξη των πολεμιστριών. Η δεύτερη εξερευνητική αποστολή κατέληξε σε παταγώδη αποτυχία και δεν έφτασε ποτέ στα βάθη του Αμαζονίου, που πίστευε ότι ζούσαν οι «Αμαζόνες».

Οι Αρχαίοι Έλληνες στον Αμαζόνιο

Το 1555, ο Φραγκισκανός μοναχός και κοσμογράφος, Αντρέ Θεβέτ, έγραψε ότι οι πολεμίστριες του Ορεγιάνα κατάγονταν από τις Αμαζόνες του Τρωικού Πολέμου, που κατέφυγαν στην περιοχή του Αμαζονίου μετά το τέλος του πολέμου. Ένας ισχυρισμός ο  οποίος δεν αποδείχτηκε ποτέ.

Οι Αμαζόνες ήταν άντρες;

Κανένας εξερευνητής δεν επιβεβαίωσε τις ιστορίες του Ορεγιάνα, οι οποίες θεωρούνται μέχρι σήμερα  φανταστικές. Μερικοί μελετητές υποστηρίζουν ότι στον Ορεγιάνα επιτέθηκαν άντρες, τους οποίους μπέρδεψε με γυναίκες. Σύμφωνα με περιγραφές του εξερευνητή Πέρσι Φόσετ, οι άντρες μιας φυλής που ονόμασε «Ταπούγια», είχαν ανοιχτόχρωμο δέρμα, μακριά μαλλιά και κάποια γυναικεία χαρακτηριστικά στα άκρα. Μια θεωρία που έμεινε αναπόδεικτη. Πάντως, η σύγχρονη φυλή «Ταπούγια» καθόλου δεν ταιριάζει με αυτήν την περιγραφή. Έχει σκούρο δέρμα, κοντά πόδια και αιματηρό παρελθόν, καθώς τα μέλη της κανιβάλιζαν τους εχθρούς τους. Ωστόσο, δεν παρουσιάζουν καμία ομοιότητα με γυναίκες, πόσο μάλλον με τις Αμαζόνες που περιέγραψε ο Ορεγιάνα.

Advertising

Ονομάζομαι Κομνηνού Ελεάννα και ειμαι φοιτήτρια του τμήματος Ιστορίας και Αρχαιολογίας του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών.
Αγαπώ την ιστορία, την πολιτική και τις τέχνες!

Περισσότερα από τη στήλη: Πολιτισμός

Πολιτισμός

Το τάβλι και η ιστορία του

Το τάβλι: ένα παιχνίδι, δύο άτομα και ατελείωτες αναμνήσεις που τις συνοδεύει η μυρωδιά της…

Πολιτισμός

Τα τούνελ του Λας Βέγκας: ο σκοτεινός κόσμος κάτω από τη λάμψη

Το Λας Βέγκας είναι η πιο φωτεινή και διασκεδαστική πόλη στον κόσμο. Τα διάσημα καζίνο,…

Πολιτισμός

Από την Οθωμανική Αυτοκρατορία στη Νέα Τουρκία του Κεμάλ

Η Παρακμή της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας και Ο Μουσταφά Κεμάλ Το 1923 είναι μία χρονιά ορόσημο για την…

Πολιτισμός

Η αριστοτελική αρετή και η σχέση της με την ευτυχία

Τι είναι η αρετή στην Αριστοτελική ηθική; Δεν χωράει αμφιβολία ότι όλοι μας έχουμε έρθει,…

Πολιτισμός

Οι «πριγκίπισσες του δολαρίου»

Κατά τον 19ο αιώνα επικράτησε μια συνήθεια μεταξύ Αμερικής και Ευρώπης. Πλούσιες Αμερικανίδες-οι πριγκίπισσες του…

Πολιτισμός

Η ιστορία της μπύρας

  Όπως θα διαπιστώσουμε παρακάτω αναλύοντας την ιστορία της μπύρας, δεν μιλάμε απλώς για ένα…

Πολιτισμός

Ηλικιωμένοι χωρίς παιδιά: η πρόκληση του αύριο

Καθώς οι άνθρωποι μεγαλώνουν, οι σχέσεις μέσα στην οικογένεια αποκτούν έναν ιδιαίτερο κύκλο που μοιάζει…