Χθες, είδαμε στο GNTM το πολυαναμενόμενο επεισόδιο των makeovers. Η στιγμή αυτή είναι βασικό κομμάτι του διαγωνισμού παγκοσμίως, από όταν διαμορφώθηκε το τηλεοπτικό ριάλιτι μόδας στην Αμερική πριν από 16 χρόνια. Είναι πάντα στα πρώτα επεισόδια του διαγωνισμού και σκοπό έχει να αλλάξει τα μαλλιά των διαγωνιζομένων, ώστε να αναδειχθούν τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά τους και από κορίτσια της διπλανής πόρτας να μεταμορφωθούν σε μοντέλα υψηλής μόδας με τα πιο μοντέρνα looks. Αυτό πιθανόν να μην επιτυγχάνεται πάντα και σίγουρα, δεν είναι όλες οι παίκτριες έτοιμες για τις αλλαγές που τις περιμένουν. Το τηλεοπτικό κοινό όμως, αναμένει εναγωνίως αυτό το συγκεκριμένο επεισόδιο, για να δει τις τολμηρές αλλαγές και κυρίως τα δάκρυα, τις γκρίνιες και τις τηλεοπτικές ατάκες που θα προκύψουν.
Έφτασε λοιπόν, και ο φετινός διαγωνισμός GNTM σε αυτό το καίριο σημείο του χθες βράδυ. Και όπως ήταν φυσικό, δεν έλειπαν ούτε οι τολμηρές και πολύ ενδιαφέρουσες προτάσεις για την αλλαγή των κοριτσιών, ούτε και οι μεταξύ τους τριβές. Δεν έλειπε όμως και κάτι ακόμα. Τα κοινωνικά μηνύματα.
Φέτος, στο GNTM έχουμε δει μια φιλότιμη προσπάθεια επικοινωνίας διαφόρων κοινωνικών μηνυμάτων και ευαισθητοποίησης ως προς το περιβάλλον και τη διαφορετικότητα. Και είμαι σίγουρη ότι αναμένεται να δούμε κι άλλα. Όσο κι αν θέλω να εκτιμήσω την πρόθεση αλλαγής των προτύπων που προβάλλονται, οφείλω να ομολογήσω ότι οι προσπάθειες αυτές δεν στέφονται πάντα με επιτυχία. Και χθες είδαμε ένα τέτοιο ατυχές παράδειγμα. Το κοινωνικό μήνυμα για την ανακύκλωση από την H&M πήγε τελείως λάθος.

Η H&M είχε ξεκινήσει τη συνεργασία της με το GNTM ήδη από πέρυσι. Μια στοχευμένη συνεργασία και αρκετά επιτυχημένη, αφού απευθύνεται στο ίδιο κοινό με το τηλεοπτικό ριάλιτι και αναδεικνύει τη θέση της εταιρείας στην εγχώρια μόδα. Εύστοχα λοιπόν, φέτος η H&M έχει μπει πιο δυναμικά και συστηματικά στο διαγωνισμό του GNTM. Και βρήκε τον τρόπο να συμμετέχει και στο χθεσινό επεισόδιο συμβάλλοντας στην αλλαγή των κοριτσιών μέσα από το styling.
Σε αυτή τη συμμετοχή της, η εταιρεία θέλησε να αναδείξει την παγκόσμια πρωτοβουλία για ανακύκλωση των παλιών μας ρούχων, που μπορούμε να πραγματοποιήσουμε σε όλα τα καταστήματα H&M. Και αφού προσέφεραν στις παίκτριες του GNTM τα νέα τους ρούχα, τις ανάγκασαν να ανακυκλώσουν τα ρούχα που φορούσαν κατά το συγκεκριμένο αυτό γύρισμα, με ένα πλατύ χαμόγελο και την επικρότηση ότι κάνουν κάτι καλό για το περιβάλλον. Ουδεμία όμως σχέση έχει μια τέτοια κίνηση με το σκοπό της ανακύκλωσης και την περιβαλλοντική συνείδηση.
Η αξία της ανακύκλωσης όσον αφορά το χώρο της μόδας, έρχεται όταν κατανοούμε ότι η πρώτη ύλη από το ρούχο που δεν φέρει καμία χρησιμότητα πια, μπορεί να επαναχρησιμοποιηθεί και να δημιουργήσει κάτι νέο, αντί να καταλήξει στα σκουπίδια. Η ανακύκλωση από μόνη της όμως, δεν είναι μια ανώδυνη ή επικερδής διαδικασία για το περιβάλλον. Απαιτεί μεγάλα αποθέματα χρημάτων και ενέργειας. Γι’ αυτό και δεν θεωρείται η πρωταρχική λύση στο πρόβλημα της υπερκατανάλωσης. Περισσότερα περί ηθικής στο χώρο της μόδας μπορείς να διαβάσεις εδώ.
Ήταν σχεδόν επώδυνο, να βλέπεις τα κορίτσια του GNTM να αναγκάζονται να αποχωριστούν ρούχα που φαινόταν ότι τους άρεσαν, ότι τους ήταν χρήσιμα, ρούχα με το προσωπικό τους στυλ, που πιθανόν να είχαν και συναισθηματική αξία για τις ίδιες, για έναν διαστρεβλωμένο σκοπό με κοινωνικό περιτύλιγμα. Ακόμα μεγαλύτερη απογοήτευση προκαλούσε το γεγονός, ότι αυτό το μήνυμα, που οδηγούσε σε λαθεμένα συμπεράσματα για μια κοινωνικά ευαισθητοποιημένη καταναλωτική συμπεριφορά, εξέπεμπε σε χιλιάδες αποδέκτες ανά τη χώρα. Σε έναν νεανικό γυναικείο κοινό που τροφοδοτεί το χώρο της γρήγορης μόδας. Και χθες λάβαμε την παρότρυνση να πετάξουμε τα παλιά μας ρούχα σε κάδους ανακύκλωσης, για να προστατεύσουμε το περιβάλλον. Και όχι να σκεφτούμε τι έχουμε και πώς μπορούμε να το συντηρήσουμε ή να το μεταποιήσουμε. Όχι να σκεφτούμε αν αυτό που έχουμε, φανεί χρήσιμο σε κάποιον άλλο. Όχι να σκεφτούμε τι χρειαζόμαστε πριν προβούμε σε νέες αγορές.

Ο σύλλογος «Άλμα Ζωής» αντιθέτως, εντάχθηκε στο θέμα του συγκεκριμένου επεισοδίου επιδέξια. Επικοινώνησε την πολύχρονη δράση του στην Ελλάδα και έφερε ένα πρώτο ερέθισμα συνεισφοράς σε όσες δεν ήξεραν την ύπαρξή του ή δεν είχαν σκεφτεί μια τέτοια αλλαγή για τα μαλλιά τους ως τώρα. Στα πλαίσια του makeover του GNTM ήταν δεδομένο ότι κάποιες παίκτριες θα έκοβαν τα μαλλιά τους. Και όπως αποδείχθηκε, κάποιες από αυτές τα είχαν στην προαπαιτούμενη κατάσταση για δωρεά στο σύλλογο. Ήταν πολύ ωραίο λοιπόν, να βλέπεις πως τα κορίτσια που θα άφηναν τα μαλλιά τους είτε γιατί ήθελαν, είτε για το στόχο τους μέσα στο παιχνίδι, θα δώριζαν χαρά σε γυναίκες με καρκίνο του μαστού, που αποδεδειγμένα έχουν ανάγκη την ψυχολογική ανάταση που μπορούν να τους προσφέρουν μαλλιά που θα κατέληγαν στα σκουπίδια. Η επιτυχής επικοινωνία αυτού του μηνύματος έγκειται στο ότι τα μαλλιά που δωρήθηκαν ήταν από τις κοπέλες που θα τα έχαναν γιατί υπήρχε πρώτα η σκέψη ότι κάτι άλλο τους ταιριάζει. Δεν έκοψαν κοτσίδες από όλα τα κορίτσια σε μια απεγνωσμένη προσπάθεια να δείξουν πόσο καλό είναι αυτό και να μας πείσουν ότι όλες πρέπει να το κάνουμε.
Θέλω να πιστεύω πως η περίπτωση της H&M ήταν ένα επικοινωνιακό ατόπημα, που προέκυψε πιθανόν από βεβιασμένες κινήσεις και μη δυνατή διαχείριση τη στιγμή του γυρίσματος. Όμως, σαφώς έλειπε βασική κριτική σκέψη προς την επιτυχή επικοινωνία της σημαντικής πρωτοβουλίας για ανακύκλωση σε όλα τα καταστήματα της εταιρείας. Και σίγουρα, το μήνυμα «πετάξτε τα παλιά σας ρούχα άκριτα, γιατί μπορείτε να έχετε τις νέες τάσεις», είναι μήνυμα σπατάλης και όχι περιβαλλοντικής ευαισθησίας.