Build advanced payment workflows with the Fusebox Elavon Portal and leverage Elavon’s enterprise infrastructure for global payment operations.

Γιατί τα μικρά παιδιά δεν καταλαβαίνουν τα συναισθήματα των ενηλίκων;

Πηγή εικόνας: Γιατί τα μικρά παιδιά δεν καταλαβαίνουν τα συναισθήματα των ενηλίκων;

Γιατί τα μικρά παιδιά δεν καταλαβαίνουν τα συναισθήματα των ενηλίκων;

Γιατί τα μικρά παιδιά συχνά δεν καταλαβαίνουν τα συναισθήματα πίσω από τις εκφράσεις των ενηλίκων; Μια πρωτοποριακή μελέτη με επικεφαλής τον ερευνητή Xie Wanze από τη Σχολή Ψυχολογικών και Γνωστικών Επιστημών του Πανεπιστημίου του Πεκίνου, σε συνεργασία με τον Καθηγητή Seth Pollak από το Πανεπιστήμιο του Ουισκόνσιν, αποκαλύπτει ότι η απάντηση βρίσκεται σε μια γνωστική μετατόπιση.

Η έρευνα δημοσιεύτηκε στο Nature Communications και δείχνει ότι τα παιδιά ηλικίας 5-10 ετών μεταβαίνουν από το να «βλέπουν» απλώς τις εκφράσεις του προσώπου στην βαθιά κατανόηση των συναισθημάτων, βασιζόμενα λιγότερο στο ένστικτο και περισσότερο στην επίγνωση.

Ενώ τα μικρότερα παιδιά αντιλαμβάνονται τις συναισθηματικές εκφράσεις ενστικτωδώς μέσω των οπτικών ενδείξεων, τα μεγαλύτερα παιδιά εξαρτώνται όλο και περισσότερο από την εννοιολογική γνώση για να κατανοήσουν τις συναισθηματικές αποχρώσεις. Το ηλεκτροεγκεφαλογράφημα, οι λεκτικές δοκιμασίες και τα πειράματα συμπεριφοράς έδειξαν ότι ενώ η αντίληψη παραμένει σταθερή, η συναισθηματική πολυπλοκότητα και η κατηγοριοποίηση, βαθαίνουν με την ηλικία. Αυτή η εξέλιξη από το να «βλέπει» κανείς στο να «κατανοεί» αντικατοπτρίζει τον τρόπο με τον οποίο η εμπειρία και η μάθηση διαμορφώνουν τη συναισθηματική ανάπτυξη.

Η Σημασία της Κατανόησης των Συναισθημάτων

Η ερμηνεία των συναισθημάτων είναι ζωτικής σημασίας για τους κοινωνικούς δεσμούς, ωστόσο τα παιδιά συχνά δυσκολεύονται να αποκωδικοποιήσουν τα συναισθήματα των ενηλίκων. Αυτή η διαδικασία περιλαμβάνει την αντίληψη των χαρακτηριστικών του προσώπου και την εφαρμογή της εννοιολογικής γνώσης για την κατανόηση του συναισθηματικού νοήματος. Η μελέτη διερευνά πώς αναπτύσσονται αυτοί οι γνωστικοί μηχανισμοί κατά την παιδική ηλικία, καλύπτοντας ένα κενό στην κατανόηση της αναπτυξιακής πορείας της αναγνώρισης συναισθημάτων. 

Καθώς τα παιδιά μεγαλώνουν, η ικανότητά τους να πλοηγούνται σε σύνθετα κοινωνικά περιβάλλοντα εξαρτάται από μια εκλεπτυσμένη κατανόηση των συναισθημάτων. Αυτή η έρευνα προσφέρει γνώσεις για το πώς αναπτύσσονται οι γνωστικές διαδικασίες, με πιθανές επιπτώσεις στην εκπαίδευση, τη γονική μέριμνα και τις παρεμβάσεις για παιδιά που αντιμετωπίζουν κοινωνικο-συναισθηματικές προκλήσεις.

Η Μελέτη

Η μελέτη διερεύνησε πώς τα παιδιά επεξεργάζονται τα συναισθήματα μέσω τριών διασυνδεδεμένων πειραμάτων, τα οποία καλύπτουν τη νευρωνική δραστηριότητα, την εννοιολογική κατανόηση και τη συμπεριφορά.

Στο πρώτο πείραμα για την αντίληψη, οι ερευνητές χρησιμοποίησαν το ηλεκτροεγκεφαλογράφημα για να δείξουν ότι ακόμη και τα παιδιά ηλικίας 5 ετών μπορούσαν να διαφοροποιήσουν αυτόματα τέσσερις βασικές εκφράσεις του προσώπου –την ευτυχία, τον θυμό, τον φόβο και τη θλίψη– μέσω των νευρωνικών αποκρίσεων που εντοπίζονταν στην κροταφοϊνιακή περιοχή. Αυτή η αντιληπτική ικανότητα φάνηκε σταθερή σε διαφορετικές ηλικιακές ομάδες.

Το δεύτερο πείραμα εξέτασε την εννοιολογική γνώση μέσω μιας δοκιμασίας ομοιότητας λέξεων, αποκαλύπτοντας ότι τα μεγαλύτερα παιδιά είχαν πιο λεπτές συναισθηματικές συσχετίσεις, όπως η σύνδεση της λέξης «κλάμα» με πολλαπλά συναισθήματα, μια ένδειξη ανάπτυξης της συναισθηματικής πολυπλοκότητας.

Τέλος, στη μελέτη συμπεριφοράς, τα παιδιά συμμετείχαν σε δοκιμασίες ταξινόμησης και αντιστοίχισης. Οι νεότεροι συμμετέχοντες έτειναν να κατηγοριοποιούν τις εκφράσεις σε γενικές γραμμές, θετικές έναντι αρνητικών. Ταυτόχρονα, τα μεγαλύτερα παιδιά επέδειξαν μια πιο εκλεπτυσμένη κατανόηση, διακρίνοντας μεταξύ συγκεκριμένων αρνητικών συναισθημάτων, όπως ο θυμός και ο φόβος.  

Τα αποτελέσματα αποκάλυψαν μια ξεχωριστή αναπτυξιακή μετατόπιση: τα μικρότερα παιδιά βασίζονται περισσότερο σε αντιληπτικά ερεθίσματα, ενώ τα μεγαλύτερα παιδιά εξαρτώνται όλο και περισσότερο από την εννοιολογική γνώση.

Εννοιολογικό Πλαίσιο

  • Σταθερή Αντίληψη: Ακόμα και τα 5χρονα παιδιά δείχνουν κάποια νευρωνική αναγνώριση των βασικών συναισθημάτων του προσώπου.
  • Εννοιολογική Ανάπτυξη: Τα μεγαλύτερα παιδιά συνδέουν τα συναισθήματα με μια λεπτή γλώσσα και κατηγοριοποιούν τα συναισθήματα με μεγαλύτερη ακρίβεια.
  • Αναπτυξιακή Μετατόπιση: Η αναγνώριση των συναισθημάτων μετακινείται από την οπτική αντίληψη στην εννοιολογική κατανόηση καθώς τα παιδιά μεγαλώνουν.

Απαντήσεις σε Βασικά Ερωτήματα

1. Γιατί τα μικρά παιδιά δυσκολεύονται να αναγνωρίσουν τα συναισθήματα των ενηλίκων;

Τα μικρά παιδιά βασίζονται σε μεγάλο βαθμό στην αντίληψη του προσώπου και δεν έχουν ακόμη αναπτύξει την εννοιολογική γνώση που απαιτείται για να ερμηνεύσουν πλήρως το συναισθηματικό νόημα.

2. Τί αλλάζει καθώς τα παιδιά μεγαλώνουν;

Τα μεγαλύτερα παιδιά εμφανίζουν μια γνωστική μετατόπιση, βασιζόμενα περισσότερο σε μαθημένες συναισθηματικές συσχετίσεις και σύνθετα νοητικά μοντέλα παρά σε ενστικτώδη σημάδια του προσώπου.

3. Ποιες είναι οι ευρύτερες επιπτώσεις;

Αυτή η έρευνα θα μπορούσε να συμβάλει στη συναισθηματική εκπαίδευση και στις στοχευμένες παρεμβάσεις, εντοπίζοντας πότε και πώς εξελίσσεται η συναισθηματική κατανόηση στην παιδική ηλικία.

Σπούδασα Ψυχολογία στο Πανεπιστήμιο Κρήτης (2008) και ολοκλήρωσα μεταπτυχιακό πρόγραμμα ειδίκευσης στην Ανάπτυξη του Παιδιού στο Τμήμα Ψυχολογίας και Ανθρώπινης Ανάπτυξης του Πανεπιστημιακού Κολλεγίου του Λονδίνου (2012). Το 2014, ξεκίνησα διδακτορικές σπουδές στο Πανεπιστημιακό Κολλέγιο του Λονδίνου. Τον Δεκέμβριο του 2018, υπερασπίστηκα επιτυχώς τη διατριβή μου με τίτλο (στην ελληνική γλώσσα): Η διερεύνηση της οργάνωσης του λεξιλογίου σε παιδιά που μιλούν Ελληνικά με δυσκολίες στη γλώσσα και τον αλφαβητισμό. Η διδακτορική διατριβή μπορεί να βρεθεί εδώ: https://discovery-pp.ucl.ac.uk/id/eprint/10077333/

Περισσότερα από τη στήλη: Ψυχολογία

Ψυχολογία

Άγχος αποχωρισμού και μοναξιά: η απώλεια που απομονώνει

Ας ερμηνεύσουμε το εξής σενάριο: «Μόλις έχεις χωρίσει από τον/την σύντροφο σου. Όσο και αν…

Ψυχολογία

Πένθος: Η θεραπευτική δύναμη της μνήμης

  Η σχέση μας με το πένθος Το πένθος είναι μία εμπειρία καθολική. Αναδύεται κάθε…

Ψυχολογία

Η ψυχολογία της αλλαγής: η μάχη του “θέλω” με το “φοβάμαι”

Υπάρχουν στιγμές που στεκόμαστε στο κατώφλι μιας νέας ζωής και, παρόλο που η πόρτα ανοίγει…

Ψυχολογία

Ντοπαμίνη και Ντοπαμινεργικό Σύστημα: Από την ευχαρίστηση στην εξάρτηση

  Τι είναι η ντοπαμίνη; Η ντοπαμίνη είναι ένας νευροδιαβιβαστής, δηλαδή μία χημική ουσία η…

Ψυχολογία

Η ψυχολογία της ανθεκτικότητας μετά από απώλεια: Πώς ξαναβρίσκουμε νόημα

Η απώλεια είναι μια εμπειρία που κανείς δεν μπορεί να αποφύγει. Όλοι, κάποια στιγμή, θα…

Ψυχολογία

Ο χρόνος μέσα μας: οι ψυχολογικές διαστάσεις του χρόνου

Κάποιο πρωινό του Σεπτέμβρη ίσως ξύπνησες και ένιωσες πως ολόκληρο το καλοκαίρι το κατάπιε μια…

Ψυχολογία

Ξερόλας 2.0: Η γενιά που ξέρει τα πάντα…(ή νομίζει ότι ξέρει)

Ζούμε στην εποχή της πληροφορίας. Κάθε απάντηση είναι ένα «γκουγκλάρισμα» μακριά, κάθε άποψη έχει χιλιάδες…