30 χρόνια μετά την original ιστορία και πέντε περισσότερα μετά τo πρώτο «Blade Runner» του Ridley Scott, o Denis Villeneuve ξαναζωντανεύει το σύμπαν μιας από της πιο χαρακτηριστικές ταινίες επιστημονικής φαντασίας του 20ου αιώνα. Ίσως τα νερά να μην ταράζονται ποτέ όπως την πρώτη φορά και, πράγματι, καμιά ατάκα των σεναριογράφων H. Fancher και M.Green να μην άγγιξε τον αξέχαστο μονόλογο του Roy Batty, αλλά ο Γαλλοκαναδός σκηνοθέτης αποδεικνύεται εκ νέου άξιος της αναγνώρισης που του χάρισε η μέχρι σήμερα πορεία του, από το «Incendies» (2010) μέχρι το πρόσφατο «Arrival» (2016).

Βρισκόμαστε στο μελαγχολικό Los Angeles του 2049, όπου οι neon επιγραφές αντανακλούν τη νύχτα μοναξιά πάνω σε μουσκεμένες απ’ τη βροχή επιφάνειες όσο ο πρωταγωνιστής, «K» στο όνομα και Blade Runner στο επάγγελμα, εκτελεί ανελλιπώς το καθήκον του. Ο «Κ» (σύντομη και πιο χαριτωμένη εναλλακτική για να φωνάξεις ένα ανδροειδές με ταυτότητα KD9-3.7 που υποδύεται ο Ryan Gosling) ανήκει στη νέα γενιά των replicants, Nexus 9, ειδικά κατασκευασμένων από τον μεγαλοεπιχειρηματία Niander Wallace (Jared Leto) για να ακολουθούν διαταγές, χωρίς «ατυχείς» επιπλοκές. Αποστολή του Κ και των συναδέρφων του είναι να βρουν και να εξοντώσουν ό,τι έχει απομείνει από τα παλιά, ασταθή Nexus 8, μετά το blackout του 2022 που θόλωσε τα ίχνη τους.

Εν μέσω αυτής θα ανακαλύψει ένα μυστικό που απειλεί να τινάξει στον αέρα την παγκόσμια τάξη ενώ την ίδια στιγμή, η κατοχή του θα σηματοδοτούσε την ανεξέλεγκτη εξάπλωση της Wallace corporation, αλλά και τη δικαίωση στον υποβόσκοντα αγώνα για ισότητα ανθρώπων-replicants. Αναζητώντας την αλήθεια, μαζί με τη σύντροφό του Τζόι (ένα σέξυ ολόγραμμα), ο Κ θα έρθει αντιμέτωπος με τη φύση του, τον Wallace και τον εξαφανισμένο ή μάλλον καλοκρυμμένο για χρόνια, Rick Deckard (Harrison Ford).

Το «Blade Runner 2049» διαρκεί περισσότερο από δυόμιση ώρες και, για να λέμε του στραβού το δίκιο, θα είχε ίσως επωφεληθεί από μερικές μικρότερες σκηνές. Θα μπορούσε επίσης να καμουφλάρει καλύτερα τα twist της πλοκής, αλλάζοντας λεπτομέρειες του σεναρίου. Και κάπου εδώ τελειώνουν τα όποια ψεγάδια είναι δυνατόν να εντοπίσουμε, ανοίγοντας τον δρόμο για όλα εκείνα που ο Villeneuve και ο αξεπέραστος Roger Deakins (διέυθυνση φωτογραφίας) έκαναν σωστά.

Advertising

Advertisements
Ad 14

Τρεις δεκαετίες μετά τη βασισμένη στο έργο του Philip K. Dick ταινία του Ridley Scott, ο κόσμος που δημιούργησε ο συγγραφέας αναπλάθεται, χωρίς να αντιγράφει το δημιούργημα του προηγούμενου σκηνοθέτη. Με νέα τεχνολογικά όπλα στη διάθεσή του ο Villeneuve αγκαλιάζει έναν πιο μοντέρνο φουτουρισμό, θυμίζοντας φρέσκα sci-fi διαμαντάκια, όπως το «Her» (2013), το «Ex Machina» (2014), ακόμη και τα τηλεοπτικά «Black Mirror» και «Westworld». Παράλληλα γίνεται retro και νοσταλγικός χωρίς φθηνά flashback και αναμάσημα του παρελθόντος. Με μακρινά ατμοσφαιρικά πλάνα που θέλεις να παγώσεις και να κρεμάσεις στον τοίχο του γραφείου σου, και κοντινά στα πρόσωπα που αποτυπώνουν τόσο την ύπαρξη, όσο και την απουσία συναισθημάτων το καινούργιο «Blade Runner» είναι μια έκρηξη στυλ και ποιότητας που σωπαίνει στην αίθουσα, αλλά ακούγεται δυνατά μέσα σου.

Όσο για την ιστορία, δεν είναι ιδιαίτερα πρωτότυπη στο περιεχόμενό της, είναι όμως έξυπνα προσανατολισμένη. Ξεκινά με κλασικές χολυγουντιανές προτεραιότητες και τις διαγράφει σιγά-σιγά, βάζοντας την αναζήτηση του ανθρώπινου στοιχείου σε νέα καλούπια. Είναι δύσκολο να αναλύσουμε περαιτέρω τις επιλογές που έγιναν χωρίς να κάνουμε ασυγχώρητα spoiler, μπορούμε όμως να σας ψιθυρίσουμε στο αυτί ότι το μυστήριο της ταυτότητας ανθρώπου-ρέπλικας παύει να έχει καθοριστική σημασία. Στο κέντρο του «Blade Runner 2049» βρίσκεται η καθ’ όλα ανθρώπινη επιθυμία για κίνητρο, η καθημερινή ανάγκη να ξυπνάει κανείς ελεύθερος και με σκοπό και όχι με κουρδισμένο, προδιαγεγραμμένο μέλλον.

Με βλέπετε που σας χαιρετάω? Δεν πειράζει, σημασία έχει που με πιστεύετε! Με λένε Κλειώ και γενικώς δεν ξέρω τι θέλω. (Αν και είναι πολύ πιθανό να θέλω καφέ, μέτριο.) Αγαπώ το σινεμά και κουράζω συχνά τους φίλους μου μιλώντας για ταινίες κι έτσι, για να μη ζηλεύετε, τώρα θα κουράζω κι εσάς. Αν ξυπνήσω δε με όρεξη, μπορεί να σας πω και για ταξίδια, όμορφα μέρη, καλή μουσική και ανθρώπους φίνους και ξενύχτηδες που αγαπούν τον καφέ σαν εμένα.

Περισσότερα από τη στήλη: Κινηματογράφος

Κινηματογράφος

After the Hunt: Η πιο διχαστική ταινία του 2025

Η φετινή ταινία του Luca Guadagnino – After the Hunt – φαίνεται να έχει διχάσει…

Κινηματογράφος

Η στοιχειωτική μουσική στην εναρκτήρια σκηνή του «The Shining»

Έχουν περάσει 45 πλέον χρόνια από την προβολή της ταινίας του τελειομανή προβοκάτορα Stanley Kubrick,…

Κινηματογράφος

Autumn Sonata: Ένα σκληρό φθινόπωρο

Το Autumn Sonata είναι μία ταινία δράματος του 1987, σε σενάριο και σκηνοθεσία του αξεπέραστου…

Κινηματογράφος

Σαν σήμερα κυκλοφόρησε η ταινία «Halloween II» του John Carpenter

Τρία χρόνια μετά την πρώτη ταινία του περίφημου franchise του John Carpenter, «Halloween» («Η Νύχτα…

Κινηματογράφος

10 low budget ταινίες με πάνω απ΄όλα…ωραίους πρωταγωνιστές

Για μερικούς οι low budget ταινίες με ωραίους πρωταγωνιστές είναι αγαπημένο genre και win-win υπόθεση,…

Κινηματογράφος

Ένας Υπέροχος Άνθρωπος – Η ευφυΐα, η τρέλα και η δύναμη της αγάπης

Ο Ένας Υπέροχος Άνθρωπος (A Beautiful Mind, 2001) δεν είναι απλώς μια αφήγηση για την…

Κινηματογράφος

40+1 Ελληνικές Ταινίες για τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο

Ο Β΄ Παγκόσμιος Πόλεμος άφησε ένα βαθύ σημάδι στην Ελλάδα, όχι μόνο μέσα από τη…