Πηγή :eleftheriaonline.gr / Αγγελική Μάνου
Η Αγγελική Μάνου είναι η σημερινή καλεσμένη στη στήλη των συνεντεύξεων και μας μιλά για το βιβλίο της«Η νεράιδα Ευγενία και το Τζίνι βοήθεια» αλλά και για το νόημα της φιλίας. Οι φιλίες είναι γεγονός ότι αποτελούν ένα σημαντικό και αναπόσπαστο μέρος της ζωής μας. Είναι γνωστό ακόμα ότι η φιλία δεν είναι μια εύκολη ή απλή υπόθεση.Με το βιβλίο της η Αγγελική Μάνου εξυμνεί τη φιλία.
Το παραµύθι για την Αγγελική Μάνου αποτελεί το πλέον αγαπητό, ελκυστικό μέσο διδασκαλίας καθώς, χωρίς να αποτελεί μάθηµα, προσφέρει ευχάριστες στιγμές και δημιουργικές αναζητήσεις.
Επιμέλεια συνέντευξης: Βασιλική Ευάγγελου-Παπαθανασίου
Πώς ξεκίνησε για σας η συγγραφή κυρία Μάνου;
Α.Μ.: Θα έλεγα πως ξεκίνησε αβίαστα σαν ένα ταξίδι μαγικό χωρίς προορισμό, με παραστάσεις και εικόνες από το παρελθόν, το παρόν, σκέψεις και όνειρα για το μέλλον.
«Η νεράιδα Ευγενία και το Τζίνι βοήθεια»: Μιλήστε μας για το βιβλίο κυρια Μάνου .
Α.Μ.: «H Nεράιδα Ευγενία και το Τζίνι Βοηθεία!» μας θυμίζουν πόσο καλύτερος θα ήταν ο κόσμος και πόσο πιο όμορφη η ζωή μας, αν απλώς βοηθούσαμε ο ένας τον άλλο με ευγένεια και καλοσύνη. Αναδεικνύει τη γενναία επιλογή του «αντί απλώς να καυγαδίζουμε και να κατηγορούμε ο ένας τον άλλο, να συνεργαζόμαστε για να βρίσκουμε λύσεις στα προβλήματά μας» σε μια εποχή που η ευγένεια θεωρείται κάπως ξεπερασμένη, οι άνθρωποι εύκολα κατηγορούν ή κριτικάρουν τους άλλους, και οι καυγάδες γίνονται μέσον προβολής.
Πείτε μας ένα παραμύθι που θα θέλατε να έχετε γράψει. Γιατί το προτιμάτε κυρία Μάνου;
Α.Μ.: Θα ήθελα πολύ να έχω γράψει την ιστορία «O Μικρός Πρίγκιπας» γιατί εμπεριέχει βαθυστόχαστα νοήματα σχετικά με τη ζωή και την ανθρώπινη φύση, διαβάζεται και ξαναδιαβάζεται κι απευθύνεται σε μικρούς και μεγάλους αναγνώστες.
Σαν παιδί ποιο βιβλίο αγαπήσατε;
Α.Μ.: Ένα από τα αγαπημένα παιδικά αναγνώσματα που άφησε ιδιαίτερο αποτύπωμα μέσα μου είναι «Ο Τρελαντώνης» της Πηνελόπης Δέλτα.
Είστε μητέρα. Ποιο παραμύθι σας θεωρείτε ότι αγαπούν τα παιδιά;
Α.Μ.: Καθένα για μένα είναι εξίσου διαφορετικό και ταυτόχρονα αγαπημένο, συνεπώς, δεν θα μπορούσα να επιλέξω.
Το θεατρικό στο βιβλίο μου άρεσε πολύ και ειλικρινά θα ήθελα να το δω από μια τάξη νηπίων. Σας έχουν στείλει μήνυμα συνάδελφοί σας που το έχουν κάνει παράσταση;
Α.Μ.: Λόγω της πανδημίας και της αναστολής της λειτουργίας των σχολικών μονάδων, δεν δημιουργήθηκε η ευχέρεια για πολλές παραστάσεις καθώς το βιβλίο κυκλοφόρησε την άνοιξη του 2019. Είχα την τύχη, όμως, να προβληθεί ως θεατρικό δρώμενο και πρόταση διδασκαλίας μέσω των μαθημάτων της Εκπαιδευτικής Τηλεόρασης, στο πλαίσιο του προγράμματος ‘’Μαθαίνουμε στο σπίτι’’ για το νηπιαγωγείο αλλά και την χαρά να αποτελέσει αφορμή για εργαστήρια δημιουργικής γραφής και διαδικτυακές παρουσιάσεις μέσω των οποίων, δημιουργήθηκαν νέες ιστορίες και εισέπραξα πολλή αγάπη από τους μαθητές/τριες και τους/τις εκπαιδευτικούς.
Πώς καλλιεργείται η φιλαναγνωσία κυρία Μάνου;
Α.Μ.: Η φιλαναγνωσία καλλιεργείται σταδιακά όταν το παιδί από μικρή ηλικία έρχεται σε επαφή με τα παραμύθια και τον έντυπο λόγο, αβίαστα, μέσα από παιγνιώδεις δράσεις, τόσο στο οικογενειακό όσο και στο σχολικό περιβάλλον. Επιλέγοντας βιβλία με θέματα που το ενδιαφέρουν κι έχουν νόημα, δραματοποιώντας την ιστορία ή επινοώντας παιχνίδια και δραστηριότητες, η αναγνωστική διαδικασία μετατρέπεται σε ευχάριστη εμπειρία. Παραχωρώντας στο παιδί το δικαίωμα της προσωπικής επιλογής, το ενθαρρύνουμε να διαβάσει ποικίλα αναγνώσματα, έντυπα ή/και ψηφιακά, αξιοποιώντας και τις δυνατότητες που προσφέρουν νέες τεχνολογίες.
Καθοριστικός είναι ο ρόλος της οικογένειας στην ανάπτυξη κι εδραίωση θετικής σχέσης των παιδιών με το βιβλίο καθώς ένας γονιός που διαβάζει, είναι το καλύτερο αναγνωστικό πρότυπο για το παιδί. Δημιουργώντας, λοιπόν, μια ευχάριστη ζώνη ανάγνωσης, χτίζεται μια υγιής συνήθεια κι αναπτύσσεται μια σχέση αγάπης που συντροφεύει το παιδί και στην ενήλικη ζωή.
Το σχολείο, επίσης, μέσα από τα προγράμματα φιλαναγνωσίας κι ευέλικτης ζώνης κάνει τη φιλαναγνωσία πράξη και με βιωματικό τρόπο συμβάλλει στην ενδυνάμωση της θετικής σχέσης των μαθητών/τριών με το βιβλίο.
Εκδηλώσεις που διοργανώνουν οι εκδοτικοί οίκοι, τα βιβλιοπωλεία, οι βιβλιοθήκες, όπως εκθέσεις βιβλίων και βιβλιοπαρουσιάσεις, αφηγήσεις ιστοριών, εργαστήρια μυθοπλασίας, δημιουργικής γραφής και θεατρικού παιχνιδιού, η γνωριμία με συγγραφείς κι εικονογράφους, προωθούν την επικοινωνία του παιδιού με το θαυμαστό κόσμο του βιβλίου, καλλιεργούν τη βιβλιοφιλία και δημιουργούν μελλοντικούς αναγνώστες.
Ποια είναι η ιδανική ηλικία να γνωρίσουν τα παιδιά το βιβλίο;
Α.Μ.: Όσο πιο νωρίς τόσο πιο καλά, θα έλεγα. Καλό είναι να διαβάζουμε στο παιδί πριν ακόμη ξεκινήσει να μιλάει καθώς, σύμφωνα με τους ειδικούς, η μεγαλύτερη ανάπτυξη του εγκεφάλου πραγματοποιείται κατά τα τρία πρώτα χρόνια της ζωής του. Ακόμη και σε βρεφικές ηλικίες, λοιπόν, συστήνεται στους γονείς να διαβάζουν στα παιδιά, ενώ εκείνα ψηλαφίζουν και κοιτούν τις εικόνες. Διηγούμενοι ιστορίες και διαβάζοντας βιβλία, δημιουργούμε συνεχώς ερεθίσματα σημαντικά για την ανάπτυξη των παιδιών.
Εικονογράφηση από τη Λιάνα Δενεζάκη. Πόσο σημαντική είναι για σας μια προσεγμένη εικονογράφηση;
Α.Μ.: Πράγματι, η Λιάνα Δενεζάκη έχει κάνει την εικονογράφηση και είναι παραμυθένια… Η εικονογράφηση των παιδικών βιβλίων παίζει «πρωταγωνιστικό» ρόλο και είναι εξίσου σημαντική με το κείμενο γιατί εξάπτει τη φαντασία των παιδιών, αποτελεί αφόρμηση για συζητήσεις, προωθεί την εμβάθυνση στο κείμενο, ενθαρρύνει την αναγνώριση κι έκφραση των συναισθημάτων τους. Τα παιδιά, μέσω των εικόνων, έρχονται σε επαφή με τον κόσμο της ζωγραφικής, ασκούνται στην παρατήρηση λεπτομερειών, βελτιώνουν το αισθητικό τους κριτήριο, εξελίσσονται νοητικά κατανοώντας τον συμβολικό τους χαρακτήρα κι ενδυναμώνοντας την ικανότητα της οπτικοποιημένης σκέψης.
«Όσα δε μπορώ εγώ, όσα δε μπορείς εσύ, τα μπορούμε εγώ και εσύ, βουρ… βοηθάμε όλοι μαζί». Ποια είναι η σημασία της φιλίας για τον άνθρωπο;
Α.Μ.: Η φιλία, ως ψυχικός αγαπητικός δεσμός ομορφαίνει και γλυκαίνει τη ζωή, βελτιώνει τη διάθεσή μας δημιουργώντας παράλληλα ένα αίσθημα ασφάλειας και αισιοδοξίας. Θεωρώ καλοτυχία κι ευλογία να συμπορεύεται κανείς με φίλους καρδιακούς κι αγαπημένους. Δεν αναφέρεται τυχαία άλλωστε πως «οι φίλοι είναι η οικογένεια που επιλέγουμε»…
Η ευγένεια και η αλληλοκατανόηση πόσο μας βοηθούν στη ζωή μας;
Α.Μ.: Με δυο λόγια, θα έλεγα πως προσδίδουν ποιοτικά και ανθρωποκεντρικά χαρακτηριστικά στη ζωή μας και κατά συνέπεια, εχέγγυα για ουσιαστικές διαπροσωπικές σχέσεις με πολλαπλά οφέλη σε όλους τους τομείς της ανθρώπινης δραστηριότητας.
Σας ευχαριστώ θερμά για τη συνομιλία.
Να είστε καλά κυρία Μάνου
Αγγελική Μάνου στο Instagram εδώ.
Εκδόσεις Υδροπλάνο
Η Αγγελική Μάνου γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Άρτα αλλά ζει κι εργάζεται στην Αθήνα.Ειναι Νηπιαγωγός Διδάκτωρ & Διπλωματούχος Πανεπιστημίου Αιγαίου, του Τμήματος Επιστημών της Προσχολικής Αγωγής και του Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού. Μέσα από την αλληλεπίδραση με παιδιά προσχολικής ηλικίας έμαθε να δημιουργεί παραμυθοϊστορίες, να τις ζωντανεύει με εικόνες και να τις δραματοποιεί με τους μαθητές στην τάξη, ξεδιπλώνοντας συναισθήματα και καλλιεργώντας θετικές συμπεριφορές. Έγραψε και εικονογράφησε με τους μαθητές της, το παραμύθι «Το Δάσος της Αγάπης».
Το πρώτο της βιβλίο, «Διαπολιτισμική Συμβουλευτική στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση» κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Παπαηλιού, και το πρώτο της παραμύθι «Η Νεράιδα Ευγενία και το Τζίνι Βοηθεία!» κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Υδροπλάνο.
Πιστεύει πως «η ζωή, όχι μόνο των παιδιών αλλά και η δικιά μας, είναι γεμάτη ιστορίες και εικόνες σαν αυτές των παραμυθιών, που ζωντανεύουν, κι άλλοτε είναι πιο ξέθωρες ενώ άλλοτε ζωηρεύουν, ανάλογα με τα βιώματα και τα συναισθήματά μας».
Στοιχεία επικοινωνίας με την Αγγελική Μάνου angmanou@gmail.com