
Οι Dolce & Gabbana, παρουσίασαν τη νέα τους συλλογή Alta Moda 2019, σε έναν αρχαιοελληνικό ναό και τα μοντέλα –σαν άλλες θεές- περπάτησαν ανάμεσα σε κίονες, με στεφάνια στα μαλλιά και δημιουργίες υψηλής ραπτικής. Οι Dolce & Gabbana δημιούργησαν τη νέα τους συλλογή με έμπνευση και άρωμα αρχαίας Ελλάδας, εντυπωσιάζοντας το κοινό, τόσο με τα ρούχα τους όσο και με την παρουσίαση, για ακόμα μια φορά.
Η συλλογή των Dolce & Gabbana, Alta Moda 2019, έλαβε χώρα στην «Κοιλάδα των Ναών», στον Ακράγαντα (από τις μεγαλύτερες ελληνικές αποικίες) της Σικελίας. Πρόκειται για μία κοιλάδα ή καλύτερα έναν λόφο, στον οποίο βρίσκονται τα ερείπια 7 ναών, δωρικού ρυθμού: της Ήρας, της Ομόνοιας, του Ηρακλή, των Κάστορα και Πολυδεύκη, του Ολυμπίου Διός, του Ηφαίστου, του Ασκληπιού και ο Τάφος του Theron. Συγκεκριμένα, η επίδειξη μόδας έγινε στον ναό της Ομόνοιας, ο οποίος χρονολογείται ότι κτίστηκε το 440-430 π.Χ., με τα μοντέλα να μοιάζουν περισσότερο με θεές του Ολύμπου.
Η περιοχή αυτή αποτελεί πολιτισμική κληρονομιά, μεγάλης σημασίας για την Ιταλία και γι’ αυτό τον λόγο χρειάστηκαν περίπου 2 χρόνια διαπραγματεύσεων, προκειμένου ο γνωστός οίκος Dolce & Gabbana, να λάβει την σχετική άδεια. Επιπλέον, η σημασία και η αξία του χώρου είναι τόσο μεγάλη, όπου η δημιουργία των κατάλληλων προϋποθέσεων ήταν απαραίτητη. Λόγου χάρη, κατασκευάστηκε μια ξύλινη εξέδρα, πάνω σε ένα στρώμα από άμμο, αφενός για να μην αγγίξει κανείς τη δομή του αρχαιολογικού χώρου και αφετέρου για να μπορούν τα μοντέλα να κάνουν πασαρέλα.
Με δημιουργίες, ξεκάθαρα εμπνευσμένες από αρχαίες θεές και θεότητες του Ολύμπου και με μοντέλα που περισσότερο θύμιζαν την Άρτεμη, την Αφροδίτη και την Ήρα, το σόου των Dolce & Gabbana, κέρδισε τις εντυπώσεις για ακόμα μια φορά. Όλες όμως;

Ο οίκος Gucci και η Ακρόπολη
Με μια δεύτερη ματιά, κανείς θα μπορούσε να αναρωτηθεί, πόσο αρμόζει σε έναν χώρο με ανυπολόγιστη πολιτισμική και ιστορική αξία, να λαμβάνουν χώρα τέτοιου είδους εκδηλώσεις. Ιδιαίτερα, αν φέρει κανείς στον νου του την περίπτωση του οίκου Gucci και την απόρριψη που δέχτηκε από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο (ΚΑΣ), για μια παρόμοια επίδειξη μόδας στον Παρθενώνα, το 2017. Η απόρριψη αυτή βασιζόταν, με λίγα λόγια, στην κρίση του ΚΑΣ ότι ένα μνημείο με την ιστορική και πολιτισμική σημασία του Παρθενώνα, δεν θα μπορούσε να γίνει χώρος τέτοιου είδους εκδηλώσεων.
Η μία πλευρά..
Για πολλούς, ο χώρος της μόδας είναι ένας αμφιλεγόμενος χώρος –με ό,τι αυτό συνεπάγεται- και σίγουρα δεν αρμόζει σε ένα αρχαιολογικό περιβάλλον, ακόμα και αν πρόκειται για έναν από τους κολοσσούς του, όπως ο οίκος των Dolce & Gabbana. Εύκολα κανείς θα μπορούσε να ισχυριστεί ότι, όταν οι αρχαίοι Έλληνες και Ρωμαίοι, έχτιζαν τους ναούς τους, τους έχτιζαν για συγκεκριμένους λόγους: για να τιμήσουν και να λατρεύουν τους θεούς και τις θεότητες τους και ότι μια επίδειξη μόδας, σε καμία περίπτωση, δεν θα άρμοζε σε έναν ιερό χώρο, ακόμα και αν πρόκειται για μια θρησκεία, όπως το δωδεκάθεο. Οι οικονομικοί λόγοι, σίγουρα θα αποτελούσαν κίνητρο για μια θετική απόφαση, ωστόσο το ηθικό δίλημμα, πόσο εύκολα κανείς μπορεί να ‘ανταλλάξει’ την ιστορία του και όλα όσα αντιπροσωπεύουν τέτοιοι χώροι με χρήματα, είναι ιδιαίτερα βαθύ. Και επιπλέον, τέτοιοι χώροι μπορούν να γίνουν αντικείμενο εμπορικών διαπραγματεύσεων και ανταλλαγής;
Η άλλη πλευρά..
Ωστόσο, η άλλη πλευρά είναι εκείνη που λέει, γιατί όχι; Γιατί όχι σε ένα τέτοιο εγχείρημα, αν αυτό γίνεται με σεβασμό στον χώρο και σε ό,τι αντιπροσωπεύει, υπό τις κατάλληλες προϋποθέσεις; Ο σεβασμός στον αρχαιολογικό χώρο δεν αποκλείεται από χώρους όπως η μόδα και η έμπνευση από την παγκόσμια πολιτισμική κληρονομιά δεν είναι προνόμιο μόνο των εκπροσώπων των γραμμάτων ή των ζωγράφων , για παράδειγμα. Η μόδα είναι τέχνη και το γεγονός ότι είναι περισσότερο κοινή και πιο κοντά στο ευρύ κοινό, από ότι ένας πίνακας του Μποτιτσέλι, δεν της μειώνει την αξία ως τέχνη. Επιπλέον, αν η μόδα, μπορεί –ακόμα και με τέτοιους τρόπους- να φέρει στην επιφάνεια και να αναδείξει την αρχαία, παγκόσμια πολιτισμική κληρονομιά, γιατί να μην το κάνει;
Το ποια πλευρά έχει δίκιο και ποια όχι, πιθανόν να μην στηρίζεται σε κάποια αντικειμενική αλήθεια, αλλά να έχει να κάνει περισσότερο με το τι ορίζει κανείς τέχνη, αξίες, ηθική κλπ. Ο οίκος Dolce & Gabbana, παρουσίασε μια συλλογή υψηλής ραπτικής, πλήρως εναρμονισμένη με το περιβάλλον, με τις κατάλληλες προϋποθέσεις και ασφάλειες που αρμόζουν σε έναν τέτοιο χώρο και στο τέλος κατάφερε, μέσα από το σόου του, να κάνει ακόμα πιο γνωστή την «Κοιλάδα των Ναών» και να «ξαναδώσει ζωή» στον ναό της Ομόνοιας, μέσα από τις δικές του «θεές».
Πηγές που χρησιμοποιήθηκαν στο άρθρο αυτό:
Περπατώντας στην Κοιλάδα των Ναών, ανάκτηση από: www.animartists.comΝαός της Ομόνοιας (Ακράγαντας), ανάκτηση από: el.wikipedia.org
Πώς θα ήταν μια επίδειξη μόδας στην Ακρόπολη; Ο οίκος Dolce & Gabbana μας λύνει την απορία, ανάκτηση από: www.ladylike.gr