Η βιομηχανία της μόδας μετά τον COVID-19. Από την Ιωάννα Καλομοιράκη

14 Μαΐου 2020

Η μόδα ανέκαθεν συμβάδιζε με την κοινωνική πραγματικότητα γύρω μας, οι μεγαλύτερες καινοτομίες στον χώρο της μόδας προέκυψαν έπειτα από πολέμους, κοινωνικές ή οικονομικές επαναστάσεις. Η έλευση του covid-19 ανέτρεψε σε παγκόσμιο επίπεδο τις ισορροπίες, δεν μπορεί λοιπόν, η βιομηχανία της μόδας να μείνει ανέπαφη από αυτήν την παγκόσμια κρίση . Αρχικά,το Μιλάνο μία από τις τέσσερεις μητροπόλεις της μόδας έγινε το επίκεντρο της πρώτης έξαρσης της πανδημίας στην Ευρώπη κατά την διάρκεια μάλιστα του Milan fashion week. Παρόλο που τότε δεν κάναμε ακόμα, αναφορές σε πανδημία, οι επιπτώσεις της στην βιομηχανία της μόδας ήταν ήδη φανερές. Δημοσιογράφοι,fashion editors και buyers (ειδικά από την κερδοφόρα Ασιατική αγορά) ελαχιστοποιούσαν τις κοινωνικές συναναστροφές τους.

Οι μεγάλοι οίκοι και οι σχεδιαστές αναζητούσαν τρόπους ώστε να μην θέσουν σε κίνδυνο την υγεία των καλεσμένων τους. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα του Giorgio Armani, ο οποίος μετέδωσε το σόου του μέσω live-streaming δίχως την παρουσία θεατών. Λίγες μέρες αργότερα η κατάσταση ξέφυγε από τον έλεγχο, η υγειονομική κρίση επεκτάθηκε και οι εκδηλώσεις ακυρώνονταν η μία μετά την άλλη. Τα cruise shows των οίκων αναβλήθηκαν,Prada, Gucci, Versace και Armani είναι μερικά παραδείγματα που είχαν προγραμματισμένα shows σε Τόκιο, San Francisco και Dubai αντίστοιχα. Στην ίδια λογική,η ανδρική εβδομάδα μόδας του Παρισιού και υψηλής ραπτικής που ήταν προγραμματισμένες για Ιούνιο και Ιούλιο αναβλήθηκαν εξίσου, ενώ, η ανδρική εβδομάδα μόδας στο Μιλάνο θα παρουσιαστεί  μαζί με την γυναικεία τον Σεπτέμβριο.

Ποια θα είναι λοιπόν η επόμενη μέρα για την μόδα και ποια είναι τα νέα δεδομένα τα οποία καλείται να επεξεργαστεί;; Ο εκσυγχρονισμός και η ένταξη στον πολύπλοκο κόσμο του διαδικτύου φαίνεται να είναι η νέα πρόκληση για την βιομηχανία της μόδας, καθώς είναι ο ευκολότερος τρόπος να παρουσιάσουν οι σχεδιαστές τις συλλογές τους.

Διαβάστε επίσης  Η καινοτομία του 3D printing στη βιομηχανία της μόδας
Advertising

Advertisements
Ad 14

Στα fashion weeks σε Τόκιο, Σανγκάη αλλά και στο Λάγος στη Νιγηρία αξιοποιήθηκε πλήρως η τεχνολογία και τα shows μεταδόθηκαν μέσω local digital platforms. Αυτή η καινοτόμα για τα δεδομένα, live μετάδοση  μπορεί να αποτελέσει πηγή έμπνευσης για Παρίσι, Μιλάνο, Λονδίνο και Νέα Υόρκη. Όπως ανέφερε ο Steven Colb πρόεδρος του CFDA (Fashion Designers of America) η νέα αυτή συνθήκη μας δίνει την ευκαιρία να επιταχύνουμε τα βήματα προς ένα μέλλον κοινωνικά υπεύθυνο, προς μία πιο βιώσιμη μόδα. Μάλιστα, το Vogue Fashion Fund σε συνεργασία με το CFDA δημιούργησε ένα ταμείο συγκέντρωσης χρημάτων με σκοπό την στήριξη των Αμερικανών σχεδιαστών που πλήττονται αυτήν την στιγμή.

Τώρα ίσως, είναι η κατάλληλη στιγμή επαναξιολόγησης των συνθηκών, για τους πιο “δυνατούς” οίκους υπάρχει η δυνατότητα ή και η επιτακτική ανάγκη πλέον να συνδυάσουν την μόδα με την τεχνολογία, να δημιουργούν εικονικά σόου και να κάνουν τις live streaming μεταδόσεις βασικό μέρος της δουλειάς τους από εδώ και πέρα. Ωστόσο, η νέα αυτή πραγματικότητα και η στροφή στην καινοτομία δεν είναι τόσο εύκολη ούτε πρόκειται να έχει μηδενικά κόστη. Το μεγαλύτερο ίσως μειονέκτημα είναι η έλλειψη εμπειρίας! Ένα σόου οργανώνεται και δημιουργείται έτσι ώστε να προσφέρει μία ολοκληρωμένη εμπειρία στον θεατή και επίδοξο buyer, από τα σκηνικά, την μουσική, τα special effects που χρησιμοποιούνται μέχρι και το πιο σημαντικό κομμάτι του σόου τις δημιουργίες του σχεδιαστή, όλα αυτά δημιουργούν μία ανάμνηση, της οποίας η δυναμική θα ελαχιστοποιηθεί κατά πολύ μέσω διαδικτυακών πλατφόρμων.

Διαβάστε επίσης  «Τα ‘αν’ και τα ‘γιατί’ της καρδιάς!»-Από τη Μοσχοπούλου Κωνσταντίνα

Επιπλέον, ο πρωταγωνιστής ενός σόου – το ρούχο – δεν θα αναδεικνύεται όπως του αξίζει! Η ανάδειξη της δεξιοτεχνίας, των περίτεχνων λεπτομερειών και των φίνων υφασμάτων αποτελεί σημαντικό ανασταλτικό παράγοντα στην υιοθέτηση μιας νέας διαδικτυακής εποχής για τα fashion shows.

Αναμφίβολα η υγειονομική πρωτίστως κρίση και έπειτα, οικονομική σε όλους τους τομείς της παγκόσμιας οικονομίας που επέφερε ο covid-19 ανέτρεψε τις ισορροπίες και μας προκάλεσε να εναρμονιστούμε με τις νέες συνθήκες γύρω μας. Γι α να μιλήσουμε με αριθμούς η αξία της βιομηχανίας της μόδας στην παγκόσμια οικονομία είναι 1,5 τρισεκατομμύρια δολάρια, μόνο στο Λονδίνο η μόδα επιφέρει στην οικονομία της χώρας 30 δις ετησίως ενώ το 80% των buyers κατάγονται από την Κίνα!

Advertising

Για την βιομηχανία της μόδας η κρίση μακροπρόθεσμα θα αφήσει πολλά κατάλοιπα, ωστόσο θέτει την στροφή στην καινοτομία στο επίκεντρο και δημιουργεί μία νέα πρόκληση για όσους στοχεύουν να βγουν δυνατότεροι. Εξάλλου, η άποψη ότι το παγιωμένο μοντέλο των εβδομάδων μόδας χρειάζεται ανανέωση δεν είναι καινούργια! Στροφή στην καινοτομία και την εξέλιξη ή παραμονή στην στασιμότητα;; Τροφή για σκέψη!

Η στήλη #egrapsa φιλοξενεί κείμενα όσων νιώθουν την ανάγκη να επικοινωνήσουν τις σκέψεις, τις απόψεις και τα συναισθήματά τους μέσω του γραπτού λόγου. Οι αναγνώστες μας σχολιάζουν την επικαιρότητα, διατυπώνουν τους προβληματισμούς τους και εκφράζουν τη δημιουργικότητα τους μέσα από μικρές ιστορίες.

Αρθρα απο την ιδια κατηγορια

Χρόνης Αηδονίδης: Σπουδαίος Έλληνας μουσικός

Ο Χρόνης (Πολυχρόνης) Αηδονίδης ήρθε στον κόσμο στις 23 Σεπτεμβρίου

Γνωστικές δεξιότητες και γήρανση

Γνωστικές δεξιότητες και γήρανση Πώς οι γνωστικές δεξιότητες μειώνονται με