Λουίτζι Πιραντέλλο: Έτσι είναι αν έτσι νομίζετε

Λουίτζι Πιραντέλλο
Λουίτζι Πιραντέλλο

Λουίτζι Πιραντέλλο

Ο Λουίτζι Πιραντέλλο ήταν Ιταλός δραματουργός, μυθιστοριογράφος και δοκιμιογράφος που τιμήθηκε με Νόμπελ Λογοτεχνίας το 1934. Σπούδασε φιλολογία στο Παρίσι και στη Βόννη και δίδαξε σαν καθηγητής της Ιταλικής Φιλολογίας στο ανώτερο Ινστιτούτο της ιταλικής πρωτεύουσας. Αυτό που τον έκανε ευρύτερα γνωστό είναι το θεατρικό του έργο. Από τα πιο γνωστά του έργα είναι το Απόψε αυτοσχεδιάζουμε, Έξι πρόσωπα ζητούν συγγραφέα, και το Έτσι είναι αν έτσι νομίζετε. Το Έτσι είναι αν έτσι νομίζετε αν και έχει πιο απλή πλοκή από τα άλλα δύο σκιαγραφεί μία μεγάλη αλήθεια και διατηρεί την διαχρονικότητά του.

Πλοκή

Το Έτσι είναι αν έτσι νομίζετε παίχτηκε για πρώτη φορά το 1917. Κάτω από το μικροσκόπιο μίας νοσηρά περίεργης κλειστής κοινωνίας μπαίνουν δύο διαφορετικές εκδοχές της αλήθειας: Ένας καινούργιος υπάλληλος στη πόλη, η πεθερά του και μία..γυναίκα. Όλοι αναρωτιούνται ποια είναι αυτή η γυναίκα. Όταν προσπαθούν, από την ανάγκη να ικανοποιήσουν την περιέργεια τους, να εξακριβώσουν την αλήθεια προκύπτουν δύο εκδοχές. Όσο η ιστορία προχωράει και οι δύο εκδοχές στηρίζονται με λογικά επιχειρήματα και διχάζουν την κοινή γνώμη. Όταν εμφανίζεται αυτή η γυναίκα αποδεικνύεται ότι η ταυτότητα της δεν έχει καμία σημασία.

 

Χαρακτήρες

Ο κύριος Πόνζα και η κυρία Φρόλα είναι τα κεντρικά πρόσωπα του έργου. Ο κύριος Πόνζα υποστηρίζει ότι η γυναίκα που ζει μαζί του είναι η δεύτερη γυναίκα του, που παριστάνει την πρώτη, για χάρη της μητέρας της, της κυρίας Φρόλα η οποία ισχυρίζεται ότι είναι ψυχικά ασθενής. Το ίδιο ισχυρίζεται και η κυρία Φρόλα για το γαμπρό της και ότι η γυναίκα αυτή είναι η κόρη της. Ο Λαουντίζι συγγενής της βασικής οικογένειας που ερευνά την υπόθεση είναι ο μόνος που δεν διακατέχεται από αυτό το νοσηρό πνεύμα περιέργειας και η ‘’κωμική ανάσα’’ του δράματος. Προσπαθεί να κρατήσει της ισορροπίας περιπαίζοντας παράλληλα όλους τους ‘’υπέρμαχους της αλήθειας’’. Χαρακτηριστικό είναι ότι κάθε πράξη κλείνει με την αναφορά του στην αλήθεια και το σαρκαστικό του γέλιο. Τέλος η γυναίκα που εμφανίζεται στο τέλος δεν αποκαλύπτει την ταυτότητας της.

Advertising

Advertisements
Ad 14

Το μήνυμα του έργου και η διαχρονικότητα του

Το έργο του  Πιραντέλλο δείχνει πόσο ασυγκίνητη μένει μία κλειστή κοινωνία μπροστά στον ανθρώπινο πόνο. Η οικογένεια που μπαίνει στο στόχαστρο όπως αναφέρει έχει υποστεί μία τραγωδία, ένα δυστύχημα όπως αναφέρουν που προσπάθησαν πολύ να ξεχάσουν. Ωστόσο κανένας δεν δείχνει τη διάθεση να σεβαστεί το δράμα αυτής της οικογένειας. Το μήνυμα που δίνει ο Πιραντέλλο είναι ότι μπροστά στο προσωπικό δράμα του καθενός πρέπει να παραμένουμε βουβοί.

Λουίτζι Πιραντέλλο
Πηγή εικόνας: www.n-t.gr

Στο έργο ακόμα και σήμερα μπορεί ο καθένας να αναγνωρίσει και σημερινά μοτίβα της δυτικής κοινωνίας. Ο τρόπος που απεικονίζεται η τάση κάθε ανθρώπου να παίρνει θέση για τα ζητήματα της ζωής των άλλων και η γενικά η έλλειψη σεβασμού. Ο  Πιραντέλλο αποτυπώνει ρεαλιστικά αυτή τη συνήθεια και οι χαρακτήρες συναντώνται αυτούσιοι σχεδόν στη κοινωνία ακόμα και σήμερα.

Γεννηθήκα στα Χανιά το 1990. Ασχολούμαι 12 χρόνια με τη συγγραφή παραμυθιών και άρθρων ενώ τα τελευταία χρόνια άρχισα την συγγραφή θεατρικών έργων και την υποκριτική δύο πράγματα που αποτελούν τον ζωτικό μου χώρο. Έχω εκδώσει ένα βιβλίο με παιδικές ιστορίες με τίτλο Ρώτα το παραμύθι. Θεωρώ το διάβασμα το Θέατρο και τον Κινηματογράφο την πιο κατάλληλη ψυχαγωγία

Περισσότερα από τη στήλη: Θέατρο

Θέατρο

Αγαμέμνων στο Επίκεντρο: Ο κύκλος του αίματος

Ο Αγαμέμνων στο Επίκεντρο της Πάτρας. Είδαμε την παράσταση της Ραφίκας Σαουίς πάνω σε μία πρωτοπόρα…

Θέατρο

Το κοινωνικό θέατρο: χαρακτηριστικά, εκπρόσωποι και η πρωτοποριακή φιλοσοφία του

Πηγή εικόνας: athinorama.gr Το κοινωνικό θέατρο, ως όρος αρχίζει να χρησιμοποιείται κατά τον 20ο αιώνα.…

Θέατρο

Ο κύκλος των χαμένων ποιητών στο Αριστοτέλειον

“Carpe Diem παιδιά.  Αδράξτε τη μέρα!” Αυτά είναι τα λόγια του καθηγητή Κήτινγκ, που μας…

Θέατρο

Οιδίποδας Τύραννος: Μοίρα ή προσωπική ευθύνη;

Είναι ο άνθρωπος κύριος της μοίρας του ή η πορεία της ζωής του εκπληρώνει ένα…

Θέατρο

Ο ηθοποιός Διονύσης Παπανδρέου θέλει να ζει, όχι απλά να επιβιώνει. Αλλιώς, όλα είναι φακντ-απ!

Από την «Γη της Ελιάς» ως Φίλιππος στην επιβλητική σκηνή του Θεάτρου Άλφα και την…

Θέατρο

Ανδρομέδα – Τέσσερις γυναίκες μιλούν για τις γυναίκες

Η θεατρική ομάδα Ανδρομέδα τολμά να φέρει στη σκηνή θέματα που το μαζικό θέατρο ίσως…

Θέατρο

Ο Γιώργος Σκανδάλης κερνάει διπλό ελληνικό στο Τορόντο

Ο συγγραφέας, σκηνοθέτης και θεατρικός παραγωγός Γιώργος Σκανδάλης, ανήκει στους ανθρώπους που εύχεσαι να γνωρίσεις…