Ο θεός Ερμής και οι ερμαϊκές στήλες

Ερμαϊκές στήλες
Ερμαϊκή στήλη. Πηγή εικόνας: worldhistory.org

Ο Ερμής

Ο αρχαιοελληνικός  θεός Ερμής, γιος του Δία και της Μαίας, ήταν ο θεός των ορίων, προστάτης των κλεφτών, των εμπόρων και των ταξιδευτών. Ο μόνος θεός που μπορούσε να μετακινείται ανάμεσα στο Κόσμο των νεκρών και σε αυτόν των ζωντανών. Στις μυθολογικές διηγήσεις είναι συνήθως παρών, προσφέροντας ένα χέρι βοηθείας ως αγγελιαφόρος ή ως Ψυχοπομπός. Οι απεικονίσεις του θεού στην αρχαία Ελληνική τέχνη παρουσιάζουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον και περισσότερο από όλες μία.

Ίσως επισκεπτόμενοι ένα μουσείο την έχετε παρατηρήσει, είναι ένα πολύ παράξενο έκθεμα, μία περίεργη στήλη. Για να είμαι πιο συγκεκριμένη, μία ορθογώνια πλάκα μαρμάρου που επιστέφεται από μία γενειοφόρο κεφαλή. Σε ένα σημείο της πλάκας αυτής, σχεδιάζεται ανάγλυφα το ανδρικό μόριο σε στύση, ενώ στο πάνω μέρος της στήλης αγκώνες αναπαριστούν τα χέρια της μορφής. Πρόκειται για μία ΕρμαΪκή στήλη∙ μία απεικόνιση του θεού Ερμή.

Οι ερμαϊκές στήλες ή Ερμές ήταν αρχικά απλοί λιθοσωροί που χρησίμευαν ως σήματα σε δρόμους. Αργότερα, οι στήλες που είχαν την μορφή που περιγράψαμε παραπάνω επιτελούσαν τον ίδιο σκοπό, αν και στην αρχή ήταν φτιαγμένες από ξύλο και όχι από μάρμαρο. Οι γενειοφόρες κεφαλές ανήκαν στον θεό Ερμή και η παράδοση όριζε ότι θα έφεραν πάντα χαρακτηριστικά της αρχαϊκής εποχής, δηλαδή το χαρακτηριστικό μειδίαμα.

Οι ερμαϊκές στήλες στην Αρχαία Αθήνα

Γύρω στα 520 π.Χ. ο Ίππαρχος, ο αδερφός του τυράννου Ιππία, εγκατέστησε τέτοιες στήλες στην Αγορά της Αρχαίας Αθήνας. Μετρούσαν την απόσταση από το κέντρο της Αγοράς, το σημείο μηδέν, το βωμό των Δώδεκα Θεών ως τις διάφορες επαρχίες. Κάθε μία από τις στήλες έφερε μία επιγραφή, έμπνευση του ίδιου του Ιππάρχου. Η χειρονομία αυτή εκτιμήθηκε πολύ από τους αρχαίους Αθηναίους. Μετά την δολοφονία των τυράννων, οι στήλες δεν απομακρύνθηκαν από την Αγορά της Αθήνας, αντίθετα πραγματοποιούνταν όλο και περισσότερες αφιερώσεις Ερμαϊκών στηλών. Σύντομα, κατέλαβαν το ΒΔ τμήμα της Αγοράς δημιουργώντας τη στοά των Ερμών.

Advertising

Advertisements
Ad 14
Ερμαϊκές στήλες
Κεφαλή Ερμή από Ερμαϊκή στήλη. 2ος αι. μ.Χ. Μουσείο Ακρόπολης. Πηγή εικόνας: theacropolismuseum.gr

Σταδιακά,  Ερμαϊκές στήλες τοποθετούνταν έξω από κάθε Αθηναϊκό σπίτι προστατεύοντας το από τα κακά πνεύματα. Ο αποτροπαϊκός αυτός χαρακτήρας των Ερμών αποδίδεται από κάποιους ερευνητές στον ιστάμενο φαλλό που φέρουν. Το χαρακτηριστικό τους αυτό, καθιστούσε τις στήλες πολύ σημαντικές για τους αρχαίους Αθηναίους. Όταν, λοιπόν, γύρω στα 415 π.Χ., τις παραμονές της Σικελικής εκστρατείας τις βρήκαν ακρωτηριασμένες, ερμήνευσαν το συμβάν ως ένα πολύ κακό οιωνό για την επερχόμενη απόπειρα τους στη Σικελία. Είχε διαπραχθεί ιεροσυλία και οι θεοί θα τιμωρούσαν τη πόλη.

Αν και συχνά ο θεός Ερμής περνά απαρατήρητος, λοιπόν, φαίνεται ότι ασκούσε μεγάλη επιρροή στη ζωή των ανθρώπων συνοδεύοντας τους στα επίγεια αλλά και τα μεταθανάτια ταξίδια τους. Τα αγάλματα του, αυτές οι περίεργες απεικονίσεις του σαν στήλη καθοδηγούσαν και προστάτευαν τους ανθρώπους της εποχής.

 

Πηγές που χρησιμοποιήθηκαν στο άρθρο:

E. Simon. Οι θεοί των Αρχαίων Ελλήνων. (μτφρ.Σ. Πινγιάτογλου). Θεσσαλονίκη 1996.

J. Larson. Ancient Greek Cults,a guide.Νέα Υόρκη-Λονδίνο 2007.

Advertising

J. Mck. Camp II. Η Αρχαία Αγορά της Αθήνας, Οδηγός, (μτφρ Μ. Κλεώπα), Αθήνα 2013.

W. Burkert. Αρχαία Ελληνική Θρησκεία, Αρχαϊκή και Κλασική Εποχή (μτφρ. Ν.Π.Μπεζεντάκος-Α. Αβαγιανού), Αθήνα 2015.

Περισσότερα από τη στήλη: Πολιτισμός

Πολιτισμός

Πόσο μοιάζουν οι σύγχρονοι Έλληνες με τους αρχαίους προγόνους τους;

  Είναι γεγονός πως οι Έλληνες είμαστε άρρηκτα συνδεδεμένοι με το παρελθόν μας. Η προσήλωση-τόσο…

Πολιτισμός

Μουσείο Αφηγηματικής Τέχνης Lucas

Όραμα του George Lucas από άλλο γαλαξία Το μουσείο αφηγηματικής τέχνης Lucas (Museum of Narrative…

Πολιτισμός

Η Βυζαντινή Αθήνα

Η Βυζαντινή Αθήνα: Από την ύστερη αρχαιότητα στη μεσαιωνική πόλη Η Βυζαντινή Αθήνα υπήρξε ένα…

Πολιτισμός

Τα πρώτα σχολικά εγχειρίδια στην Ελλάδα (1830-1900)

Όλοι θυμόμαστε το ξεκίνημα της νέας σχολικής χρονιάς και την αίσθηση, όταν παίρναμε τα καινούρια…

Πολιτισμός

Η κλοπή της Μόνα Λίζα και οι βανδαλισμοί της

Η Μόνα Λίζα δε χρειάζεται συστάσεις. Είναι ένας από τους πιο γνωστούς πίνακες του κόσμου.…

Πολιτισμός

Εικαστικό φθινόπωρο: οι εκθέσεις που αναμένουμε

Σε καλλιτεχνική διάθεση η χώρα και το φθινόπωρο του 2025 Έφτασε η πιο καλλιτεχνική εποχή…

Πολιτισμός

Βερισμός: ένα ταξικό καλλιτεχνικο κίνημα

Είναι γεγονός πως η Ευρώπη από την καλλιτεχνική περίοδο της Αναγέννησης και ύστερα, διαπνεόμενη από…