Έφηβοι και σεξ: Η ανάγκη για σεξουαλική εκπαίδευση

Στην εφηβεία, η ανάπτυξη της σεξουαλικότητας εσωκλείει άγχος κι εσωτερικές συγκρούσεις, καθώς οφείλει να εναρμονιστεί και με άλλες πλευρές της ‘ αίσθησης του εαυτού’. Η βοήθεια που δίνουν οι γονείς, οι συγγενείς, οι καθηγητές και οι ψυχολόγοι είναι μικρή και συχνά, πλαισιώνεται από αντιφάσεις και υποκρισία.

Σήμερα, οι ρόλοι των φύλων έχουν αλλάξει και το γεγονός αυτό δυσκολεύει ή μπερδεύει, ακόμη περισσότερο, τη σχέση των εφήβων με το σεξ. Κι αν το σκεφτείτε βαθύτερα, θα παραδεχθείτε ότι υπάρχει ένα περίεργο κράμα ελευθερίας και σεμνοτυφίας ταυτόχρονα, που κάνει τα πράγματα, ακόμη, πιο περίπλοκα.

Τα κορίτσια

Advertising

Advertisements
Ad 14

Σε ότι αφορά τα κορίτσια, σε αυτήν την ηλικία παρατηρούμε κυρίως, μια ζωηρή επιδίωξη επιβεβαίωσης, αναγνώρισης και αυτοεκτίμησης. Πιο συγκεκριμένα, ψάχνουν την αγάπη, την αποδοχή και την τρυφερότητα. Σε άλλες περιπτώσεις το σεξ αποτελεί για αυτά μια έκφραση διαφωνίας, σύγκρουσης κι επανάστασης στα πλαίσια του σχολικού περίγυρου και της οικογένειας.

Βέβαια, υπάρχουν και κορίτσια που απλώς αναζητούν μια εκτόνωση και οι σεξουαλικές παρορμήσεις είναι μια φυσιολογική αντίδραση, την οποία διευκολύνει μια πιο ‘απελευθερωμένη’ ανατροφή. Δεν λείπουν, όμως, και οι νεαρές που επιλέγουν να αρνηθούν ή να περιορίσουν, προσωρινά, τις εφηβικές τους σεξουαλικές παρορμήσεις, ως έναν πιο ‘άνετο τρόπο προσαρμογής’ σε αυτήν την ευαίσθητη ηλικιακή μετάβαση.

Τα συγκεκριμένα κορίτσια, μάλλον, θέτουν ως προτεραιότητα την ανάπτυξη άλλων πλευρών της προσωπικότητας τους, όπως την απόδοση στα μαθήματα, ως προστάδιο της επαγγελματικής τους ανάπτυξης και σταδιοδρομίας. Κοινώς, επιθυμούν να σκιαγραφήσουν την εφηβική τους ταυτότητα με σχολικά και πιο πνευματώδη επιτεύγματα.

Διαβάστε επίσης  Αναγνωστική κατάκτηση και προβλεπτικοί παράγοντες

Στο σημείο αυτό αξίζει να σημειωθεί ότι το ΄πάγωμα΄ της σεξουαλικής δραστηριότητας σε ορισμένες έφηβες μπορεί να προέρχεται από ένα σύμπλεγμα ενοχών και ντροπής που είναι συνυφασμένα με την έντονη ‘ αίσθηση της έκθεσης’ που έχουν αναπτύξει λόγω φύλου, στερεοτύπων και ‘αυστηρής’ ανατροφής.

Advertising


Τα αγόρια

Σίγουρα λόγω οργανικών και ορμονικών παραγόντων οι σεξουαλικές τους παρορμήσεις είναι πιο έντονες, αλλά και πιο συγκεκριμένες χωρίς να συνδέονται, απαραίτητα, με άλλες ψυχολογικές ανάγκες, όπως συμβαίνει με τα κορίτσια. Πράγματι, νιώθουν πιο απελευθερωμένοι. Εξάλλου, η σεξουαλική δραστηριότητα για εκείνους συνδέεται περισσότερο με την ‘τιμή’ και αποτελεί ‘must’ για την ανάπτυξη της προσωπικότητας τους. Συχνά, νιώθουν πως πρέπει να υιοθετήσουν το ρόλο του κυνηγού, διαφορετικά μπορεί και να παρεξηγηθούν.

Στο σημείο αυτό, αξίζει να κάνουμε μια στάση και να αναλογιστούμε ότι ένας έφηβος σίγουρα θέλει μέσα του τρυφερότητα και αναγνώριση, όμως ‘παγώνει’ αυτές τις ανάγκες για αργότερα, καθώς το ορμονικό του σύστημα δίνει εντολή για σεξουαλική εξερεύνηση κι επιβεβαίωση του ανδρισμού του. Αλήθεια, τι ρόλο παίζουν τα στερεότυπα και η ανατροφή στην ανάπτυξη της σεξουαλικής του ταυτότητας;

Αν οι ρόλοι και οι πεποιθήσεις λειτουργούσαν αντιστρόφως, θα υπήρχε διαφορά στις ορμονικές παρορμήσεις; Άλλωστε, όλα δεν ξεκινούν από τον εγκέφαλο και τα μηνύματα που αναπαράγει; Μήπως τελικά τα αγόρια πιέζονται περισσότερο από τα κορίτσια κι έρχονται αντιμέτωποι με ισχυρότερες εσωτερικές συγκρούσεις για να μπορέσουν να ανταποκριθούν στο ‘αρρενωπό μοντέλο’ της καθημερινότητας;

Advertising

Σεξουαλική εκπαίδευση

Διαβάστε επίσης  Το συναίσθημα & η σκέψη: Το ποτήρι είναι μισοάδειο ή μισογεμάτο;

Ακόμα και το ‘φυσιολογικό’ χρειάζεται τις βάσεις μιας υπεύθυνης πληροφόρησης. Συμφωνούν όλοι με αυτό; Δυστυχώς, όχι. Στις δυτικές κοινωνίες, οι οποίες θεωρούνται πιο ‘ανεπτυγμένες’ από τις ανατολικές, υπάρχουν ενήλικες που είναι καθολικά αντίθετοι σε οποιοδήποτε πρόγραμμα σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης. ‘Είναι επικίνδυνα πρόωρη για τους εφήβους’, ‘ Εξάπτει τη σεξουαλική τους φαντασία… ’, ‘ Εντυπωσιάζει και μπορεί να οδηγήσει σε σύγχυση…’, ‘Πρέπει να γίνεται μόνο από τους γονείς στο σπίτι!’, ‘ Δε μαθαίνουν τίποτα ’… είναι μερικά από τα επιχειρήματα τους.

Σε μια έρευνα που διεξήχθη στις ΗΠΑ ρώτησαν έφηβους από όλη τη χώρα αν οι γονείς τους μιλάνε ‘ ελεύθερα’ για το σεξ , την αντισύλληψη και τα αφροδίσια νοσήματα. Πάνω από το 70% των εφήβων απάντησαν ‘όχι’. Τα παιδιά πρόσθεσαν ότι χρειάζονται τη σεξουαλική διαπαιδαγώγηση στο σχολείο και δεν θεωρούν ότι αυτό θα τους οδηγήσει σε περισσότερους πειραματισμούς. Και είχαν δίκιο. Περισσότερες ‘παρθένες’ είχαν διαπαιδαγώγηση, ενώ οι ‘ μη παρθένες’ όχι…

Advertising

 

Συμπεράσματα

Ορμώμενη από την έκλυση ηθών που παρατηρείται στη χώρα μας και την έξαρση των σεξουαλικών εγκλημάτων τα τελευταία χρόνια, θέλω να επιστήσω την προσοχή σας στο εξής: To ζητούμενο δεν είναι ‘ακριβώς’ η πληροφόρηση, το ζητούμενο είναι πώς οι νέοι θα τοποθετήσουν το σεξ μέσα στο πλαίσιο των αξιών τους! Και πώς θα δημιουργήσουν ικανοποιητικές κι εποικοδομητικές σχέσεις με το αντίθετο φύλο.

Όλοι οι έφηβοι, αγόρια και κορίτσια – παρόλες τις διαφορές – θέλουν να μάθουν, στην κυριολεξία, τα πάντα γύρω από το σεξ, την αντισύλληψη, τη σύλληψη, την εγκυμοσύνη, το γάμο και τις σχέσεις. Πού είναι το κακό να συμπεριληφθεί στην επίσημη διαπαιδαγώγηση τους, όπου μέσα από αυτήν την προσέγγιση οι ενήλικες θα τους εμφυσήσουν το σεβασμό για την σεξουαλική πράξη και το άλλο φύλο.

Διαβάστε επίσης  Η δύναμη της αγκαλιάς στην ισορροπία του ψυχισμού μας
Advertising

Οι ειδικοί καθηγητές, ακόμα και οι ψυχολόγοι μπορούν να θέσουν τις βάσεις για υγιείς σεξουαλικές σχέσεις με έμφαση στο συναίσθημα και την τρυφερότητα. Το σεξ δεν είναι ντροπή, αλλά δεν είναι και το αντάλλαγμα για ένα ποτό, για ένα delivery ή μια ‘ταρίφα’. Δεν είναι το βίντεο που πρέπει να ανεβάσεις για πλάκα ή εκφοβισμό, δεν είναι εκβιασμός, δεν είναι προϊόν προς πώληση και σίγουρα όχι, η απόλυτη έκφραση της βίας, της κακοποίησης και του εξευτελισμού.

Η σεξουαλική διαπαιδαγώγηση πρέπει να μπει στα σχολεία σε συνδυασμό με μαθήματα ισότητας φύλων και να αντιμετωπιστεί πολύ σοβαρά. Είναι πασιφανές, πλέον, ότι είναι επιτακτική η ανάγκη. Δεν μας λείπουν η χημεία, η φυσική και τα μαθηματικά. Η παιδεία μας λείπει!

Πηγή: Η Εφηβική Ηλικία / Μια Καταπιεσμένη Γενιά, John P. Conger, εκδ. ΑΘ. Ψυχογιός

Advertising

Τελείωσα το Τμήμα Κοινωνικής Πολιτικής και Κοινωνικής Ανθρωπολογίας στο Πάντειο Πανεπιστήμιο, όπου πέρασα με την 1η Υποτροφία και το Ά Βραβείο. Συνέχισα τις σπουδές μου στο Ελληνικό Ανοιχτό Πανεπιστήμιο στο τμήμα Διοίκησης Πολιτισμικών Μονάδων. Από μικρή μελετούσα πιάνο και στην ηλικία των 16 κέρδισα το Ά Βραβείο στην Αττική και Τιμητική Διάκριση σε όλη την Ελλάδα στους Ά Πανελλήνιους Μουσικούς Αγώνες του Υπουργείου Παιδείας. Κατά τη διάρκεια της φοίτησης μου στο Ωδείο Αθηνών τιμήθηκα με το Ά Βραβείο Ερμηνείας, όπως και μια μαθήτρια μου στα πλαίσια του Πρακτικού Διδασκαλείου. Πολύ αργότερα, έφυγα στη Μελβούρνη αναζητώντας ένα πιο λειτουργικό κράτος πρόνοιας κι ένα πιο υγιές εργασιακό περιβάλλον. Εργάστηκα σε ένα ωδείο κάνοντας τα όνειρα μου για τη μουσική πραγματικότητα. Οδήγησα μέσα σε ένα χρόνο 14 παιδιά στις εξετάσεις - κάνοντας νέο ρεκόρ με διαφορά για τα δεδομένα του συγκεκριμένου ωδείου - εκ των οποίων πέρασαν όλα και τα 4 βραβεύτηκαν. Στη ζωή μου συνάντησα ανθρώπους αργόσχολους και σκοτεινούς που δε διστάζουν να σε υπονομεύσουν για να μη φανεί η αξία σου. Δε σέβονται τη μόρφωση, τη γνώση και τη δημιουργία παρά τη δύναμη, την εξουσία, τα χρήματα, τα παιχνίδια και την ομορφιά. Καταφύγιο μου η μουσική, η ποίηση, η συγγραφή, ο διαλογισμός και το Τρίτο Πρόγραμμα. Γράφω για τους φωτεινούς και όσους πολεμούν για έναν καλύτερο κόσμο.

Αρθρα απο την ιδια κατηγορια

Σχολική ετοιμότητα παιδιών με χαμηλό βάρος γέννησης

Το παρόν άρθρο Το παρόν άρθρο, με τίτλο Σχολική ετοιμότητα

Ανατροφή παιδιών με ΑΓΔ: Ανταμοιβές και προκλήσεις

Το παρόν άρθρο Περίπου 7,6% των παιδιών (~ δύο παιδιά