Το παρόν άρθρο
Το παρόν άρθρο, με τίτλο Σχολική ετοιμότητα παιδιών με χαμηλό βάρος γέννησης, θα παρουσιάσει πρόσφατα ερευνητικά ευρήματα που δείχνουν πώς οι οικογένειες μπορούν να υποστηρίξουν την πρώιμη ανάπτυξη του παιδιού τους.
Η σχολική ετοιμότητα δεν επηρεάζει μόνο την ακαδημαϊκή επιτυχία των παιδιών, αλλά και τις μακροπρόθεσμες οικονομικές και υγειονομικές τους εκβάσεις, σύμφωνα με την Αμερικανική Ακαδημία Παιδιατρικής. Δυστυχώς, η έρευνα δείχνει ένα ανησυχητικό χάσμα στη σχολική ετοιμότητα στα παιδιά με χαμηλό βάρος γέννησης, με μόνο το ένα τρίτο αυτών των παιδιών να είναι σε καλό δρόμο — ποσοστό χαμηλότερο από αυτό που αναφέρεται στον γενικό παιδιατρικό πληθυσμό. Μια νέα μελέτη του Ιατρικού Κέντρου της Βοστώνης εντοπίζει πέντε βασικούς προστατευτικούς παράγοντες που μπορούν να υποστηρίξουν τα παιδιά, ειδικά εκείνα με χαμηλό βάρος γέννησης, στην επίτευξη των αναπτυξιακών ορόσημων που είναι κρίσιμα για τη σχολική ετοιμότητα.
Οι ανέσεις της γειτονιάς, η καλύτερη ψυχική υγεία των γονέων, τα δίκτυα συναισθηματικής υποστήριξης, οι τακτικές ρουτίνες ανάγνωσης ή ύπνου και ο περιορισμός του χρόνου στην οθόνη σε μία ώρα ή λιγότερο κάθε μέρα σχετίζονται με βελτιωμένη σχολική ετοιμότητα, σύμφωνα με ευρήματα που δημοσιεύθηκαν πρόσφατα στο Academic Pediatrics.
Χρησιμοποιώντας δεδομένα από την Εθνική Έρευνα για την Παιδική Υγεία 2016-2019, η ερευνητική ομάδα του Ιατρικού Κέντρου της Βοστώνης, με επικεφαλής την Gen Guyol, διερεύνησε αναπτυξιακά υγιείς και συναισθηματικά υποστηρικτικές πρώιμες εμπειρίες ζωής που μπορούν να βελτιώσουν τη σχολική ετοιμότητα.
Τα ευρήματά μας υπογραμμίζουν τον κρίσιμο ρόλο που διαδραματίζουν οι οικογενειακές ρουτίνες και η υποστήριξη των γονέων στη διαμόρφωση της πρώιμης ανάπτυξης του παιδιού. Ενισχύοντας την προβλεψιμότητα, όπως μέσω της συνεπούς οικιακής ρουτίνας και του χρόνου που περνούν μαζί οι γονείς με το παιδί τους, οι γονείς μπορούν να δημιουργήσουν ένα περιβάλλον που υποστηρίζει την ετοιμότητα του παιδιού τους για σχολείο, λέει η Δρ. Guyol, Ερευνητής υπηρεσιών υγείας στη νεογνολογία στο Ιατρικό Κέντρο της Βοστώνης.
Η μελέτη υπογραμμίζει τη σημασία της συναισθηματικής υποστήριξης όχι μόνο για τα παιδιά, αλλά και για τους γονείς και τους φροντιστές. Το να έχετε κάποιον στον οποίο να απευθυνθείτε για καθοδήγηση και επιβεβαίωση μπορεί να είναι μια ζωτική πηγή για τις οικογένειες καθώς αντιμετωπίζουν την πολυπλοκότητα της ανατροφής ενός μικρού παιδιού. Η Δρ Guyol, η οποία είναι επίσης Επίκουρη Καθηγήτρια Παιδιατρικής στο Πανεπιστήμιο της Βοστώνης, προσθέτει:
Είναι σημαντικό να αναγνωρίσουμε ότι η υποστήριξη των γονέων και των φροντιστών είναι ένας προστατευτικός παράγοντας. Όταν οι γονείς αισθάνονται υποστήριξη, είναι καλύτερα εξοπλισμένοι για να δημιουργήσουν ένα περιβάλλον που προωθεί θετικά αναπτυξιακά αποτελέσματα για τα παιδιά τους.
Αυτή η έρευνα συμβάλλει σε ένα αυξανόμενο σύνολο ευρημάτων που τονίζουν τη σημασία των πρώιμων, προσβάσιμων παρεμβάσεων και υποστηρικτικών περιβαλλόντων για την ενίσχυση της σχολικής ετοιμότητας, ιδιαίτερα για τους ευάλωτους πληθυσμούς, όπως τα παιδιά με χαμηλό βάρος γέννησης.
Η επένδυση στη σχολική ετοιμότητα έχει αποτελέσματα που εκτείνονται πολύ πέρα από την τάξη. Υποστηρίζοντας τους γονείς και δημιουργώντας περιβάλλοντα που ευνοούν την πρώιμη ανάπτυξη, όχι μόνο βοηθάμε τα παιδιά να ευδοκιμήσουν στο σχολείο, αλλά θέτουμε τα θεμέλια για τη δια βίου επιτυχία και ευημερία, λέει η Δρ. Guyol.
Το παρόν άρθρο αποτελεί μετάφραση και προσαρμογή από την αγγλική στην ελληνική γλώσσα του πρωτότυπου άρθρου που μπορεί να βρεθεί εδώ.
Βιβλιογραφία
Genevieve G. Guyol, Erika G. Cordova-Ramos, Mei Elansary, Timothy C. Heeren, Jonathan S. Litt, Margaret G. Parker. Child, Parent, and Contextual Correlates of School Readiness Among Children with Low Birth Weight. Academic Pediatrics, 2025; 102808 DOI: 10.1016/j.acap.2025.102808