Ο κοινωνικός αποκλεισμός στο σχολείο: Όταν η σιωπή γίνεται τραύμα

Thoughtful girl sitting on the floor in the school corridor next to lockers, covering face in hands.

Ο κοινωνικός αποκλεισμός στο σχολικό περιβάλλον αποτελεί ένα από τα πιο σιωπηλά και αθέατα φαινόμενα της παιδικής ηλικίας. Σε αντίθεση με τη σωματική ή λεκτική βία, ο αποκλεισμός δεν αφήνει ορατά σημάδια. Αφήνει όμως τραύματα στην ψυχή που ενδέχεται να διαρκέσουν για χρόνια — ακόμα και για μια ολόκληρη ζωή.

Τι είναι ο κοινωνικός αποκλεισμός;

Πρόκειται για την εσκεμμένη περιθωριοποίηση ενός παιδιού από την ομάδα των συνομηλίκων του. Μπορεί να εκδηλώνεται ως σιωπηλή απομόνωση, άρνηση συμμετοχής σε ομαδικά παιχνίδια, αγνόηση της παρουσίας του παιδιού ή ακόμα και με subtile μορφές αποκλεισμού όπως “ξεχασμένα” προσκλήσεις σε γενέθλια. Στόχος δεν είναι πάντα η επιθετικότητα· συχνά πρόκειται για έλλειψη ενσυναίσθησης ή απλώς ανάγκη συμμόρφωσης με τις νόρμες της ομάδας.

Ψυχολογικές συνέπειες: το αόρατο τραύμα

Τα παιδιά που βιώνουν κοινωνικό αποκλεισμό συχνά παρουσιάζουν αυξημένα επίπεδα άγχους, χαμηλή αυτοεκτίμηση και προβλήματα στην ανάπτυξη της ταυτότητας. Σε νεαρή ηλικία, ο εγκέφαλος είναι ιδιαίτερα ευάλωτος σε εμπειρίες απόρριψης, και η κοινωνική απομόνωση μπορεί να επηρεάσει ακόμα και τις νευρωνικές δομές που σχετίζονται με την αυτοαντίληψη και την κοινωνική μάθηση.

Advertising

Advertisements
Ad 14

Έρευνες δείχνουν ότι παιδιά που βιώνουν μακροχρόνιο αποκλεισμό είναι πιο πιθανό να αναπτύξουν καταθλιπτικές τάσεις στην εφηβεία, να εμφανίσουν δυσκολίες στις κοινωνικές σχέσεις και να γίνουν πιο επιρρεπή σε εκφοβιστική ή αντικοινωνική συμπεριφορά.

Γιατί συμβαίνει;

Ο κοινωνικός αποκλεισμός δεν συμβαίνει πάντα επειδή το παιδί “διαφέρει”. Συχνά είναι αποτέλεσμα άτυπων κοινωνικών ιεραρχιών στο σχολικό περιβάλλον, των οποίων η δυναμική μπορεί να καθορίζεται από την εξωτερική εμφάνιση, το φύλο, τις σχολικές επιδόσεις ή και την οικογενειακή κατάσταση.

Τα παιδιά τείνουν να αναπαράγουν τις κοινωνικές νόρμες και προκαταλήψεις που βιώνουν, τόσο στο σπίτι όσο και στα media. Ένα παιδί που είναι εσωστρεφές, παχύσαρκο, ή έχει αλλόγλωσσους γονείς, μπορεί να στοχοποιηθεί χωρίς ιδιαίτερο λόγο. Η απουσία κατάλληλης καθοδήγησης από ενήλικες ενισχύει αυτή τη δυναμική.

Ο ρόλος του σχολείου και της οικογένειας

Το σχολικό περιβάλλον μπορεί είτε να λειτουργήσει προστατευτικά, είτε να γίνει πεδίο αναπαραγωγής αυτών των αποκλεισμών. Εκπαιδευτικοί που παρατηρούν, ευαισθητοποιούνται και παρεμβαίνουν έγκαιρα, μπορούν να αποτρέψουν τις συνέπειες ενός χρόνιου κοινωνικού αποκλεισμού.

Advertising

Η ενίσχυση της ενσυναίσθησης μέσω βιωματικών ασκήσεων, η εκπαίδευση των παιδιών στη διαχείριση της διαφορετικότητας και η ενδυνάμωση των λιγότερο κοινωνικών μαθητών αποτελούν βασικά εργαλεία πρόληψης.

Από την πλευρά της, η οικογένεια χρειάζεται να δημιουργήσει ένα ασφαλές περιβάλλον στο οποίο το παιδί θα μπορεί να μιλήσει ανοιχτά για τα βιώματά του. Η παρατήρηση αλλαγών στη συμπεριφορά του παιδιού —όπως απομόνωση, αλλαγή διάθεσης ή σχολική άρνηση— μπορεί να δώσει τα πρώτα σημάδια.

Μπορούμε να το αλλάξουμε;

Η απάντηση είναι ναι. Ο κοινωνικός αποκλεισμός δεν είναι «αθώος» και δεν είναι κάτι που απλώς «ξεπερνιέται». Με συστηματική παρέμβαση, αλλαγή στην κουλτούρα του σχολείου και υποστήριξη από ψυχολόγους και κοινωνικούς λειτουργούς, μπορεί να προληφθεί και να θεραπευτεί.

Η ψυχική υγεία των παιδιών δεν χτίζεται με λόγια, αλλά με δράσεις. Ας πάψουμε να προσπερνάμε τις “σιωπές” της παιδικής ηλικίας, γιατί συχνά φωνάζουν πιο δυνατά απ’ ό,τι νομίζουμε.

Advertising


📚 Βιβλιογραφία:

  1. Rubin, K. H., Bukowski, W. M., & Laursen, B. (2011). Handbook of peer interactions, relationships, and groups. Guilford Press.

  2. Crick, N. R., & Grotpeter, J. K. (1995). Relational aggression, gender, and social‐psychological adjustment. Child Development, 66(3), 710–722.

  3. Ladd, G. W. (2005). Children’s peer relations and social competence: A century of progress. Yale University Press.

  4. Ματσαγγούρας, Η. (2014). Σχολική ψυχολογία και εκπαιδευτική παρέμβαση. Αθήνα: Γρηγόρης.

    Advertising

Διαβάστε επίσης  Σε μια κοινωνία υγιή, δεν χωρά ο σχολικός εκφοβισμός!

Είμαι Ψυχολόγος, απόφοιτη του Τμήματος Ψυχολογίας του ΑΠΘ, με μεταπτυχιακές σπουδές στις «Εφαρμογές της Ψυχολογίας στην Υγεία» και εκπαίδευση στην ψυχοδυναμική προσέγγιση. Έχω εμπειρία σε κλινικά και ερευνητικά περιβάλλοντα, μέσα από τη συνεργασία μου με νοσοκομεία, επιστημονικά εργαστήρια και φορείς ψυχικής υγείας, όπως η Ελληνική Εταιρεία Νόσου Alzheimer. Παράλληλα, συμμετέχω ενεργά σε εθελοντικά προγράμματα που στοχεύουν στην υποστήριξη ευάλωτων ομάδων. Μέσα από τα άρθρα μου, επιδιώκω να φέρω την ψυχολογία πιο κοντά στην καθημερινότητα των ανθρώπων, με τρόπο κατανοητό, ανθρώπινο και ουσιαστικό.

Αρθρα απο την ιδια κατηγορια

5 μικρά μυστικά για μια όμορφη βεράντα

Η βεράντα του σπιτιού μας είναι ένας χώρος πολύτιμος για

5+1 ιδανικοί προορισμοί για Τουρισμό Ευεξίας

Τουρισμός ευεξίας Ο τουρισμός ευεξίας είναι μορφή τουρισμού που αφορά