Διάγνωση αυτισμού: Περιορισμένα ενδιαφέροντα vs έλλειψη κοινωνικών δεξιοτήτων

Πηγή εικόνας: Διάγνωση αυτισμού: Περιορισμένα ενδιαφέροντα vs έλλειψη κοινωνικών δεξιοτήτων

Διάγνωση αυτισμού: Περιορισμένα ενδιαφέροντα vs έλλειψη κοινωνικών δεξιοτήτων

Οι επαναλαμβανόμενες συμπεριφορές και τα περιορισμένα ενδιαφέροντα είναι σε μεγαλύτερο βαθμό σε συμφωνία με τη διάγνωση του αυτισμού σε σχέση με την έλλειψη κοινωνικών δεξιοτήτων.

Τα άτομα με αυτισμό συνήθως διαγιγνώσκονται μέσω της κλινικής παρατήρησης και αξιολόγησης. Για να αποδομήσουν τη διαδικασία της κλινικής λήψης αποφάσεων, η οποία είναι συχνά υποκειμενική και δύσκολο να περιγραφεί, οι ερευνητές χρησιμοποίησαν ένα μεγάλο γλωσσικό μοντέλο για να συνθέσουν τις συμπεριφορές και τις παρατηρήσεις οι οποίες είναι σε μεγαλύτερο βαθμό σε συμφωνία με τη διάγνωση του αυτισμού.

Τα αποτελέσματα της έρευνας, τα οποία δημοσιεύτηκαν στο περιοδικό Cell Press, δείχνουν ότι οι επαναλαμβανόμενες συμπεριφορές, τα περιορισμένα ενδιαφέροντα και οι συμπεριφορές οι οποίες βασίζονται στην αντίληψη σχετίζονται περισσότερο με τη διάγνωση του αυτισμού.

Αυτά τα ευρήματα έχουν τη δυνατότητα να βελτιώσουν τις διαγνωστικές οδηγίες για τον αυτισμό, μειώνοντας την εστίαση στους κοινωνικούς παράγοντες.

Advertising

Advertisements
Ad 14

«Ο στόχος μας δεν ήταν να υποδείξουμε ότι θα μπορούσαμε να αντικαταστήσουμε τους κλινικούς με τα εργαλεία της τεχνητής νοημοσύνης για τη διάγνωση», λέει ο επικεφαλής συγγραφέας Danilo Bzdok του Ινστιτούτου Τεχνητής Νοημοσύνης Mila Québec και του Πανεπιστημίου McGill στο Μόντρεαλ.

«Αντίθετα, επιδιώξαμε να ορίσουμε ποσοτικά ακριβώς ποιες πτυχές της παρατηρούμενης συμπεριφοράς ή του ιστορικού του ασθενούς χρησιμοποιεί ένας κλινικός για να καταλήξει σε μια διάγνωση. Με αυτόν τον τρόπο, ελπίζουμε ότι οι κλινικοί θα χρησιμοποιούν διαγνωστικά εργαλεία τα οποία είναι περισσότερο σύμφωνα με την εμπειρική πραγματικότητα».

Οι επιστήμονες αξιοποίησαν ένα γλωσσικό μοντέλο, το οποίο είχε προεκπαιδευτεί σε περίπου 489 εκατομμύρια μοναδικές προτάσεις. Στη συνέχεια, βελτίωσαν το γλωσσικό μοντέλο για να προβλέψουν το διαγνωστικό αποτέλεσμα από μια συλλογή περισσότερων των 4,000 αναφορών των κλινικών οι οποίοι εργάζονταν με ασθενείς που αξιολογήθηκαν για τη διάγνωση του αυτισμού.

Οι αναφορές, οι οποίες χρησιμοποιούνταν συχνά από πολλούς κλινικούς, περιελάμβαναν τις αναφορές της παρατηρούμενης συμπεριφοράς και του σχετικού ιστορικού των ασθενών, αλλά δεν περιελάμβαναν την προτεινόμενη διάγνωση.

Η ερευνητική ομάδα ανέπτυξε μια εξατομικευμένη ενότητα η οποία εντόπιζε τις συγκεκριμένες προτάσεις στις αναφορές οι οποίες ήταν πιο σχετικές της κατάλληλης διάγνωσης. Στη συνέχεια, εξήγαγαν την αριθμητική αναπαράσταση αυτών των προτάσεων που σχετίζονταν ιδιαίτερα με τον αυτισμό και τις συνέκριναν απευθείας με τα καθιερωμένα διαγνωστικά κριτήρια που απαριθμούνται στο DSM-5.

Stanley, J., Rabot, E., Reddy, S., Belilovsky, E., Mottron, L., & Bzdok, D. (2025). Large language models deconstruct the clinical intuition behind diagnosing autism. Cell188(8), 2235–2248.e10. https://doi.org/10.1016/j.cell.2025.02.025

Cell Press. (2025, March 26). Repetitive behaviors and special interests are more indicative of an autism diagnosis than a lack of social skills. ScienceDaily. Retrieved July 25, 2025 from www.sciencedaily.com/releases/2025/03/250326122922.htm

Σπούδασα Ψυχολογία στο Πανεπιστήμιο Κρήτης (2008) και ολοκλήρωσα μεταπτυχιακό πρόγραμμα ειδίκευσης στην Ανάπτυξη του Παιδιού στο Τμήμα Ψυχολογίας και Ανθρώπινης Ανάπτυξης του Πανεπιστημιακού Κολλεγίου του Λονδίνου (2012). Το 2014, ξεκίνησα διδακτορικές σπουδές στο Πανεπιστημιακό Κολλέγιο του Λονδίνου. Τον Δεκέμβριο του 2018, υπερασπίστηκα επιτυχώς τη διατριβή μου με τίτλο (στην ελληνική γλώσσα): Η διερεύνηση της οργάνωσης του λεξιλογίου σε παιδιά που μιλούν Ελληνικά με δυσκολίες στη γλώσσα και τον αλφαβητισμό. Η διδακτορική διατριβή μπορεί να βρεθεί εδώ: https://discovery-pp.ucl.ac.uk/id/eprint/10077333/

Περισσότερα από τη στήλη: Ειδική Αγωγή

Ειδική Αγωγή

Διδακτικές πρακτικές δεξιοτήτων ορθογραφίας

Πηγή εικόνας: Διδακτικές πρακτικές δεξιοτήτων ορθογραφίας Η ανάπτυξη της ορθογραφίας αποτελεί θεμελιώδη δεξιότητα για την…

Ειδική Αγωγή

Συναισθηματικές προκλήσεις: Η χρήση της αυτοαναφοράς

Πηγή εικόνας: Συναισθηματικές προκλήσεις: Η χρήση της αυτοαναφοράς Συναισθηματικές προκλήσεις: Η χρήση της αυτοαναφοράς Η…

Ειδική Αγωγή

Αυτισμός και διγλωσσία

Η διγλωσσία αποτελεί πλέον πραγματικότητα για εκατομμύρια παιδιά σχολικής ηλικίας σε όλο τον κόσμο. Στο…

Ειδική Αγωγή

Είναι Αναγνωστική Διαταραχή ή Αναπτυξιακή Καθυστέρηση;

Το παρόν άρθρο, με τίτλο Είναι Αναγνωστική Διαταραχή ή Αναπτυξιακή Καθυστέρηση; αποτελεί μετάφραση και προσαρμογή…

Ειδική Αγωγή

Δυσλεξία: Μύθοι και Παρανοήσεις

Στόχος του παρόντος άρθρου, με τίτλο Δυσλεξία: Μύθοι και Παρανοήσεις, είναι να αποδομήσει τους πιο…

Ειδική Αγωγή

Σημάδια της δυσλεξίας στην ηλικία του Δημοτικού

Πηγή εικόνας: Σημάδια της δυσλεξίας στην ηλικία του Δημοτικού Το παρόν άρθρο, με τίτλο Σημάδια…

Ειδική Αγωγή

Δυσλεξία και Συνοδές Διαταραχές

Το παρόν άρθρο, με τίτλο Δυσλεξία και Συνοδές Διαταραχές, θα παρουσιάσει κάποιες από τις διαταραχές…