Build advanced payment workflows with the Fusebox Elavon Portal and leverage Elavon’s enterprise infrastructure for global payment operations.

Σημάδια της δυσλεξίας στην ηλικία του Δημοτικού

Πηγή εικόνας: Σημάδια της δυσλεξίας στην ηλικία του Δημοτικού

Το παρόν άρθρο, με τίτλο Σημάδια της δυσλεξίας στην ηλικία του Δημοτικού, αποτελεί μετάφραση και προσαρμογή του πρωτότυπου άρθρου το οποίο μπορεί να βρεθεί εδώ.

Μετάφραση και προσαρμογή από την αγγλική στην ελληνική γλώσσα: Μαρία Μεγγησίδου, Δρ., University College London.

Εάν ένα παιδί φαίνεται να δυσκολεύεται με την ορθογραφία, την ανάγνωση, τη γραφή ή την αριθμητική, πώς ξέρετε αν αυτές οι δυσκολίες είναι πιθανές ενδείξεις της δυσλεξίας;

Τα γενικά σημάδια που πρέπει να προσέξετε είναι:

  • Η ταχύτητα επεξεργασίας: αργός προφορικός ή/και γραπτός λόγος
  • Η φτωχή συγκέντρωση
  • Η δυσκολία να ακολουθήσει τις οδηγίες
  • Το ότι ξεχνάει λέξεις.

Γραπτό κείμενο

  • Φτωχό επίπεδο γραπτού κειμένου σε σύγκριση με την προφορική του ικανότητα
  • Παράγει ακατάστατο γραπτό κείμενο με πολλές μολυβιές (διαγραφές με το μολύβι) και λέξεις που έχει προσπαθήσει αρκετές φορές να γράψει σωστά, π.χ., είνε, ήνε, είναι
  • Μπερδεύει τα γράμματα που μοιάζουν μεταξύ τους
  • Φτωχός γραφικός χαρακτήρας, ανεστραμμένα και κακοσχηματισμένα γράμματα
  • Ορθογραφεί μια λέξη με πολλούς διαφορετικούς τρόπους σε ένα κείμενο
  • Κάνει αναγραμματισμούς λέξεων, π.χ., σπρίτο αντί σπίρτο, πορσπάθεια αντί προσπάθεια, πορσφορά αντί προσφορά
  • Παράγει φτωχά δομημένο γραπτό κείμενο, δεν μένει κοντά στο περιθώριο
  • Φτωχός χειρισμός του μολυβιού
  • Παράγει φωνητική και παράξενη ορθογραφία: δεν είναι κατάλληλη για την ηλικία/την ικανότητά του
  • Χρησιμοποιεί ασυνήθιστη αλληλουχία γραμμάτων ή λέξεων.

Ανάγνωση

  • Αργή αναγνωστική πρόοδος
  • Δυσκολεύεται να συνδυάσει τα γράμματα
  • Δυσκολεύεται να προσδιορίσει τις συλλαβές των λέξεων ή την αρχή και το τέλος των λέξεων
  • Ασυνήθιστη προφορά λέξεων
  • Καμία έκφραση κατά την ανάγνωση και φτωχή κατανόηση
  • Διστάζει και κουράζεται κατά την ανάγνωση, ειδικά όταν διαβάζει δυνατά
  • Παραλείπει λέξεις κατά την ανάγνωση ή προσθέτει επιπλέον λέξεις
  • Δεν αναγνωρίζει τις γνωστές (οικείες) λέξεις
  • Χάνει το νόημα μιας ιστορίας (η οποία είτε του διαβάζεται είτε τη διαβάζει)
  • Δυσκολεύεται να διακρίνει τα πιο σημαντικά σημεία από ένα απόσπασμα.

Αριθμητική

  • Μπερδεύει τις μονάδες με τις δεκάδες ή τις δεκάδες με τις εκατοντάδες
  • Μπερδεύει τα σύμβολα όπως το + και το x
  • Δυσκολία να θυμηθεί οτιδήποτε σε μια διαδοχική σειρά, π.χ. πίνακες, ημέρες της εβδομάδας, το αλφάβητο.

Χρόνος

  • Δυσκολία με την εκμάθηση της ώρας
  • Φτωχή τήρηση του χρόνου
  • Φτωχή οργάνωση του προσωπικού χώρου
  • Δυσκολία να θυμηθεί την ημέρα της εβδομάδας, την ημερομηνία γέννησής του, τις εποχές του έτους, τους μήνες του έτους
  • Δυσκολία με τις έννοιες –χθες, σήμερα, αύριο.

Δεξιότητες

  • Φτωχές κινητικές δεξιότητες οι οποίες οδηγούν σε αδυναμίες στην ταχύτητα, τον έλεγχο και την ακρίβεια του μολυβιού
  • Δυσκολίες μνήμης (για την καθημερινή ρουτίνα, την αυτο-οργάνωση, τη μηχανική μάθηση)
  • Σύγχυση μεταξύ του αριστερού και του δεξιού, του πάνω και του κάτω, της ανατολής και της δύσης
  • Απροσδιόριστη προτίμηση του χεριού
  • Αποδίδει άνισα από μέρα σε μέρα.

Συμπεριφορά

  • Χρησιμοποιεί τακτικές αποφυγής της εργασίας, όπως το το ξύσιμο των μολυβιών και το να ψάχνει να βρει τα βιβλία του/της.
  • Δείχνει ονειροπόλος/α, δεν φαίνεται να ακούει.
  • Διασπάται εύκολα.
  • Είναι ο/η “κλόουν” της τάξης ή ενοχλεί τα άλλα παιδιά ή είναι αποσυρμένος/η.
  • Είναι υπερβολικά κουρασμένος/η λόγω της απαιτούμενης συγκέντρωσης και προσπάθειας.

Μια ομάδα αυτών των δεικτών μαζί με τις περιοχές των ικανοτήτων ενδέχεται να υποδηλώνει δυσλεξία και μπορεί να χρήζει περαιτέρω διερεύνησης.

Σπούδασα Ψυχολογία στο Πανεπιστήμιο Κρήτης (2008) και ολοκλήρωσα μεταπτυχιακό πρόγραμμα ειδίκευσης στην Ανάπτυξη του Παιδιού στο Τμήμα Ψυχολογίας και Ανθρώπινης Ανάπτυξης του Πανεπιστημιακού Κολλεγίου του Λονδίνου (2012). Το 2014, ξεκίνησα διδακτορικές σπουδές στο Πανεπιστημιακό Κολλέγιο του Λονδίνου. Τον Δεκέμβριο του 2018, υπερασπίστηκα επιτυχώς τη διατριβή μου με τίτλο (στην ελληνική γλώσσα): Η διερεύνηση της οργάνωσης του λεξιλογίου σε παιδιά που μιλούν Ελληνικά με δυσκολίες στη γλώσσα και τον αλφαβητισμό. Η διδακτορική διατριβή μπορεί να βρεθεί εδώ: https://discovery-pp.ucl.ac.uk/id/eprint/10077333/

Περισσότερα από τη στήλη: Ειδική Αγωγή

Ειδική Αγωγή

Τρόποι επικοινωνίας του παιδιού και ο ρόλος των εκπαιδευτικών

«Το παιδί το οποίο νιώθει ότι το ακούν, μαθαίνει καλύτερα» Cozolino, 2020 Σε αυτό το…

Ειδική Αγωγή

Ακουστική επεξεργασία στην παιδική ηλικία: Τεχνολογικές προσεγγίσεις

Σε αυτό το άρθρο, με τίτλο Ακουστική επεξεργασία στην παιδική ηλικία: Τεχνολογικές προσεγγίσεις, προσεγγίζω το…

Ειδική Αγωγή

Χαρισματικά παιδιά με μαθησιακές ή αναπτυξιακές προκλήσεις

Συγγραφέας: Beth Arky Κλινικοί: Adam S. Zamora, PsyD, Laura Phillips, PsyD, ABPdN Το παρόν άρθρο,…

Ειδική Αγωγή

Διαταραχή της Ακουστικής Επεξεργασίας: Ορισμός, Συμπτώματα και Αντιμετώπιση

  Εισαγωγή Η Διαταραχή της Ακουστικής Επεξεργασίας (Auditory Processing Disorder ή APD, εν συντομία) αποτελεί…

Ειδική Αγωγή

Ο Λογοθεραπευτής στην Υποστήριξη των Κωφών Παιδιών

Πηγή εικόνας: Ο λογοθεραπευτής στην υποστήριξη κωφών παιδιών Η λογοθεραπεία αποτελεί έναν από τους πιο…

Ειδική Αγωγή

Τρόποι εκδήλωσης της ΔΕΠΥ στις γυναίκες

Ποιοι είναι οι τρόποι εκδήλωσης της ΔΕΠΥ στις γυναίκες; Η Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητας…

Ειδική Αγωγή

ΔΑΦ: 11 τρόποι για να καλλιεργήσουμε μια θετική αλλαγή

Το παρόν άρθρο, με τίτλο ΔΑΦ: 11 τρόποι για να καλλιεργήσουμε μια θετική αλλαγή, θα…