Build advanced payment workflows with the Fusebox Elavon Portal and leverage Elavon’s enterprise infrastructure for global payment operations.

Είναι Αναγνωστική Διαταραχή ή Αναπτυξιακή Καθυστέρηση;

Το παρόν άρθρο, με τίτλο Είναι Αναγνωστική Διαταραχή ή Αναπτυξιακή Καθυστέρηση; αποτελεί μετάφραση και προσαρμογή του πρωτότυπου άρθρου το οποίο μπορεί να βρεθεί εδώ.

Πώς μπορούν να γνωρίζουν οι γονείς εάν η καθυστέρηση της ανάγνωσης του παιδιού τους είναι ένα πραγματικό πρόβλημα ή απλώς μια «αναπτυξιακή καθυστέρηση»; Πόσο καιρό πρέπει να περιμένουν οι γονείς πριν ζητήσουν βοήθεια εάν το παιδί τους δυσκολεύεται με την ανάγνωση; Η Susan Hall απαντά σε αυτές τις ερωτήσεις.

Καθώς ταξιδεύω σε όλη την χώρα μιλώντας σε ομάδες γονέων για τις αναγνωστικές δυσκολίες, συχνά λέω «προσοχή στη δικαιολογία της αναπτυξιακής καθυστέρησης». Έχω αρκετούς λόγους για να το λέω αυτό.

Πρώτον, έχω ακούσει τον έναν γονέα μετά τον άλλον να μου λένε ότι ένιωθαν ότι υπήρχε πρόβλημα νωρίς, αλλά πείστηκαν να αγνοήσουν τη διαίσθησή τους και να περιμένουν να ζητήσουν βοήθεια για το παιδί τους. Αργότερα, όταν έμαθαν ότι ο χρόνος ήταν ουσιαστικός για την ανάπτυξη των αναγνωστικών δεξιοτήτων, οι γονείς μετάνιωσαν για τους χαμένους μήνες ή τα χαμένα χρόνια.

Δεύτερον, η έρευνα δείχνει ότι η κρίσιμη περίοδος για την παροχή βοήθειας είναι κατά τα πρώτα δύο χρόνια του σχολείου. Έτσι, εάν το παιδί σας δυσκολεύεται να μάθει να διαβάζει, η καλύτερη προσέγγιση είναι να αναλάβετε άμεση δράση. Το να γνωρίζετε πόσο σύντομα να δράσετε μπορεί να είναι εύκολο αν είστε ενημερωμένοι για τα σημαντικά συμπεράσματα πρόσφατων ερευνών. Οι ερευνητές στο πεδίο της ανάγνωσης, μας λένε ότι η ιδανική περίοδος αντιμετώπισης των αναγνωστικών δυσκολιών είναι κατά τη διάρκεια του νηπιαγωγείου και της πρώτης Δημοτικού.

Τα Εθνικά Ινστιτούτα Υγείας επισημαίνουν ότι το 95% των παιδιών με φτωχή ανάγνωση μπορούν να φτάσουν το επίπεδο της τάξης τους, εάν λάβουν αποτελεσματική βοήθεια νωρίς. Ενώ είναι ακόμα δυνατό να βοηθήσετε ένα μεγαλύτερο παιδί με την ανάγνωση, εκείνα που έχουν περάσει την Τρίτη Δημοτικού, χρειάζονται πολύ πιο εντατική βοήθεια.

Όσο περισσότερο περιμένετε να λάβετε βοήθεια για ένα παιδί με αναγνωστικές δυσκολίες, τόσο πιο δύσκολο θα είναι για το παιδί να καλύψει τη διαφορά.

Τα τρία βασικά ερευνητικά συμπεράσματα που υποστηρίζουν την έγκαιρη αναζήτηση βοήθειας είναι:

  • Το 90% των παιδιών με αναγνωστικές δυσκολίες θα επιτύχουν το ίδιο επίπεδο στην ανάγνωση εάν λάβουν βοήθεια μέχρι την πρώτη τάξη.
  • Το 75% των παιδιών των οποίων η βοήθεια καθυστερεί μέχρι την ηλικία των εννέα ετών ή αργότερα συνεχίζουν να δυσκολεύονται καθ’ όλη τη διάρκεια της σχολικής τους πορείας.
  • Εάν η βοήθεια δοθεί στην Τετάρτη τάξη, αντί στο τέλος του νηπιαγωγείου, χρειάζεται τέσσερις φορές περισσότερος χρόνος για να βελτιωθούν οι ίδιες δεξιότητες στον ίδιο βαθμό.

Οι γονείς οι οποίοι κατανοούν αυτά τα ερευνητικά συμπεράσματα συνειδητοποιούν ότι δεν μπορούν να χάσουν πολύτιμο χρόνο προσπαθώντας να καταλάβουν αν υπάρχει όντως πρόβλημα ή περιμένοντας να λυθεί το πρόβλημα από μόνο του.

Αυτά τα ερευνητικά συμπεράσματα καθιστούν επιτακτική την ανάγκη για τα σχολεία να εφαρμόσουν εργαλεία ελέγχου τα οποία δίνουν έμφαση στις δεξιότητες φωνημικής ενημερότητας. Το καλύτερο πλάνο είναι να ξεκινήσει ο έλεγχος των παιδιών στη μέση του νηπιαγωγείου και να συνεχιστεί ο έλεγχος τουλάχιστον τρεις φορές τον χρόνο μέχρι το τέλος της Δευτέρας Δημοτικού.

Οι ερευνητές στο πεδίο της ανάγνωσης οι οποίοι σχεδίασαν αυτά τα εργαλεία ελέγχου συνιστούν τον εντοπισμό και την παροχή πρόσθετης βοήθειας στο χαμηλότερο 20% των παιδιών. Η λογική είναι ότι είναι καλύτερο να υπεραναγνωρίζεται ελαφρώς ο αριθμός των παιδιών που μπορεί να «διατρέχουν κίνδυνο» δυσκολίας στην ανάγνωση παρά να παραβλέπονται κάποια που μπορεί να χρειάζονται βοήθεια. Το χειρότερο αποτέλεσμα της υπερβολικής αναγνώρισης είναι ότι ένα παιδί που τελικά θα το είχε καταλάβει, λαμβάνει κάποια πρόσθετη βοήθεια.

Οι γονείς θα πρέπει να ακολουθήσουν αυτήν τη στρατηγική και να ενεργήσουν νωρίς, επειδή το χειρότερο που μπορεί να συμβεί είναι ότι το παιδί τους θα λάβει λίγη επιπλέον βοήθεια που πραγματικά δεν χρειαζόταν.

Ωστόσο, η αναγνώριση είναι μόνο η αρχή. Πρέπει να προσφερθεί άμεσα αποτελεσματική και συστηματική παρέμβαση. Οι μαθητές και οι μαθήτριες που υστερούν σε σχέση με τους συνομηλίκους τους πρέπει να λαμβάνουν επιπλέον βοήθεια, κατά προτίμηση σε ομάδες τριών ή λιγότερων μαθητών, από έναν καλά εκπαιδευμένο εκπαιδευτικό που γνωρίζει πώς να παρέχει αποτελεσματική διδασκαλία.

Τα πρώιμα σημάδια δυσκολίας δεν πρέπει να αποδίδονται στην ανωριμότητα. Όταν ένα παιδί στο νηπιαγωγείο μπερδεύει τα γράμματα, συνδέει τον λάθος ήχο με ένα γράμμα ή δεν μπορεί να διακρίνει μια ομοιοκαταληξία, συνήθως αυτά δεν έχουν καμία σχέση με την κοινωνική ωριμότητα.

Αυτά τα προειδοποιητικά σημάδια δεν σημαίνουν απαραίτητα ότι το παιδί έχει αναγνωστική δυσκολία. Αυτά τα σημάδια μπορεί να υποδηλώνουν ότι το παιδί είχε ανεπαρκή προετοιμασία στην προσχολική ηλικία. Εάν ένα παιδί δεν έχει εκτεθεί στα γράμματα και στους ήχους των γραμμάτων, συνήθως καταλαβαίνει τη σχέση μεταξύ τους γρήγορα μόλις εκτεθεί στα γράμματα και τους ήχους τους.

Μόνο αφού έχει παρασχεθεί αποτελεσματική διδασκαλία και το παιδί εξακολουθεί να δυσκολεύεται, μπορεί κανείς να συμπεράνει ότι μπορεί να υπάρχει ένα πιο σοβαρό πρόβλημα.

Γιατί οι γονείς περιμένουν πριν ζητήσουν βοήθεια;

Σε μια πρόσφατη δημοσκόπηση του Roper Starch, διερευνήθηκαν οι απόψεις των γονέων σχετικά με τα μαθησιακά προβλήματα του παιδιού τους και η γενική ευαισθητοποίηση του κοινού σχετικά με τις μαθησιακές δυσκολίες. Η δημοσκόπηση έδειξε ότι πολλοί γονείς περίμεναν πολύ καιρό για να ζητήσουν βοήθεια για το παιδί τους, επειδή ανησυχούσαν ότι το παιδί τους μπορεί να στιγματιστεί αν διαπιστωθεί ότι έχει μαθησιακό πρόβλημα.

  • Σχεδόν οι μισοί (48%) από τους γονείς θεώρησαν ότι το να χαρακτηρίζουν το παιδί τους ως παιδί με «μαθησιακές δυσκολίες» ήταν πιο επιβλαβές από το να παλεύει μόνο του με ένα άγνωστο πρόβλημα.
  • Από τους γονείς οι οποίοι εξέφρασαν κάποιες ανησυχίες ότι το παιδί τους μπορεί να αντιμετωπίζει προβλήματα, το 44% δήλωσε ότι περίμενε έναν χρόνο ή περισσότερο πριν ζητήσει βοήθεια.
  • Οι γονείς οι οποίοι κατανοούν τους κινδύνους της καθυστέρησης στην αναζήτηση βοήθειας για τα προβλήματα ανάγνωσης του παιδιού τους, έχουν κίνητρο να μην περιμένουν.

Τα παιδιά μπορούν να φτάσουν το επίπεδο της τάξης τους πολύ πιο επιτυχημένα και με λιγότερη προσπάθεια εάν τους προσφερθεί αποτελεσματική παρέμβαση νωρίς. Μόλις οι γονείς κατανοήσουν τους κινδύνους της αναμονής, ελπίζουμε ότι θα είναι πιο εύκολο να ξεπεράσουν τις ανησυχίες τους και να λάβουν βοήθεια αμέσως. 

Το παρόν άρθρο, με τίτλο Είναι Αναγνωστική Διαταραχή ή Αναπτυξιακή Καθυστέρηση; αποτελεί μετάφραση και προσαρμογή του πρωτότυπου άρθρου το οποίο μπορεί να βρεθεί εδώ.

Σπούδασα Ψυχολογία στο Πανεπιστήμιο Κρήτης (2008) και ολοκλήρωσα μεταπτυχιακό πρόγραμμα ειδίκευσης στην Ανάπτυξη του Παιδιού στο Τμήμα Ψυχολογίας και Ανθρώπινης Ανάπτυξης του Πανεπιστημιακού Κολλεγίου του Λονδίνου (2012). Το 2014, ξεκίνησα διδακτορικές σπουδές στο Πανεπιστημιακό Κολλέγιο του Λονδίνου. Τον Δεκέμβριο του 2018, υπερασπίστηκα επιτυχώς τη διατριβή μου με τίτλο (στην ελληνική γλώσσα): Η διερεύνηση της οργάνωσης του λεξιλογίου σε παιδιά που μιλούν Ελληνικά με δυσκολίες στη γλώσσα και τον αλφαβητισμό. Η διδακτορική διατριβή μπορεί να βρεθεί εδώ: https://discovery-pp.ucl.ac.uk/id/eprint/10077333/

Περισσότερα από τη στήλη: Ειδική Αγωγή

Ειδική Αγωγή

Τρόποι επικοινωνίας του παιδιού και ο ρόλος των εκπαιδευτικών

«Το παιδί το οποίο νιώθει ότι το ακούν, μαθαίνει καλύτερα» Cozolino, 2020 Σε αυτό το…

Ειδική Αγωγή

Ακουστική επεξεργασία στην παιδική ηλικία: Τεχνολογικές προσεγγίσεις

Σε αυτό το άρθρο, με τίτλο Ακουστική επεξεργασία στην παιδική ηλικία: Τεχνολογικές προσεγγίσεις, προσεγγίζω το…

Ειδική Αγωγή

Χαρισματικά παιδιά με μαθησιακές ή αναπτυξιακές προκλήσεις

Συγγραφέας: Beth Arky Κλινικοί: Adam S. Zamora, PsyD, Laura Phillips, PsyD, ABPdN Το παρόν άρθρο,…

Ειδική Αγωγή

Διαταραχή της Ακουστικής Επεξεργασίας: Ορισμός, Συμπτώματα και Αντιμετώπιση

  Εισαγωγή Η Διαταραχή της Ακουστικής Επεξεργασίας (Auditory Processing Disorder ή APD, εν συντομία) αποτελεί…

Ειδική Αγωγή

Ο Λογοθεραπευτής στην Υποστήριξη των Κωφών Παιδιών

Πηγή εικόνας: Ο λογοθεραπευτής στην υποστήριξη κωφών παιδιών Η λογοθεραπεία αποτελεί έναν από τους πιο…

Ειδική Αγωγή

Τρόποι εκδήλωσης της ΔΕΠΥ στις γυναίκες

Ποιοι είναι οι τρόποι εκδήλωσης της ΔΕΠΥ στις γυναίκες; Η Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητας…

Ειδική Αγωγή

ΔΑΦ: 11 τρόποι για να καλλιεργήσουμε μια θετική αλλαγή

Το παρόν άρθρο, με τίτλο ΔΑΦ: 11 τρόποι για να καλλιεργήσουμε μια θετική αλλαγή, θα…