
Influencer το χόμπι που έγινε «επάγγελμα»
Τα τελευταία χρόνια η ταχεία εξέλιξη της τεχνολογίας έχει οδηγήσει στη συνεχή δημιουργία πλατφόρμων επικοινωνίας. Μπορεί να ξεκίνησαν ως μέσα «εύκολης» και γρήγορης κοινωνικοποίησης αλλά τα πλέον έχουν εξελιχθεί σε διαφημιστικούς γίγαντες. Χαρακτηριστικά παραδείγματα είναι το Instagram και το Youtube. Αυτή τη ραγδαία αλλαγή φαίνεται πως την εκμεταλλεύονται ολοένα και περισσότερο οι διαφημιστές.
Πόσες φορές έχεις δει instagrammers και youtubers να σου διαφημίζουν κάποιο προϊόν ; Πόσες φορές έχεις πιάσει τον εαυτό σου να λέει «αφού το προτείνει ο Χ θα το αγοράσω κι εγω» ;
Οι εταιρείες προσπαθώντας να λανσάρουν τα προϊόντα και τις υπηρεσίες τους «κατασκεύασαν» τους influencers. Influencer μπορεί να γίνει πλεόν οποιοσδήποτε διαθέτει λογαριασμό στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Είναι κάθε πρόσωπο που μπορεί και επηρεάζει τον τρόπο συμπεριφοράς άλλων χρηστών. Μοναδική προϋπόθεση είναι να έχει ενεργό και μεγάλο κοινό που τον ακολουθεί και αλληλεπιδρά μαζί του. Απώτερος σκοπός είναι η προώθηση προϊόντων επί πληρωμή. Μπορεί να ξεκίνησε ως χόμπι αλλά πολλοί πλέον λόγω των συνεχών συνεργασιών που έχουν, φαίτεται πως το έχουν μετατρέψει στο απόλυτο επάγγελμα του μέλλοντος.

Οι εταιρείες απευθύνονται κατά κύριο λόγο σε πρόσωπα της καλλιτεχνικής βιομηχανίας (παρουσιαστές, ηθοποιοί, τραγουδιστές). Φαίνεται όμως να προσεγγίζουν και «άφθρατα» πρόσωπα, μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας, που έχουν κερδίσει το κοινό τους αποκλειστικά μέσω των social media (λ.χ. youtubers).
Σωστός influencer δε γεννιέσαι… γίνεσαι
Για να μπορέσει κάποιος να ξεκινήσει καριέρα influencer χρειάζεται να κερδίζει συνεχώς ακολούθους. Αυτό συνεπάγεται αδιάκοπη επικοινωνία με το κοινό του, να απαντάει σε σχόλια, προσωπικά μηνύματα να επικροτεί τις προσωπικές αναρτήσεις των ακόλουθων του. Επίσης χρειάζεται να εκφράζει και τα συναισθήματα του για να προβάλλει την αυθεντικότητα του χαρακτήρα του και να δείξει ότι είναι ένα ειλικρινές άτομο που δεν διστάζει να «τσαλακωθεί»
Οι εταιρείες μάρκετινγκ είναι εκείνες που προσεγγίζουν τους content creators (δημιουργούς περιεχομένων) ή influencers. Μέσω ευρείας γκάμας ηλεκτρονικών λογαριασμών επιλέγουν όσους θεωρούν κατάλληλους για να διαφημίσουν το προϊόν τους. Έπειτα προχωρούν σε απευθείας επαφή μαζί τους. Δεν είναι φυσικά λίγες οι φορές που κάποιο πρόσωπο προσπαθεί να αυτοπροταθεί ως influencer μέσω κάποιας ανάρτησης του.

Τα ψιλά γράμματα
Η συμφωνία τους περιλαμβάνει συγκεκριμένο αριθμό αναρτήσεων σε ορισμένο χρονικό διάστημα. Οι υπεύθυνοι της εκάστοτε καμπάνιας συνηθίζουν να κάνουν ένα briefing. Σκοπός τους να παρουσιάσουν πως φαντάζονται το διαφημιστικό υλικό που θα δημιουργηθεί γύρω από το προϊόν τους. Υπάρχουν, λοιπόν καθορισμένες γραμμές καθοδήγησης που αναλόγως την εταιρεία μπορεί να είναι είτε πιο χαλαρές είτε πιο αυστηρές. Κάπως έτσι βέβαια ο influencer χάνει το δικαίωμα ελευθερίας της έκφρασης καθώς πρέπει να «πουλήσει» όσο καλύτερα μπορεί το προϊόν. Δεν πρέπει να ξεχνάμε πως πρόκειται για μια εμπορική συμφωνία που θα του αποφέρει χρήματα.
Φυσικά δεν σημαίνει ότι η δουλειά ενός influencer είναι πάντα εύκολη. Πίσω από κάθε συμφωνία υπάρχουν συμβόλαια με πολύ συγκεκριμένους όρους, κοστολόγηση και ανάλυση των αναρτήσεων ακόμα και της ώρας που θα γίνουν από τον influencer ώστε να είναι περισσότερο ορατές. Μάλιστα ορισμένες συμφωνίες δεν περιλαμβάνουν πάντοτε χρηματική αμοιβή. Αντιθέτως μπορεί να είναι κάποιο ταξίδι ή κάποια άλλη χορηγία σε είδος π.χ. κοσμήματα, είδη ένδυσης. Μπορεί να φαίνεται ως κάτι εύκολο αλλά τα τελευταία χρόνια λόγω του συνεχούς ανταγωνισμού για ελκυστικότερο περιεχόμενο οι influencers φαίνεται ότι δουλεύουν πολλές ώρες φτάνοντας στο σημείο να μη διαφέρουν πολύ από τους άλλους επαγγελματίες.

Στον αντίποδα, υπάρχουν και τα άτομα τα οποία θεωρούν ότι αυτή η δουλειά είναι ταυτόσημη του εύκολου χρήματος. Έτσι φτάνουν στο σημείο να εξαγοράσουν το κοινό τους προκειμένου να απογειώσουν τις μετοχές τους εξασφαλίζοντας μεγαλύτερες πιθανότητες επιτυχημένης συνεργασίας με γνωστά brands. Τα τελευταία χρόνια έχει παρατηρηθεί πως οι influences ανεβάζουν τις απαιτήσεις τους, ζητώντας αστρονομικά ποσά ως αμοιβή.
Κλείνοντας είναι σημαντικό να τονισθεί ότι μια διαφημιστική καμπάνια τέτοιου είδους είναι δυσκολότερο μετρήσιμη από τον παραδοσιακό τύπο προώθησης. Και φυσικά δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι σε κάθε εκκολαπτόμενη αγορά με απότομη άνοδο υποβόσκει και ο κίνδυνος μιας νέας «φούσκας».
Υστερόγραφο: Αν ενδιαφέρεσαι να μάθεις και άλλα για τα social media και και συγκεκριμένα για το instagram και τον βαθμό που έχει «διαβρώσει» και επηρεάσει την ψυχολογία μας κάνε κλίκ εδώ
Πηγές που χρησιμοποιήθηκαν γι αυτό το άρθρο:
Influencer: το χόμπι που μπορεί να γίνει επάγγελμα www.efsyn.gr/oikonomia/ergasiaka/161884_influencer-hompi-poy-mporei-na-ginei-epaggelma (τελευταία πρόσβαση 24/08/2018)
Επάγγελμα… influencer: Πόσα βγάζουν από μια ανάρτηση στο Instagram, στο Facebook, ένα βίντεο στο Youtube www.iefimerida.gr/tehnologia/ta-eisodimata-influencers-ayxanontai (τελευταία πρόσβαση 15/11/2019)