Build advanced payment workflows with the Fusebox Elavon Portal and leverage Elavon’s enterprise infrastructure for global payment operations.

Η Pop κουλτούρα και η τάση μας στην επανακατανάλωση

Η Pop κουλτούρα και η τάση μας στην επανακατανάλωση
Πηγή εικόνας: britannica.com

Βρισκόμαστε στην εποχή με την μεγαλύτερη συχνότητα παραγωγής υλικού pop κουλτούρας στην ιστορία του θεάματος. Η ραγδαία εξέλιξη της τεχνολογίας βοηθά αρκετά στο να δημιουργούνται συνεχώς νέα διαδικτυακά και τηλεοπτικά σόου, με θεματολογία για όλα τα γούστα. Θα μπορούσαμε να παρομοιάσουμε το μέγεθος του νέου υλικού που δημιουργείται με έναν υπερμεγέθη και πολυσέλιδο κατάλογο φαγητού σε ένα εστιατόριο. Έτσι, λοιπόν, καθώς το υλικό είναι χαοτικό και, κατά κύριο λόγο, άγνωστο, τι θα κάνεις; Πιθανότατα θα επιλέξεις κάτι που ήδη γνωρίζεις.

Η Pop κουλτούρα στα καλύτερα της

Όσο το νέο υλικό πληθαίνει, τόσο ο κόσμος φαίνεται να γυρνά πίσω στο χρόνο. Η Pop κουλτούρα του παρελθόντος μέσα από σειρές, ταινίες, ακόμα και ηλεκτρονικά παιχνίδια, αναβιώνει τα τελευταία χρονιά όλο και περισσότερο, μέσα σε ένα κλίμα νοσταλγίας. Σύμφωνα με το Ofcom, που αποτελεί την ρυθμιστική αρχή του Ηνωμένου Βασιλείου σε θέματα ροής προγράμματος και τηλεπικοινωνιών, το πρόγραμμα με τις περισσότερες προβολές το πρώτο τρίμηνο του 2019 ήταν το Friends της δεκαετίας του 1990 ενώ στις ΗΠΑ, η σειρά με τη μεγαλύτερη απήχηση στο Netflix είναι το Office, που προβλήθηκε για πρώτη φορά πριν από 15 χρόνια. Όσον αφορά τα ελληνικά δεδομένα, υπάρχουν κανάλια όπως το Μega, το οποίο επαναλειτούργησε πριν από λίγους μήνες και χωρίς νέο ή πρωτότυπο υλικό ανταγωνίζεται τα υπόλοιπα κανάλια σε θέματα τηλεθέασης μέσω επαναλήψεων σειρών και ταινιών ακόμα και από τη δεκαετία του 1990.

Ταυτόχρονα, στο χώρο του cinema, οι κορυφαίες ταινίες για το 2019 στο Ηνωμένο Βασίλειο ήταν είτε remake (Lion King) είτε sequel παλαιών ταινιών (Toy Story 4, Frozen 2 και Star Wars: Episode IX – the Rise of Skywalker). Ενώ στον Ελλαδικό χώρο, τα τελευταία χρονιά, χρωματισμός παλαιών ασπρόμαυρων ταινιών έχει μεγάλη απήχηση. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα της ταινίας του 1965 «Η δε γυνή να φοβήται τον άνδρα», η οποία προβλήθηκε και σε κινηματογραφικές αίθουσες 50 χρονιά μετά την αρχική της κυκλοφορία. Στο χώρο του gaming, θα περίμενε κάνεις να είναι διαφορετικά τα πράγματα, καθώς οι παιχνιδομηχανες εξελίσσονται χρόνο με το χρόνο θεαματικά, αυξάνοντας έτσι την εμπειρία του παίχτη. Ωστόσο, ακόμα και σε αυτόν το χώρο, παρατηρείται μια νέα τάση επανακυκλοφορίας κονσόλων και παιχνιδιών, ακόμα και από την δεκαετία του ’80, με χαρακτηρίστηκα παραδείγματα το Mega Drive της Sega και το SNES / NES της Nintendo. Έτσι, λοιπόν, εύλογα τίθεται το ερώτημα γιατί οι άνθρωποι αρέσκονται στο να καταναλώνουν το ίδιο οπτικοακουστικό περιεχόμενο ξανά και ξανά;

Η Pop κουλτούρα και η τάση μας στην επανακατανάλωση
Πηγή εικόνας: elgiganten.se

Ρεαλιστική εξήγηση

Υπάρχουν πολλοί άνθρωποι που αρέσκονται στο να να βλέπουν μια σειρά πολλές φορές γιατί σε κάθε προβολή διακρίνουν διαφορετικές πτυχές της και εστιάζουν με μεγαλύτερη ευκολία σε λεπτομέρειες. Αντίστοιχα, πολλοί gamers παίζουν ξανά και ξανά παιχνίδια με σκοπό να τα τελειοποιήσουν και να σπάσουν κάποια ρεκόρ. Στην περίπτωση των παλιών ταινιών, κάποιοι τις βλέπουν επειδή έχουν την περιέργεια να δουν τον τρόπο που τα πράγματα ήταν κάποτε, ακόμα και εάν οι ίδιοι δεν ζούσαν σε εκείνη την εποχή. Παραδείγματος χάριν πώς έμοιαζε η Αθήνα ή η Θεσσαλονίκη παλαιότερα η πως ζούσαν οι άνθρωποι τη δεκαετία του 1920 στην Αμερική.

Συναισθηματικοί λόγοι

Σύμφωνα με μια ερευνά του Cristel Russell (καθηγητής μάρκετινγκ στο Graziadio Business School) διαπιστώθηκε ότι η νοσταλγική Pop κουλτούρα μπορεί να προσφέρει κάτι που τα νέα έργα δεν μπορούν. Και αυτό είναι μια μορφή αυτοανακάλυψης καθώς παρακολουθούμε κάτι από διαφορετική γωνιά, πλέον, από ότι στο παρελθόν όταν και το είχαμε παρακολουθήσει για πρώτη φορά. Οι μορφές τέχνης, πολύ συχνά, συνυφαίνονται με περιόδους της ζωής μας. Έτσι μια ταινία μπορεί να μας θυμίζει έναν άνθρωπο που δεν είναι πια διπλά μας, ένα τραγούδι να μας θυμίζει μια σχέση που δεν υφίσταται πλέον και ένα παιχνίδι μια περίοδο ξεγνοιασιάς και ανεμελιάς. Μέσα από όλη αυτή τη διαδικασία τείνουμε λοιπόν να θυμόμαστε, να συγκρίνουμε και να αναθεωρούμε κάποια πράγματα για το παρελθόν.


Πηγές που χρησιμοποιήθηκαν σε αυτό το άρθρο:

Duggins Α(2020) Back to the future: why are we opting for nostalgic pop culture?. Ανακτήθηκε από: www.theguardian.com (τελευταία πρόσβαση 15/5/2020)

Περισσότερα από τη στήλη: Κοινωνία

Κοινωνία

Χριστούγεννα στην ψηφιακή εποχή: Αλλαγή στην παράδοση

Μέσα σε έναν τόσο τεχνολογικά εξελιγμένο κόσμο, δεν υπάρχει καμία πτυχή της ζωής μας που…

Κοινωνία

Η θεσμοθέτηση του δώρου Χριστουγέννων: Η ιστορία του 13ου μισθού στην Ελλάδα

Η θεσμοθέτηση του δώρου Χριστουγέννων δεν αποτελεί μια πρόσφατη κοινωνική κατάκτηση, αλλά το αποτέλεσμα μακρόχρονων…

Κοινωνία

Η genZ αντιμάχεται τα καρτέλ

Η εν ψυχρώ δολοφονία του δημάρχου της Ουρουπάν Carlos Manzo  πριν από μόλις λίγες εβδομάδες,…

Κοινωνία

Ινφλουένσερς χωρίς παρεμφερές πτυχίο: τέλος στην Κίνα

Τι άλλαξε στην κινεζική ρύθμιση για τους ινφλουένσερς και γιατί Τον Οκτώβριο-Νοέμβριο 2025 θεσπίστηκε νέος…

Κοινωνία

Παγκόσμια μείωση στην ελευθερία του διαδικτύου

Και φέτος η παγκόσμια ελευθερία του διαδικτύου συνεχίζει να ακολουθεί μια καθοδική πορεία. Ένα εργαλείο…

Κοινωνία

Γαλλική Μετα-κατοχή: Οι “Κουρεμένες”

Βρισκόμαστε στον Αύγουστο του 1944- έντεκα μήνες πριν την οριστική λήξη του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου…

Κοινωνία

Μείωση θρησκευτικών γάμων στην Ελλάδα τα τελευταία 30 χρόνια

Η εικόνα σε αριθμούς Η μείωση των θρησκευτικών γάμων στην Ελλάδα τα τελευταία 30 χρόνια…