Νίκος Βιτωλιώτης: “Η συγγραφή είναι τρόπος εκτόνωσης”

Ο Νίκος Βιτωλιώτης μας αφήνει να μπούμε στο μυαλό των ηρώων καθώς σχεδιάζουν τις κινήσεις τους και εκτελούν τα σχέδιά τους. Τιμή, πονηριά, δόξα, εκδίκηση, αφέλεια και πεζή πραγματικότητα – όλα έχουν τη θέση τους στις σελίδες.

Ο Νίκος Βιτωλιώτης δίνει φωνή και ανθρώπινη υπόσταση στους πρωταγωνιστές της ιστορίας που μέχρι τώρα ήταν μόνο χάρτινα πρόσωπα. Με σεβασμό και προσοχή παίρνει αυτό που ήταν, και με φροντίδα το στολίζει με αυτό που θα μπορούσε και να ήταν, βάζοντας συγχρόνως μέσα στην πλοκή και λίγα κομματάκια φαντασίας που δένουν απόλυτα στο βιβλίο του Τιμωρός-Οργή Θεού.

Ο Νίκος Βιτωλιώτης είναι ο καλεσμένος μας στη στήλη των συνεντεύξεων και μας μίλησε για την ιστορία και το νέο του βιβλίο.

Επιμέλεια συνέντευξης: Βασιλική Ευαγγέλου Παπαθανασίου

Advertising

Advertisements
Ad 14

 

Πριν λίγο κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Anubis το νέο σας μυθιστόρημα Τιμωρός- Οργή Θεού, κύριε Βιτωλιώτη .Θα θέλατε να μας μιλήσετε για το βιβλίο σας;

Βεβαίως! Ο Τιμωρός – Οργή Θεού είναι ένα ιστορικό μυθιστόρημα με μια έντονη απόχρωση φανταστικού. Η πλοκή ξεκινά από τις αρχές του 13ου αιώνα στη Ρώμη, τη Βενετία και γενικότερα σε τόπους όπου έλαβαν χώρα όλα όσα προηγήθηκαν της διοργάνωσης της Δ΄ σταυροφορίας και φτάνει μέχρι τα τείχη της Βασιλεύουσας, στις πολιορκίες που ακολούθησαν και στην άλωση της Πόλης, την 13η Απριλίου του 1204. Επίσης παρακολουθεί και την κατάληξη των σταυροφόρων και το αιματηρό τέλος των περισσοτέρων από αυτούς.

Νίκος Βιτωλιώτης, Τιμωρός οργή Θεού

Ιστορικό μυθιστόρημα ο Τιμωρός Οργή Θεού, αγαπάτε την ιστορία;

Πολύ! Κυρίως βρίσκω συναρπαστικό το να ερευνώ τις λεπτομέρειες και να μαθαίνω για τα αφανή πρόσωπα πίσω από σημαντικά γεγονότα. Και καταλήγω πάντα να σκέφτομαι πως όλα κρέμονται από μια κλωστή, από μια ασήμαντη φαινομενικά απόφαση, από ένα καπρίτσιο της τύχης και πως η ιστορία θα μπορούσε σε πολλές περιπτώσεις να έχει εξελιχθεί πολύ διαφορετικά.

Advertising

Τι σας ενέπνευσε για να γεννηθεί αυτό το βιβλίο;

Κατ’ αρχάς, ο Τιμωρός – Οργή Θεού εντάσσεται σε μια ευρύτερη προσπάθεια ανάδειξης και προβολής της μεσαιωνικής μας ιστορίας, αυτής που όλοι γνωρίζουμε ως «βυζαντινή». Θεώρησα λοιπόν ότι κάποια από τα γεγονότα αυτής της περιόδου θα μπορούσαν να παρουσιαστούν με δραματοποιημένο τρόπο, συμπεριλαμβανομένων κάποιων στοιχείων υπερφυσικού και φανταστικού, που να δίνουν ένα διαφορετικό χρώμα στην αφήγηση, συναρπαστικό και ελκυστικό για τον μέσο αναγνώστη. Έτσι, προέκυψε ο Τιμωρός, το θρυλικό και καταραμένο συνάμα σπαθί, που πολεμά τους εχθρούς της αυτοκρατορίας.

Διαβάστε επίσης  Έρση Σωτηροπούλου: "Μπορώ να γράψω σαν γέρος, σαν άντρας, σαν παιδί, σαν κωφάλαλος, σαν γυναίκα και σαν ζόμπι"
Νίκος Βιτωλιώτης
Νίκος Βιτωλιώτης

Τι πρέπει να έχει μια ιστορία για να γίνει μυθιστόρημα κύριε Βιτωλιώτη;

Το βασικότερο κατά τη γνώμη μου είναι η ενδιαφέρουσα πλοκή. Σε αυτή εντάσσονται και οι χαρακτήρες που πρωταγωνιστούν στην ιστορία. Αν μάλιστα μπορέσει ο συγγραφέας να προκαλέσει στον αναγνώστη έντονα συναισθήματα σε σχέση με κάποιους από τους χαρακτήρες, όπως η απέχθεια ή η ταύτιση, έχει καταφέρει να δημιουργήσει ένα καλό αποτέλεσμα.

Advertising

Η ιστορία της Δ΄ σταυροφορίας είναι δεδομένη και καταγεγραμμένη και αυτό αποτελεί από μόνο του μια βάση για ό,τι σχετικό γραφτεί. Τούτο λοιπόν είναι το εύκολο κομμάτι, η πολιορκία έγινε, η Πόλη αλώθηκε και αυτό δεν αλλάζει. Το δύσκολο κομμάτι είναι να ενταχθούν σε αυτό το πλαίσιο παράλληλες ιστορίες και χαρακτήρες που να συμπληρώνουν τη βασική ροή της αφήγησης, αλλά κάτι τέτοιο πρέπει να γίνεται με τρόπο λειτουργικό και ενδιαφέροντα. Και ενώ η κατάληξη της Δ΄ σταυροφορίας είναι σε όλους γνωστή, η μεγαλύτερη επιτυχία είναι να έχει φτάσει η στιγμή της εφόδου στα τείχη και ο αναγνώστης να αγωνιά για το αν οι αμυνόμενοι θα καταφέρουν να αποκρούσουν την επίθεση ή αν τελικά θα υποκύψουν.

Ποιος εκτός από εσάς διαβάζει πρώτος τα βιβλία σας πριν τα στείλετε στον εκδότη;

Εκτός από κάποιους πολύ κοντινούς μου ανθρώπους που μπορεί να έχουν διαβάσει ένα βιβλίο μου ακόμα και σε πρώιμο στάδιο, όταν ένα έργο ολοκληρωθεί προσπαθώ να εντοπίσω κάποιους πρόθυμους αναγνώστες που να καλύπτουν ένα ευρύτερο φάσμα λογοτεχνικών προτιμήσεων, από αναγνώσματα δράσης, μέχρι ρομάντζο, σύγχρονο μυθιστόρημα ή και καθαρά φανταστικά έργα, ώστε να έχω μια πληρέστερη εικόνα αντιδράσεων.

Ποιον συγγραφέα διαβάζετε κατά κόρον;

Advertising

Έχω διαβάσει σχεδόν ολόκληρο το λογοτεχνικό έργο του Ν. Καζαντζάκη, του Τζ. Ρ. Ρ. Τόλκιν, του Ουιλ. Γκίμπσον, του Β. Ραπτόπουλου, του Σ. Πρέσφιλντ μα και άλλων δημιουργών. Γενικά έχω ευρεία γκάμα λογοτεχνικών προτιμήσεων.

Φοβάστε τον χρόνο που γράφει πάνω μας;

Πολύ καλή ερώτηση! Ναι, ο χρόνος που φεύγει είναι κάτι που με απασχολεί. Μάλιστα, το πρώτο έργο μου που εκδόθηκε, τα Σαραντακάτι Καλοκαίρια, πραγματεύεται ακριβώς αυτό, τον χρόνο που τρέχει και την αγωνία που προκαλεί η συνειδητοποίηση αυτής της πραγματικότητας.

Advertising

Κύριε Βιτωλιώτη ποια στοιχεία είναι απαραίτητα για ένα ιστορικό μυθιστόρημα ώστε να κρατήσει αμείωτο το ενδιαφέρον του αναγνώστη;

Διαβάστε επίσης  Αναγνώστης, ο σημαντικότερος κρίκος της αλυσίδας του βιβλίου

Νομίζω πως αρχικά παίζει ρόλο η ιστορική περίοδος. Οι πιο μακρινές εποχές περιλαμβάνουν καθημερινές συνήθειες και καταστάσεις πολύ διαφορετικές ή και άγνωστες σε σχέση με τη δική μας πραγματικότητα. Αυτό μπορεί τελικά να δώσει ένα πιο γοητευτικό αποτέλεσμα, ενώ οι πιο κοντινές ιστορικές περίοδοι μπορεί από τη μια να είναι ευκολότερα προσπελάσιμες και κατανοητές, από την άλλη όμως είναι λιγότερο γοητευτικές. Επίσης, πρέπει να διατηρηθεί μια καλή ισορροπία μεταξύ της εξέλιξης της πλοκής και της παράθεσης πολλών λεπτομερειών, που μπορεί να φανούν σε κάποιους βαρετές ή ανούσιες. Βέβαια, το ιστορικό μυθιστόρημα ως είδος έχει κι αυτό υποείδη, υπάρχει το μυθιστόρημα εποχής, το ιστορικό ρομάντζο, το καθαρό ιστορικό μυθιστόρημα που πραγματεύεται κάποια σημαντικά ή κομβικά γεγονότα, κοκ. Έτσι, ανάλογα με το υποείδος μπορεί να απαιτείται η προβολή διαφορετικών στοιχείων. Για παράδειγμα, όταν υπάρχει μια μάχη μπορεί να βοηθήσει η περιγραφή του οπλισμού της εποχής, ενώ όταν κυριαρχεί το ρομάντζο, μπορεί να χρειάζεται μεγαλύτερη ανάλυση των οικογενειακών συνηθειών.

Έχετε σπουδάσει οικονομικά. Τι είναι εκείνο που σας ωθεί να γράφετε;

Αυτό είναι αλήθεια, μα εκτός από το πτυχίο της ΑΣΟΕΕ έχω και άλλο ένα πτυχίο, αυτών των Σπουδών Ευρωπαϊκού Πολιτισμού του ΕΑΠ. Το τελευταίο αυτό πρόγραμμα καλύπτει πολλά αντικείμενα, από Ιστορία και Φιλοσοφία, μέχρι Γεωγραφία, Πολιτικές Ιδεολογίες και Κοινωνιολογία. Ως εκ τούτου, υπάρχει μια σχέση των σπουδών μου με τη συγγραφή. Όμως ο βασικός λόγος που ξεκίνησα να γράφω είναι η έκφραση κάποιων συναισθημάτων, αν θέλετε είναι και ένας τρόπος εκτόνωσης.

Advertising

Το συναίσθημα ή η λογική κυριαρχεί στον χαρακτήρα μας;

Συνήθως υπάρχει μια μείξη λογικής και συναισθήματος στους περισσότερους χαρακτήρες, αλλά το στοιχείο που κυριαρχεί έχει να κάνει και με το περιβάλλον που μεγαλώνει κάποιος, ακόμα και με την ευρύτερη κουλτούρα ενός λαού. Για παράδειγμα, περιμένεις –και είναι συνήθως αλήθεια- πως ένας Γερμανός ή ένας Σκανδιναβός κυριαρχείται από τη λογική ενώ ένας Ιταλός ή ένας Έλληνας από το συναίσθημα, όμως πρακτικά δεν έχω συναντήσει πολλά άτομα αμιγώς συναισθηματικά ή αμιγώς λογικά.

Ποια είναι η συμβουλή που σας έχουν δώσει και σας αρέσει να μοιράζεστε;

Ότι δεν αρέσουν όλα σε όλους και γι’ αυτό να γράφω για εκείνα που αρέσουν σε εμένα, για ό,τι με απασχολεί ή για ό,τι μου προκαλεί το ενδιαφέρον.

Διαβάστε επίσης  Νέο βιβλίο από Stephen King;
Advertising

Πώς βιώσατε την καραντίνα και τον εγκλεισμό που προέκυψε από την πανδημία του covid 19;

Επειδή ανησυχούσα για τους δικούς μου ανθρώπους, κυρίως τους συγγενείς μεγάλης ηλικίας, ακολούθησα αυτά που μας είπαν και περιορίστηκα μεταξύ σπιτιού και εργασίας. Ας ελπίσουμε ότι οι συνέπειες της πανδημίας δεν θα είναι τόσο καταστροφικές και κυρίως, ότι η πανδημία δεν θα επιστρέψει.

Τι μήνυμα στέλνετε στους αναγνώστες του maxmag;
Να διαβάζουν όσο περισσότερο μπορούν, με κριτική προδιάθεση αλλά χωρίς προκαταλήψεις.

 

Περίληψη:  Τιμωρός – Οργή Θεού. To μυστικό που σημάδεψε μια χιλιόχρονη αυτοκρατορία…

Advertising

Κωνσταντινούπολη, αρχές του 13ου αιώνα. Ο γιος του έκπτωτου αυτοκράτορα δραπετεύει, με κατεύθυνση το Σβάμπεν της Γερμανίας, κουβαλώντας μαζί του ένα τεχνούργημα που όλοι το έχουν για χαμένο. Στη Δύση, ο πάπας ξεσηκώνει τη χριστιανοσύνη για να απελευθερώσει τους Άγιους Τόπους από τους Σαρακηνούς. Στον μυχό της Αδριατικής, ο δόγης της Βενετίας εξυφαίνει σχέδιά του που θα εξασφαλίσουν στη Γαληνοτάτη Δημοκρατία το μέγιστο κέρδος από τον επερχόμενο πόλεμο.

Ο φυγάς πρίγκιπας διεκδικεί τον θρόνο και ζητά τη βοήθεια των σταυροφόρων, υποσχόμενος πλούτη, δόξα και ένα θρυλικό σπαθί που έρχεται από τα βάθη των αιώνων για να χαρίσει νίκες στους πολέμους εναντίον των απίστων.

Μια μυστική αδελφότητα κάνει τα πάντα για να αποτρέψει τη διαφαινόμενη καταστροφή, αλλά ο χρόνος πιέζει αφόρητα. Θα μπορέσουν οι Μιχαηλίτες να τηρήσουν τον όρκο τους; Θα μπορέσει ο πρίγκιπας να κερδίσει τον θρόνο μιας αυτοκρατορίας που ψυχορραγεί; Ποια είναι η κατάρα που φέρνει μαζί της η Οργή του Θεού;

Φαντασία και ιστορική πραγματικότητα συνυπάρχουν σ’ ένα συγκλονιστικό μυθιστόρημα που δίνει ζωή σ’ ένα από τα σημαντικότερα γεγονότα της Βυζαντινής Ιστορίας. Η πρώτη αφήγηση που δημοσιεύεται από τον μέχρι πρόσφατα χαμένο Κώδικα του Ξηροποτάμου, ένα συναρπαστικό ταξίδι που ξεκινά, ξαναγράφοντας την ιστορία της Ρωμανίας και της Δ’ σταυροφορίας.

Advertising

Στοιχεία Βιβλίου:

Τίτλος: Τιμωρός – Οργή Θεού

Συγγραφέας: Νίκος Βιτωλιώτης

Εκδόσεις: Anubis

Advertising

Έτος έκδοσης: 2020

Σελίδες:  288

ISBN9789606231759

Πληροφορίες στη σελίδα των εκδόσεων Anubis εδώ.

Advertising

 

 

Ευχαριστούμε πολύ τον Νίκο Βιτωλιώτη για το φωτογραφικό υλικό.

 

Βασιλική Ευαγγέλου- Παπαθανασίου
Γεννήθηκα ένα φθινόπωρο στην πιο καυτή πόλη της Κεντρικής Ελλάδας. Πρώτος μου έρωτας ήταν τα 24 γράμματα της αλφαβήτας. Από τότε, δε σταμάτησα να σχηματίζω μ' αυτά λέξεις, προτάσεις, δίνοντας δύναμη και ψυχή στο άδειο χαρτί. Τη γλώσσα μου δώσανε ελληνική κι αυτή θα κρατήσω.
Φιλόλογος και αρθρογράφος σε ηλεκτρονικά περιοδικά στην πραγματική ζωή, αλλά στα όνειρα μου ζωγράφος στη Μονμάρτη.
Σε ένα καλό βιβλίο και στη θέα της θάλασσας βρίσκω την απόλυτη γαλήνη.

Αρθρα απο την ιδια κατηγορια

SECRET MOVIE NIGHTS στα Village Cinemas!

Τα Village Cinemas διοργανώνουν τις «Secret Movie Nights», όπου οι

Θεραπεία διαταραχής μετατραυματικού στρες

Θεραπεία διαταραχής μετατραυματικού στρες Ποια είναι η πιο αποτελεσματική θεραπεία