
Καλλιτέχνες και οργανισμοί από ολόκληρο τον κόσμο διοργανώνουν συναυλίες μέσω live-streaming συμβάλλοντας στη καταπολέμηση της πανδημίας του κορονοϊού. Διαδικτυακές συναυλίες της Lady Gaga, του Elton John και της Disney είναι κάποια από τα πολλά παραδείγματα που είδαμε τους τελευταίους μήνες. Η δύναμη της μουσικής να ενώνει τους ανθρώπους για ένα κοινό σκοπό ποτέ πριν δεν ήταν τόσο προφανής. Τέτοιου είδους φιλανθρωπικά σόου είναι στις μέρες μας ένα αρκετά σύνηθες φαινόμενο. Το 1985 όμως, μια συναυλία έμελλε να αλλάξει τη φύση των φιλανθρωπικών συναυλιών για πάντα. Η συναυλία Live Aid παραμένει ένα από τα πιο διάσημα μουσικά-φιλανθρωπικά γεγονότα όλων των εποχών.
Οι συναυλίες της Live Aid

Στη πραγματικότητα επρόκειτο για δυο ταυτόχρονες συναυλίες. Η μία στο Λονδίνο και η άλλη στη Φιλαδέλφεια των Η.Π.Α. Έτσι, καλλιτέχνες όπως ο David Bowie, οι Queen, ο Mick Jagger, οι U2, ο Paul McCartney και η Madonna τραγούδησαν στην «ημέρα που το rock&roll άλλαξε τον κόσμο».

Με τις ερμηνείες τους κατάφεραν να συγκεντρώσουν και από τις δύο συναυλίες πάνω από 110 εκατομμύρια λίρες, αφιερωμένα στους ανθρώπους που υπέφεραν από τη πείνα στην Αφρική.
H “σπίθα” που δημιούργησε τη Live Aid



Η συναυλία Live Aid ήταν πρωτοβουλία του Bob Geldof από τους Boomtown Rats. Κατά την επίσκεψη του στην Αιθιοπία γνώρισε από κοντά τις συνέπειες της πείνας. Τότε εμπνεύστηκε την ιδέα της συναυλίας ή όπως την αποκάλεσαν πολλοί «το διεθνές judbox του Geldof».
Ο παραγωγός των Rolling Stones, Harvey Goldsmith, χρόνια μετά ενθυμούμενος τη συναυλία, σχολιάζει ότι «ο Geldof είπε πώς αυτή θα έπρεπε να είναι η δήλωση της μουσικής βιομηχανίας για το θέμα της πείνας στην Αφρική». Συνέχισε λέγοντας «ο στόχος ήταν να κάνουμε μια παγκόσμια τηλεοπτική συνάντηση και να μαζέψουμε χρήματα από τον τηλε-μαραθώνιο».
Τα προβλήματα κατά τη διοργάνωση

Ωστόσο, η διοργάνωση της Live Aid δεν ήταν εύκολη υπόθεση. Οι “πολύπλοκες” χρηματοοικονομικές διαδικασίες και οι “συμφωνίες” που έμειναν κρυμμένες στα παρασκήνια, καθυστέρησαν την εύρεση του χώρου που θα λάμβανε χώρα η διοργάνωση. Τελικά, για τη συναυλία στο Λονδίνο χρησιμοποιήθηκε το στάδιο Wembley, ενώ για τη συναυλία της Φιλαδέλφεια το στάδιο JFK. Το εισιτήριο κόστιζε μόλις 5 λίρες ωστόσο συμπεριλαμβάνονταν στη τιμή μια υποχρεωτική δωρεά των 20 λιρών.

Πολλοί ήταν επίσης οι καλλιτέχνες, όπως οι Foreigner, που απορρίφθηκαν από τη διοργάνωση λόγω του μεγάλου όγκου των συμμετεχόντων. Μερικοί άσκησαν κριτική έναντι της διοργάνωσης κατηγορώντας τη για έλλειψη ποικιλίας στην επιλογή των ερμηνευτών.
Η έναρξη

Η συναυλία προβλήθηκε σ’ όλο τον κόσμο μέσω δορυφόρου φτάνοντας τους πάνω από ένα δισεκατομμύριο θεατές στις 16 ώρες που διήρκησε. Την έναρξη της συναυλίας έδωσαν ο Πρίγκιπας Κάρολος με τη Πριγκίπισσα Νταϊάνα στο στάδιο του Wembley.

Μερικές από τις πιο σημαντικές στιγμές υπήρξαν η ερμηνεία των Queen (που εμφανίστηκε στη πλοκή της βραβευμένης με Όσκαρ ταινίας Bohemian Rhapsody) και η ερμηνεία του “Do They Know It’s Christmas?” από τους George Michael, David Bowie, Sting, Bono και Freddie Mercury. Στη διοργάνωση έλαβαν μέρος και μερικά από τα πιο γνωστά συγκροτήματα της εποχής ενώ οι Led Zeppelin, The Who και Black Sabbath επανενώθηκαν για τις ανάγκες τις διοργάνωσης.
Τι ακολούθησε μετά τη συναυλία

Με το πέρας της συναυλίας, ο διοργανωτής Bob Geldof προτάθηκε ως υποψήφιος για το Βραβείο Νόμπελ Ειρήνης. Βέβαια, η επιρροή που άσκησε η διοργάνωση δημιούργησε μια σειρά αμφιλεγόμενων απόψεων που συνεχίστηκαν και στα επόμενα χρόνια, για το πως χρησιμοποιήθηκαν οι δωρεές. Κάποιοι υποστήριξαν ότι η συναυλία έκανε καλό, άλλοι κακό και μερικοί μια μείξη των δυο στην κατάσταση της Αιθιοπίας.

Στο δία ταύτα σήμερα η Αιθιοπία παραμένει μια από τις φτωχότερες χώρες του κόσμου. Η πρωτεύουσα της, Αντίς Αμπέμπα, βρίσκεται στη 209η θέση για τη καλύτερη ποιότητα ζωής ανάμεσα σε άλλες 231 πρωτεύουσες. Ασχέτως με τη κατάσταση που επικρατεί στην Αιθιοπία σήμερα, η διοργάνωση της Live Aid αποτέλεσε το πρότυπο για αναρίθμητους εράνους που ακολούθησαν αυτής. Κι αν κάποιοι από εμάς δεν ζούσαν για να θυμούνται την 13η Ιουλίου του 1985 αξίζει να γνωρίζουμε για τη σημαντικότητα της.