Η πρώτη Μαΐου έχει χαρακτηρισθεί ως η κορύφωση της γιορτής της φύσης, πραγματική αναγέννηση. Η Πρωτομαγιά της τέχνης αποτυπώνεται από Έλληνες και ξένους ζωγράφους με πολύχρωμους συνδυασμούς και γίνεται χαρά οφθαλμών για όλους εμάς.
Ο Falcon Marschall (1818-1878), Βρετανός ζωγράφος της βικτωριανής περιόδου, ήταν γνωστός για την εμμονή του να ζωγραφίζει σε λάδια και ακουαρέλα. Ζωγράφισε τόσο πορτρέτα και τοπία, όσο και πίνακες ιστορίας. Αποτύπωσε στον παρακάτω πίνακα την αγνότητα και την ομορφιά της φύσης την Πρωτομαγιά.

Ο Myles Birket Foster ( 1825 – 1899) ήταν Βρετανός εικονογράφος και χαράκτης στην βικτωριανή περίοδο. Τα έργα του χαρακτηρίζονται από μια συναισθηματική άποψη της σύγχρονης αγγλικής υπαίθρου, όπως και το παρακάτω που αναπαριστά γυναίκες στην ύπαιθρο να ετοιμάζουν πρωτομαγιάτικα στεφάνια.

Η Κάθριν Γκρίναγουεϊ (1846 – 1901) ήταν Αγγλίδα βικτωριανή καλλιτέχνης και συγγραφέας, γνωστή για τις εικονογραφήσεις των παιδικών βιβλίων. Έλαβε την εκπαίδευσή της στη γραφιστική. Ξεκίνησε την καριέρα της σχεδιάζοντας για την ανερχόμενη αγορά καρτών διακοπών, παράγοντας χριστουγεννιάτικες κάρτες και κάρτες του Αγίου Βαλεντίνου. Στους παρακάτω δύο πίνακές της είναι χαρακτηριστική η απλότητα και οι ξεκάθαρες εικόνες όπως σε ένα παραμύθι.


Ο Χαράλαμπος Παχής ήταν Κερκυραίος ζωγράφος, που έζησε τον 19ο αιώνα. Σπούδασε στην Ακαδημία του Άγιου Λουκά στη Ρώμη. Ζωγράφιζε κυρίως προσωπογραφίες, τοπία και ηθογραφικές σκηνές. Το έργο που απεικονίζεται παρακάτω «Πρωτομαγιά στην Κέρκυρα» αποτελεί χαρακτηριστικό έργο της Επτανησιακής Σχολής* του 19ου αιώνα. Με αυτή την εντυπωσιακή για τη ζωντάνια και την εύγλωττη παραστατικότητα της ελαιογραφία ο ζωγράφος απεικονίζει τα ήθη και τα έθιμα του την εποχή μετά την ένωση (1864) της Επτανήσου με την Ελλάδα.
Ο πίνακας αυτός είναι ένας πραγματικός θησαυρός ελληνικών λαογραφικών πληροφοριών για την αστικοποιημένη επτανησιακή κοινωνία. Εντυπωσίασε και στην εποχή του τους Ευρωπαίους, όταν ο Παχής συμμετείχε σε παγκόσμια έκθεση στο Παρίσι (1878).

Ο Γιάννης Σταύρου γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη το 1948 είναι σύγχρονος Έλληνας ζωγράφος. Σπούδασε στη Σχολή Καλών τεχνών της Αθήνας, στο εργαστήριο Γλυπτικής του Γιάννη Παππά πριν στραφεί ολοκληρωτικά στη ζωγραφική. Ζει και εργάζεται στην Αθήνα. Έχει συμμετάσχει σε πολλές ομαδικές εκθέσεις και έχει οργανώσει πάνω από τριάντα ατομικές. Έργα του βρίσκονται σε ιδιωτικές και δημόσιες συλλογές, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Ο παρακάτω πίνακας είναι αφιερωμένος στην Πρωτομαγιά.

Ο Σπύρος Βασιλείου (1903 − 1985) ήταν Έλληνας καλλιτέχνης, ένας από τους πλέον παραγωγικούς, αναγνωρίσιμους και δημοφιλείς Έλληνες εικαστικούς. Ζωγράφος, αγιογράφος, χαράκτης, σκηνογράφος, γραφίστας, διακοσμητής, συγγραφέας-κριτικός και δάσκαλος. Την καλλιτεχνική του παραγωγή χαρακτηρίζει η συνάντηση των διδαγμάτων της λαϊκής και της βυζαντινής τέχνης με τους πειραματισμούς των σύγχρονών του ρευμάτων. Χαρακτηριστικό της ζωγραφικής του ο παρακάτω “πρωτομαγιάτικος” πίνακας.

Θα κλείσουμε το αφιέρωμα στην Πρωτομαγιά της τέχνης με μία άλλη μορφή τέχνης την ποίηση και στίχους του Κωστή Παλαμά:
“Και τώρα μπήκε ο Μάης ο μήνας, μπήκε με την Πρωτομαγιά του, τη χαροκόπα θυγατέρα, και να στ’ απλόχωρο λιβάδι, στ’ ολόχλωρο, στ’ ολανθισμένο, μεθάει και σκούζει και φρενιάζει της γυφτουριάς το πανηγύρι, το πανηγύρι της Κακάβας. Κ’ η ρεματιά που το χωρίζει το ένα τ’ απλόχωρο λιβάδι σε δυο αδερφάκια λιβαδάκια, βλέπει απ’ τη μια της άκρη, βλέπει κι από την άκρη της την άλλη, σε μια τριγύρω νερομάνα, γιορτή παράξενη μεγάλη το χρόνο μια φορά, στο έμπα του Μάη του μήνα, στ’ άνθια του Μάη και στη χαρά”.
Πηγές που χρησιμοποιήθηκαν στο άρθρο: