Νόρμα Σίρερ: Πρότυπο χειραφέτησης την δεκαετία του ’30

Η Νόρμα Σίρερ ήταν Καναδή ηθοποιός με καριέρα από το 1919 μέχρι το 1942. Ήταν η πρώτη ηθοποιός που προτάθηκε 5 φορές για το Όσκαρ Α’ Γυναικείου Ρόλου, το οποίο κέρδισε για την ερμηνεία της στην ταινία «The Divorcee» το 1930. Ήταν από τις πιο όμορφες και δημοφιλείς Αμερικανίδες ηθοποιούς των δεκαετιών ’20 και ’30, που έπαιζε συχνά σεξουαλικά απελευθερωμένες γυναίκες. Η Νόρμα Σίρερ υπήρξε υπόδειγμα εκλεπτυσμένης γυναίκας της δεκαετίας του 1930 και ταυτόχρονα μια πρωτοπόρος φεμινίστρια αφού ήταν η πρώτη Αμερικανίδα ηθοποιός του κινηματογράφου που έκανε αποδεκτό στην οθόνη το να μην είναι μια γυναίκα παντρεμένη ούτε να είναι παρθένα. Σε αντίθεση με πολλές σύγχρονές της ηθοποιούς, η φήμη της Νόρμα Σίρερ σχεδόν εξαφανίστηκε όταν αποσύρθηκε από την ενεργό δράση το 1942, παρότι ήταν ένα από τα μεγαλύτερα αστέρια της Metro-Goldwyn-Mayer. Υπήρξε παντρεμένη με τον Ίρβινγκ Θάλμπεργκ, το μεγαλύτερο παραγωγό της Metro-Goldwyn-Mayer την δεκαετία του 1930.


Τα νεανικά χρόνια της Νόρμα Σίρερ

Η Έντιθ Νόρμα Σίρερ γεννήθηκε στις 10 Αυγούστου 1902. Ήταν σκωτσέζικης, αγγλικής και ιρλανδικής καταγωγής. Μητέρα της ήταν η Έντιθ Φίσερ και πατέρας της ο Άντριου Σίρερ, ιδιοκτήτης μιας επιτυχημένης κατασκευαστικής επιχείρησης. Ο γάμος τους όμως δεν ήταν ευτυχισμένος. Ο Άντριου ήταν επιρρεπής στη μανιοκατάθλιψη και συχνά ήταν σαν σκιά μέσα στο σπίτι. Η Έντιθ από την άλλη ήταν μια ελκυστική και κομψή γυναίκα, που συχνά έφευγε από το σπίτι για να απατήσει τον σύζυγό της ή να ψάξει για ναρκωτικά.

Η Νόρμα Σίρερ πήγε στο Γυμνάσιο Θηλέων στο Μόντρεαλ και στο Γυμνάσιο του Westmount. Η μητέρα της ήθελε να σπουδάσει σε μουσικό σχολείο κι έτσι η μικρή έγινε μια εξαιρετική πιανίστρια με λαμπρό μέλλον να διαγράφεται σε αυτό τον τομέα καθώς είχε τέλεια ακοή και καλή αίσθηση του ρυθμού. Είχε όμως άλλα όνειρα, πέρα από την μουσική. Στα 9α γενέθλιά της αποφάσισε ότι ήθελε να γίνει ηθοποιός. Η μητέρα της όμως, της είπε ότι μια ηθοποιός πρέπει να είναι πιο όμορφη από εκείνη. Στήριζε βέβαια την κόρη της αλλά θεωρούσε ότι τα φυσικά της ελαττώματα, όπως τα κοντά πόδια ή τα ελαφρώς λοξά μάτια, έβαζαν σε κίνδυνο τις όποιες πιθανότητές της. Η νεαρή Νόρμα όμως ήταν αρκετά φιλόδοξη και σχεδίαζε να ξεπεράσει τις ελλείψεις της μέσω προσεκτικού καμουφλάζ, απόλυτης αποφασιστικότητας και γοητείας.

Νόρμα Σίρερ
Πηγή εικόνας: https://www.pinterest.es

Για να αποδείξουν την αξία της Νόρμα Σίρερ αποφάσισαν η 14χρονη κοπέλα να πάει σε έναν τοπικό διαγωνισμό ομορφιάς. Κατάφερε να χάσει βάρος, να βρει το κατάλληλο μακιγιάζ και το αποτέλεσμα ήταν να βγει νικήτρια του διαγωνισμού.

Advertising

Advertisements
Ad 14

Η Νόρμα Σίρερ στον κόσμο του θεάματος

Ο ονειρικός κόσμος των παιδικών χρόνων της Νόρμα Σίρερ τελείωσε ξαφνικά το 1918, όταν η εταιρία του πατέρα της χρεοκόπησε. Παράλληλα η μεγαλύτερη αδερφή της, η Athole, υπέστη την πρώτη της σοβαρή ψυχική κατάρρευση. Μετά από αυτά η οικογένεια αναγκάστηκε να μετακομίσει σε ένα μικρό σπίτι σε ένα φτωχικό προάστιο του Μόντρεαλ. Η αποφασιστική Έντιθ Σίρερ μέσα σε λίγες εβδομάδες άφησε τον σύζυγό της και μετακόμισε με τις κόρες της στο φτωχικό προάστιο.

Λίγους μήνες αργότερα ο αδερφός της Έντιθ την ενθάρρυνε να δοκιμάσει την τύχη της Νόρμα στον κινηματογράφο. Η Έντιθ πούλησε το πιάνο και με τα χρήματα αγόρασε 3 εισιτήρια για την Νέα Υόρκη. Είχε μια συστατική επιστολή για την Νόρμα, που είχε πάρει από έναν τοπικό ιδιοκτήτη θεάτρου κι απευθυνόταν στον Florenz Ziegfeld, που ετοίμαζε την νέα σεζόν των διάσημων «Ziegfeld Follies».


Τα πρώτα επαγγελματικά βήματα της Νόρμα Σίρερ

Τον Ιανουάριο του 1920 η Νόρμα Σίρερ έφτασε την Νέα Υόρκη με την μητέρα και την αδερφή της. Το διαμέρισμα που νοίκιασαν ήταν πολύ μικρό και φτωχικό. Ο στόχος όμως για την Νόρμα Σίρερ ήταν να προσληφθεί από τον Florenz Ziegfeld.

Η οντισιόν στον Florenz Ziegfeld ήταν καταστροφική. Ο Ziegfeld δεν διάβασε καν την συστατική επιστολή. Δήλωσε ότι κορίτσια με την δική της εμφάνιση δεν είχαν θέση στην εταιρία του. Η Νόρμα Σίρερ όμως δεν το έβαλε κάτω. Έμαθε ότι η εταιρία Universal Pictures ζητά 8 όμορφα κορίτσια και πήγε αμέσως στο δοκιμαστικό με την αδερφή της. Εκεί συνάντησαν άλλες 50 κοπέλες. Ο βοηθός σκηνοθέτη άρχισε σιγά σιγά να διαλέγει τα κορίτσια. Η Νόρμα Σίρερ σκέφτηκε ότι έπρεπε να κάνει κάτι για να τραβήξει την προσοχή. Έβηξε δυνατά και ο άντρας γύρισε προς το μέρος της. Εκείνη στάθηκε στις μύτες των ποδιών της και του χαμογέλασε. Το τέχνασμά της έγινε αντιληπτό κι αφού την πλησίασε ο βοηθός σκηνοθέτη της έδωσε την θέση της 8ης κοπέλας.

Advertising

Νόρμα Σίρερ
Πηγή εικόνας: https://jwa.org

Η επόμενη δουλειά της ήταν στο «Way Down East» σε σκηνοθεσία DW Griffith. Στα διαλείμματα των γυρισμάτων  κάποια στιγμή πλησίασε τον Griffith κι άρχισε να του εκμυστηρεύεται το όνειρό της να γίνει σταρ. Ο σκηνοθέτης την κοίταξε και μελέτησε το πρόσωπό της όπως στεκόταν στο φως. Σχολίασε πως τα μάτια της δεν ήταν καλά και το μπλε της χρώμα έδειχνε κενό σε κοντινό πλάνο. Της είπε ότι δεν θα τα καταφέρει ποτέ κι έφυγε.

Η Νόρμα Σίρερ έδωσε τις οικονομίες της στον Δρ. William Bates, έναν πρωτοπόρο στη θεραπεία του στραβισμού. Της έγραψε μια σειρά ασκήσεων μυϊκής ενδυνάμωσης, που με τα χρόνια θα κατάφερναν να κρύψουν το πρόβλημα. Η Νόρμα Σίρερ πέρασε ώρες μπροστά στον καθρέφτη της ασκώντας τα μάτια της και παίρνοντας πόζες που έκρυβαν ή βελτίωναν τα σωματικά της ελαττώματα. Τα βράδια καθόταν στις γκαλερί του Μπρόντγουεϊ και μελετούσε τις εισόδους των Ίνα Κλερ, Λιν Φοντάν και Κάθριν Κορνέλ.

Η ανάγκη όμως για χρήματα την έστρεψε να εργαστεί ως μοντέλο. Η καριέρα της εκεί ήταν επιτυχημένη. Έγινε το νέο μοντέλο της Kelly-Springfield Tires, κέρδισε τον τίτλο της «Miss Lotta Miles» και απεικονίστηκε σε αφίσες.

Ένα χρόνο μετά την άφιξή της στην Νέα Υόρκη, η Νόρμα Σίρερ κατάφερε να δουλέψει στην ταινία «The Stealers». Τον Ιανουάριο του 1923 δέχτηκε πρόταση από την εταιρία Louis B. Mayer Pictures, που βρισκόταν στο βορειοανατολικό Λος Άντζελες, με διευθυντή τον μικρό τότε παραγωγό Louis B. Mayer. Ο Ίρβινγκ Θάλμπεργκ είχε πάει στην εταιρία ως αντιπρόεδρος στις 15 Φεβρουαρίου 1923, αλλά είχε ήδη ειδοποιήσει τον ατζέντη της Σίρερ για να την καλέσει στο στούντιο.

Διαβάστε επίσης  Ο «Άγιος» και ο «Θεός» Έρωτας στην ιστορία
Advertising


Η καριέρα στο Χόλυγουντ

Η Νόρμα Σίρερ έφυγε από την Νέα Υόρκη στις 17 Φεβρουαρίου σίγουρη για τον εαυτό της. Όταν έφτασε στο Λος Άντζελες, δεν την υποδέχτηκαν, όπως περίμενε, κι ούτε ήρθε κάποιος ακόμα και μια ώρα μετά. Έτσι καλέσανε ταξί μόνες τους. Το επόμενο πρωί πήγε στην εταιρία Mayer στο Mission Road για να συναντηθεί με τον Θάλμπεργκ. Όταν τον αντίκρισε εντυπωσιάστηκε από το παρουσιαστικό και τον τρόπο του.

Το πρώτο της δοκιμαστικό όμως δεν ήταν εντυπωσιακό. Εκείνη την εποχή χρησιμοποιούνταν έντονα φώτα από όλες τις κατευθύνσεις για να εξουδετερωθεί κάθε πιθανή σκιά. Αυτά τα φώτα έκαναν τα μπλε μάτια της Σίρερ να φαίνονται σχεδόν άσπρα. Την επόμενη μέρα, στην προβολή του δοκιμαστικού για τους Mayer και Θάλμπεργκ, ο εικονολήπτης Ernest Palmer βρήκε την Νόρμα Σίρερ να τρέμει στον διάδρομο. Στην κουβέντα τους εντυπωσιάστηκε από την έντονη απογοήτευσή της και όταν είδε και ο ίδιος το δοκιμαστικό συμφώνησε ότι θα μπορούσε να έχει καλύτερη διαχείριση. Ο ίδιος ο Palmer, λοιπόν, επέβλεψε το δεύτερο δοκιμαστικό, που κρίθηκε επιτυχημένο και από το στούντιο. Κι έτσι, μετά από 3 χρόνια προσπαθειών, η Νόρμα Σίρερ υπογράφει συμβόλαιο. Σύμφωνα με το οποίο θα έπαιρνε 250$ την εβδομάδα για έξι μήνες και είχε την δυνατότητα να ανανεώσει το συμβόλαιό.

Νόρμα Σίρερ
Πηγή εικόνας: https://www.frockflicks.com

Η πρώτη της προσπάθεια ήταν για την ταινία «The Wanters». Ο σκηνοθέτης όμως δεν την ήθελε γιατί δεν την έβρισκε φωτογενή. Κι έτσι δεν της δόθηκε ο πρωταγωνιστικός ρόλος. Ο επόμενος ρόλος της ήταν στο «Pleasure Mad». Όμως, μετά από μερικές μέρες γυρισμάτων, ο σκηνοθέτης παραπονέθηκε στον Mayer ότι η νεαρή ηθοποιός δεν τα κατάφερνε. Ο Mayer κάλεσε την Νόρμα Σίρερ στο γραφείο του και με πατρικό ύφος την ρώτησε τι πρόβλημα υπάρχει. Η Νόρμα Σίρερ είχε τρομάξει από τον σκηνοθέτη που της φώναξε και το είπε στον Mayer. Τότε κι εκείνος άρχισε να της φωνάζει με στόχο να την κάνει να αποδείξει τι αξίζει. Όταν η Νόρμα Σίρερ επέστρεψε στο σετ, ήταν η ώρα να γυρίσουν μια συναισθηματική σκηνή. Με την απόδοσή της κέρδισε τον σεβασμό του σκηνοθέτη αλλά και του στούντιο. Ως ανταμοιβή, ο Θάλμπεργκ την έβαλε τους επόμενους 8 μήνες να παίξει σε 6 ταινίες.

Στις 26 Απριλίου 1924, η Louis B. Mayer Pictures συγχωνεύτηκε με τη Metro Pictures και την Samuel Goldwyn Company και δημιουργήθηκε η εταιρία Metro-Goldwyn-Mayer. Η Νόρμα Σίρερ συμμετείχε στην πρώτη επίσημη παραγωγή του στούντιο, την ταινία «He Who Gets Slapped», μαζί με τους Lon Chaney και John Gilbert. Η ταινία έκανε αξιοσημείωτη επιτυχία και συνέβαλε στην άνοδο της εταιρίας αλλά και στην προβολή της ηθοποιού.

Advertising

Στα τέλη του 1925 η Νόρμα Σίρερ ήταν πια ένα από τα μεγάλα αστέρια της Metro-Goldwyn-Mayer. Υπέγραψε και νέο συμβόλαιο με το οποίο θα έπαιρνε 5.000 δολάρια την εβδομάδα για τα επόμενα 5 χρόνια. Ένα από τα πρώτα πράγματα που έκανε ήταν να αγοράσει ένα σπίτι για εκείνη και την μητέρα της στην οδό 2004 Vine Street, που βρισκόταν κάτω από την επιγραφή «Hollywoodland».


Νόρμα Σίρερ και Ίρβινγκ Θάλμπεργκ

Η Νόρμα Σίρερ είχε γίνει πια μεγάλο αστέρι. Στο στούντιο όμως ερχόταν συνέχεια ταλαντούχες ηθοποιοί κι εκείνη θα έπρεπε να παλέψει για να μείνει στην κορυφή. Η νεοφερμένη και μοναδική στο είδος της Γκρέτα Γκάρμπο οδήγησε την Νόρμα Σίρερ στο γραφείο του Θάλμπεργκ, ζητώντας του να αναγνωριστεί και η ίδια. Οι επισκέψεις της στο γραφείο του Θάλμπεργκ ήταν συχνές καθώς είχαν αναπτύξει φιλική σχέση και συχνά του ζητούσε κάτι καλύτερο για εκείνη. Ο Θάλμπεργκ άκουγε υπομονετικά την Νόρμα Σίρερ και μετά την συμβούλευε να συνεχίσει να ακολουθεί την γραμμή που είχε δοθεί και ότι οι ταινίες για τις οποίες παραπονέθηκε ήταν αυτές που την είχαν κάνει δημοφιλή.

Σε προσωπικό επίπεδο ο Θάλμπεργκ είχε εντυπωσιαστεί από την Νόρμα Σίρερ. Μάλιστα σε μια συζήτηση, όταν την πρότειναν για τον ρόλο μιας κοπέλας που απειλήθηκε με βιασμό, ο Θάλμπεργκ, με ένα ειρωνικό χαμόγελο, είπε πως η Νόρμα Σίρερ φαίνεται απόλυτα ικανή να φροντίσει τον εαυτό της. Και η Σίρερ όμως άρχισε να έλκεται όλο και περισσότερο από το αφεντικό της. Αυτό που την τράβηξε περισσότερο ήταν η επιβλητική του παρουσία και η εντύπωση που έδινε όπου κι αν βρισκόταν ότι ήταν εκείνος ήταν ο επικεφαλής. Για την 23χρονη Νόρμα Σίρερ ο 26χρονος Ίρβινγκ Θάλμπεργκ έγινε μια πατρική φιγούρα.

Νόρμα Σίρερ
Πηγή εικόνας: https://www.classicmoviefavorites.com // Νόρμα Σίρερ και Ίρβινγκ Θάλμπεργκ

Μια μέρα, τον Ιούλιο του 1925, η Νόρμα Σίρερ έλαβε ένα τηλεφώνημα από τη γραμματέα του Θάλμπεργκ, που την ρωτούσε αν ήθελε να τον συνοδεύσει στην πρεμιέρα της ταινίας του Τσάπλιν «The Gold Rush». Εκείνη ήταν η πρώτη τους εμφάνιση ως ζευγάρι. Λίγες εβδομάδες αργότερα η Νόρμα Σίρερ πήγε στο Μόντρεαλ για να επισκεφτεί τον πατέρα της και σε συναντήσεις με παλιούς φίλους δήλωνε τρελά ερωτευμένη με τον Θάλμπεργκ. Στα επόμενα δυο χρόνια τόσο η Σίρερ όσο και ο Θάλμπεργκ είδαν και άλλους ανθρώπους.

Advertising

Μέχρι το 1927 η Νόρμα Σίρερ είχε γυρίσει συνολικά 13 βωβές ταινίες με την Metro-Goldwyn-Mayer, αποφέροντας σημαντικά κέρδη στην εταιρία. Η σταθερή αυτή επιτυχία της έδωσε μια θέση στο καστ της ταινίας του Ερνστ Λούμπιτς «Ο φοιτητής πρίγκιπας στην Παλιά Χαϊδελβέργη», που είχε προϋπολογισμό πάνω από 1.000.000 δολάρια. Κι ενώ τελείωναν τα γυρίσματα, ο Ίρβινγκ Θάλμπεργκ την κάλεσε στο γραφείο του. Όταν μπήκε, τον βρήκε καθισμένο στο γραφείο με μερικά διαμαντένια δαχτυλίδια αρραβώνων μπροστά του. Της έδωσε την εντολή να διαλέξει το δικό της κι εκείνη διάλεξε το μεγαλύτερο. Τον Αύγουστο του 1927, μετά από εβδομάδες φημών που προκλήθηκαν όταν έβλεπαν το δαχτυλίδι στο χέρι της Σίρερ, το ζευγάρι ανακοίνωσε ότι επρόκειτο να παντρευτούν. Λίγο πριν το γάμο η Νόρμα Σίρερ ασπάστηκε τον Ιουδαϊσμό καθώς ήθελε να τα έχει όλα κοινά με τον σύζυγό της, ακόμα και την θρησκεία.

Διαβάστε επίσης  Έφη Σταμούλη: "Η Σωτηρία Μπέλλου έζησε στην κόψη του ξυραφιού"

Το ζευγάρι παντρεύτηκε στις 29 Σεπτεμβρίου 1927, στο γάμο της χρονιάς για το Χόλυγουντ. Απέκτησαν το πρώτο τους παιδί το 1930 και το ονόμασαν Ίρβινγκ Θάλμπεργκ, Jr. Το 1935 γεννιέται το δεύτερο παιδί, η κόρη τους Catherine.

Ο Ίρβινγκ Θάλμπεργκ από παιδί είχε κακή όραση. Η Νόρμα Σίρερ προσπάθησε να τον βοηθήσει πηγαίνοντάς τον σε πολλούς γιατρούς, χωρίς όμως αποτέλεσμα. Το 1936 ο Θάλμπεργκ αρρώστησε από διμερή πνευμονία, που του έκανε επιπλοκή στην καρδιά. Πέθανε στις 14 Σεπτεμβρίου 1936.


Η καριέρα στον ομιλούντα κινηματογράφο

Μια βδομάδα μετά τον γάμο της Νόρμα Σίρερ με τον Ίρβινγκ Θάλμπεργκ κυκλοφόρησε η ταινία «Ο τραγουδιστής της τζαζ», η πρώτη ταινία μεγάλου μήκους με ήχο, που σηματοδότησε το τέλος της εποχής του βωβού κινηματογράφου. Ο αδερφός της, Ντάγκλας Σίρερ, ήταν ένα από τα άτομο που συνέβαλαν στην Metro-Goldwyn-Mayer ώστε να αναπτυχθεί και την εποχή του ήχου στις ταινίες.

Advertising

Η πρώτη της ομιλούσα ταινία της ήταν η «The Trial of Mary Dugan» το 1929, που έγινε τεράστια επιτυχία. Η καναδική προφορά της Νόρμα Σίρερ επικροτήθηκε και μιμήθηκε ευρέως από άλλες ηθοποιούς. Παρά την επιτυχία και των επόμενων ομιλούντων ταινιών της, των «The Last of Mrs. Cheyney» και «Their Own Desire», και οι δύο το 1929, η Νόρμα Σίρερ φοβόταν ότι το κοινό σύντομα θα κουραζόταν από την εικόνα της του καλού κοριτσιού κι έτσι ακολούθησε την συμβουλή ενός φίλου και συναδέλφου της, του Ραμόν Νοβάρρο, να επισκεφτεί τον φωτογράφο George Hurrell. Εκεί τράβηξε μια σειρά από αισθησιακές φωτογραφίες, που έπεισαν και τον σύζυγό της ότι θα μπορούσε να παίξει τον πρωταγωνιστικό ρόλο στην νέα ταινία της Metro-Goldwyn-Mayer του 1930 «The Divorcee».


Η καταξίωση και το Oscar

Ο γάμος της Νόρμα Σίρερ με τον Ίρβινγκ Θάλμπεργκ της έδωσε δύναμη στο Χόλυγουντ, που έκανε κάποιες συναδέρφους της να δυσανασχετούν. Η Τζόαν Κρόφορντ κάποτε παραπονέθηκε ότι στην Σίρερ θα προσφέρονται πάντα οι καλύτεροι ρόλοι και οι καλύτερες συνθήκες εργασίας εφόσον κοιμάται με το αφεντικό.

Το 1930 έπαιξε στις ταινίες «Their Own Desire» και «The Divorcee». Εκείνη την χρονιά ήρθε η πρώτη υποψηφιότητα για Όσκαρ Α’ Γυναικείου Ρόλου για το «Their Own Desire» αλλά και το πρώτο Όσκαρ Α’ Γυναικείου Ρόλου για το «The Divorcee», που αφορούσε ένα ερωτικό τρίγωνο στους κύκλους της Νέας Υόρκης. Στις 5 Νοεμβρίου 1930 έγινε η τρίτη ετήσια απονομή των βραβείων στο Χόλυγουντ της Καλιφόρνια.

Η Νόρμα Σίρερ έλαβε άλλες 5 υποψηφιότητες για Όσκαρ στην καριέρα της και μαζί με τον αδερφό της, Ντάγκλας Σίρερ, είναι τα πρώτα αδέρφια που βραβεύτηκαν με Όσκαρ. Η Νόρμα Σίρερ είναι μάλιστα και η πρώτη Εβραία που βραβεύεται με Όσκαρ.

Advertising

Νόρμα Σίρερ
Πηγή εικόνας: https://norman.hrc.utexas.edu

Ακολούθησαν μια σειρά από επιτυχημένες κυρίως ταινίες βασισμένες σε δράματα εποχής και θεατρικές διασκευές. Το 1931 η Νόρμα Σίρερ έπαιξε στις ταινίες «Strangers May Kiss», «Private Lives» και «A Free Soul» με τους Λέσλι Χάουαρντ και Κλαρκ Γκέημπλ, για την οποία κέρδισε μια ακόμα υποψηφιότητα για Όσκαρ. Το 1932 έπαιξε στην ταινία «Smilin’ Through» μαζί με τον Fredric March και ήταν μια από τις πιο επιτυχημένες ταινίες αυτής της περιόδου. Την ίδια χρονιά κυκλοφόρησε και το «Strange Interlude» του Eugene O’Neill, όπου πρωταγωνίστησε με τον Κλαρκ Γκέημπλ. Η ταινία αυτή ήταν μια απογοητευτική προσαρμογή του έργου του O’Neill, αλλά για την Νόρμα Σίρερ αποτέλεσε μεγάλη επιτυχία.

Όλες οι ταινίες της Νόρμα Σίρερ ήταν επιτυχημένες, βάζοντάς την μαζί με τις Τζόαν Κρόφορντ, Γκρέτα Γκάρμπο και Τζιν Χάρλοου, στις κορυφαίες ηθοποιούς της Metro-Goldwyn-Mayer για την υπόλοιπη δεκαετία.


Η Νόρμα Σίρερ είναι η Πρώτη Κυρία της Metro-Goldwyn-Mayer

Το 1934 η επιβολή το Κώδικα Παραγωγής ανάγκασε την Νόρμα Σίρερ να εγκαταλείψει την εικόνα της ελεύθερης ψυχής και να ασχοληθεί πια αποκλειστικά με δράματα εποχής και σοβαρές ταινίες. Μια από αυτές είναι η «The Barretts of Wimpole Street» το 1934, που ήταν μεγάλη εισπρακτική επιτυχία. Με την ταινία αυτή κέρδισε την τρίτη της υποψηφιότητα για Όσκαρ.

Το 1936 η Νόρμα Σίρερ έπαιξε στην ταινία «Ρωμαίος και Ιουλιέτα», την πρώτη ταινία της δεκαετίας χωρίς οικονομικό κέρδος. Ο Γουίλιαμ Σαίξπηρ είχε φανταστεί τους πρωταγωνιστές της ιστορίας ως δυο ερωτευμένους εφήβους, που τερματίζουν την ζωή τους σε μικρή ηλικία. Στην προσπάθειά του να εξασφαλίσει αυτή την ταινία για την σύζυγό του, ο Ίρβινγκ Θάλμπεργκ αγνόησε επιδεικτικά αυτό το δεδομένο. Έτσι η 33χρονη Νόρμα Σίρερ υποδύθηκε την 13χρονη Ιουλιέτα, ο 42χρονος Λέσλι Χάουαρντ τον Ρωμαίο και ο 50χρονος Τζον Μπάριμορ τον νεαρό Μερκούτιο. Παρόλα αυτά όμως η Νόρμα Σίρερ κέρδισε μια ακόμα υποψηφιότητα για Όσκαρ.

Advertising

Το 1938 πρωταγωνίστησε στην ταινία «Μαρία Αντουανέτα», μια πολύ ακριβή παραγωγή. Τα περίτεχνα σκηνικά και κοστούμια όμως και σε αυτή την ταινία όπως και στο «Ρωμαίος και Ιουλιέτα», βοήθησαν ώστε και οι δυο αυτές ταινίες να γίνουν εξαιρετικά δημοφιλείς. Η «Μαρία Αντουανέτα» χάρισε στην Νόρμα Σίρερ την έκτη και τελευταία την υποψηφιότητα για Όσκαρ Α’ Γυναικείου Ρόλου.

Το 1939 η Νόρμα Σίρερ επιχείρησε ένα ασυνήθιστο για εκείνη ρόλο στην σκοτεινή κωμωδία «Idiot’s Delight», προσαρμοσμένη στο έργο του 1936 του Robert E. Sherwood. Ήταν η τελευταία από τις τρεις ταινίες της με τον Κλαρκ Γκέημπλ. Την ίδια χρονιά έγινε και η ταινία «The Women», με αποκλειστικά γυναικείο καστ με περισσότερους από 130 ρόλους.

Νόρμα Σίρερ
Πηγή εικόνας: https://www.classicmoviefavorites.com

Η Νόρμα Σίρερ ήταν επίσης μια από τις πολλές ηθοποιούς που δοκιμάστηκαν για τον ρόλο της Σκάρλετ Ο’ Χάρα στην ταινία του 1939 «Όσα παίρνει ο άνεμος». Δεν την προκάλεσε όμως κάποιο ενδιαφέρον αυτός ο ρόλος λέγοντας ότι θα προτιμούσε να έπαιζε τον ρόλο του Ρετ.

Η επόμενη ταινία της ήταν η «Escape» το 1940, όπου έπαιξε την ερωμένη ενός στρατηγού των Ναζί που βοηθά έναν Αμερικανό να απελευθερώσει τη μητέρα του από ένα στρατόπεδο συγκέντρωσης. Οι κριτικοί επαίνεσαν αυτή την ταινία. Το αυξανόμενο ενδιαφέρον για τον πόλεμο που είχε ξεκινήσει στην Ευρώπη βοήθησε την ταινία να γίνει εισπρακτική επιτυχία.

Διαβάστε επίσης  Η Liza Minnelli διδάσκει πώς να υπερβαίνουμε την πραγματικότητα
Advertising

Το 1942 η Νόρμα Σίρερ απέρριψε ρόλους στις επιτυχημένες ταινίες «Now», «Voyager» και «Mrs. Miniver» για να πρωταγωνιστήσει στις ταινίες «We Were Dancing» και «Her Cardboard Lover», που ήταν εισπρακτικές αποτυχίες.


Η Νόρμα Σίρερ αποσύρεται

Μετά τον θάνατο του Ίρβινγκ Θάλμπεργκ, η Νόρμα Σίρερ προσέλαβε έναν δικηγόρο για να διασφαλίσει τα ποσοστά των ταινιών στις οποίες είχε δουλέψει ο Θάλμπεργκ κι εξακολουθούσαν να αποφέρουν κέρδη, κάτι που αμφισβητήθηκε από την Metro-Goldwyn-Mayer. Όταν η ιστορία αυτή μαθεύτηκε από την αρθρογράφο κουτσομπολίστικων νέων, Λουέλα Πάρσονς, το στούντιο αναγκάστηκε να παραχωρήσει όλα τα κέρδη από τις ταινίες από το 1928 μέχρι το 1938, κι έτσι η περιουσία που τελικά έλαβε η Νόρμα Σίρερ έφτασε πάνω από 1,5 εκατομμύρια δολάρια. Επίσης το συμβόλαιο της ανανεώθηκε για 6 ακόμα ταινίες με 150.000 δολάρια η κάθε μία.

Μετά τον θάνατο του άντρα της η Νόρμα Σίρερ ξεκίνησε αρχικά ένα σύντομο ειδύλλιο με τον νεότερο ηθοποιό James Stewart. Στην συνέχεια έκανε σχέση με τον ηθοποιό George Raft. Ο Raft ήταν παντρεμένος αλλά είχε χωρίσει από την γυναίκα του σχεδόν αμέσως μετά τον γάμο τους, χωρίς όμως να έχουν πάρει διαζύγιο. Την περίοδο που είχε σχέση με την Σίρερ, είχε δηλώσει δημόσια πως ήθελε να την παντρευτεί. Η σύζυγός του όμως δεν έδινε διαζύγιο και μαζί με την αποδοκιμασία του επικεφαλής του στούντιο της Metro-Goldwyn-Mayer, Louis B. Mayer, έκαναν την Νόρμα Σίρερ να βάλει οριστικό τέλος σε αυτή την σχέση.

Στις 23 Αυγούστου 1942 η Νόρμα Σίρερ παντρεύτηκε τον πρώην εκπαιδευτή σκι Martin Arrougé. Τα δημοσιεύματα θεωρούσαν ότι αυτός ο γάμος δεν θα κρατήσει μεταξύ άλλων και γιατί ο Arrougé ήταν σχεδόν 12 χρόνια μικρότερος από την Σίρερ. Παρά τις προβλέψεις όλων όμως έμειναν μαζί μέχρι τον θάνατο της Σίρερ.

Advertising

Από το 1942 η Νόρμα Σίρερ σταδιακά αποσύρεται από την κοινωνική σκηνή και την υποκριτική, παρότι παρευρέθηκε συχνά σε δημόσιες εκδηλώσεις στην μετέπειτα ζωή της. Το 1960 η γραμματέας της δήλωσε ότι παρότι έχει δεχτεί πολλές προτάσεις για ταινίες και εκπομπές, δεν θέλει καμιά δημοσιότητα. Κι έτσι η Νόρμα Σίρερ, από το 1942 και μετά, πέρασε στην αφάνεια.


Η Νόρμα Σίρερ περνάει στην αιωνιότητα

Στις 12 Ιουνίου 1983 η Νόρμα Σίρερ πέθανε από βρογχική πνευμονία στο Motion Picture Country Home στο Woodland Hills της Καλιφόρνια, όπου ζούσε από το 1980. Έχει ενταφιαστεί στο Great Mausoleum στο Forest Lawn Memorial Park στο Glendale της Καλιφόρνια, μέσα σε μια κρύπτη με το όνομα Norma Arrougé, μαζί με τον πρώτο της σύζυγο, Ίρβινγκ Θάλμπεργκ.


Η κληρονομιά της Νόρμα Σίρερ

Η φήμη της Νόρμα Σίρερ μειώθηκε πολύ μετά το 1942. Τέλη δεκαετίας του 1950 με αρχές δεκαετίας του 1960 ο κόσμος άρχισε και πάλι να την θυμάται, όταν οι ταινίες της άρχισαν να προβάλλονται στην τηλεόραση αλλά και στην δεκαετία του 1970, όταν οι ταινίες αναβίωσαν και στο θέατρο.

Νόρμα Σίρερ
Πηγή εικόνας: https://gr.pinterest.com

Μια ακόμα αναβίωσή της  ξεκίνησε όταν το 1988 η Turner Network Television άρχισε να μεταδίδει όλη την ταινιοθήκη της Metro-Goldwyn-Mayer. Το 1994 η Turner Classic Movies άρχισε να προβάλλει τις ταινίες της Νόρμα Σίρερ, οι περισσότερες από τις οποίες δεν είχαν προβληθεί από το 1934. Το έργο της Νόρμα Σίρερ έγινε ξανά γνωστό και η κριτική μεταφέρθηκε και στους ρόλους της πριν το 1934.

Advertising

Το έργο της Νόρμα Σίρερ κέρδισε ακόμα μεγαλύτερη προσοχή την δεκαετία του 1990, όταν άρχισε η έκδοση μιας σειράς βιβλίων. Το πρώτο ήταν μια βιογραφία του Gavin Lambert. Στην συνέχεια κυκλοφόρησε το «Complicated Women: Sex and Power in Pre-Code Hollywood» από τον Mick LaSalle, κριτικό κινηματογράφου στο San Francisco Chronicle. Ο Mark A. Vieira δημοσίευσε τρία βιβλία σχετικά με την Νόρμα Σίρερ. Το ένα ήταν μια βιογραφία του συζύγου της, Ίρβινγκ Θάλμπεργκ, και τα άλλα δύο ήταν βιογραφίες του φωτογράφου George Hurrell.

Την δεκαετία του 1990 και οι σινεφίλ ανακάλυψαν εκ νέου την Νόρμα Σίρερ ως ένα πρότυπο χειραφετημένης γυναίκας, που εξερευνά την αγάπη και το σεξ με μια πάντα σύγχρονη ειλικρίνεια.

Η Νόρμα Σίρερ με τον Ίρβινγκ Θάλμπεργκ θεωρούνται τα μοντέλα στα οποία βασίστηκαν οι χαρακτήρες των Stella και Miles, οικοδεσποτών του χολιγουντιανού πάρτι στο διήγημα στο διήγημα του 1932 «Crazy Sunday» του F. Scott Fitzgerald.

Στη Νόρμα Σίρερ άσκησε οφείλεται και η ανακάλυψη της ηθοποιού Τζάνετ Λι και του ηθοποιού-παραγωγού Ρόμπερτ Έβανς.

Advertising

Στις 30 Ιουνίου 2008 η Canada Post εξέδωσε ένα γραμματόσημο για να τιμήσει την Νόρμα Σίρερ, στην σειρά «Canadians in Hollywood».

Η Νόρμα Σίρερ απεικονίστηκε στην ταινία του 2020 του Ντέιβιντ Φίντσερ με τίτλο «Mank», στην οποία την υποδύθηκε η ηθοποιός Τζέσι Κοέν.

Για την συνολική της προσφορά στον κινηματογράφο, η Νόρμα Σίρερ έχει το δικό της αστέρι στον αριθμό 6636 στην Λεωφόρο της Δόξας στο Χόλιγουντ.


Ακολουθεί video με μια σκηνή από την ταινία «The Divoree», που χάρισε το Όσκαρ στη Νόρμα Σίρερ.

Advertising


Για το άρθρο χρησιμοποιήθηκαν πληροφορίες από:

  • Norma Shearer, Ανακτήθηκε από: https://en.wikipedia.org/ Τελευταία πρόσβαση: 16/5/22
  • Νόρμα Σίρερ, Ανακτήθηκε από: https://el.wikipedia.org/ Τελευταία πρόσβαση: 16/5/22
  • Νόρμα Σίρερ, η πιο απελευθερωμένη ηθοποιός της εποχής της. (2015). Ανακτήθηκε από: https://www.lifo.gr/ Τελευταία πρόσβαση: 16/5/22
  • Berger, H. (1930). Norma Shearer Becomes the First Jewish Woman to Win Academy Award. Ανακτήθηκε από: https://jwa.org/ Τελευταία πρόσβαση: 16/5/22
  • Κατσίκας, Λ. Οι (Α)κατάλληλοι άνθρωποι: Όταν τα λάθος πράγματα συμβαίνουν στους σωστούς ηθοποιούς. Ανακτήθηκε από: https://www.cinemagazine.gr/ Τελευταία πρόσβαση: 16/5/22
  • Ηθοποιός Norma Shearer: Βιογραφία, Προσωπική Ζωή, Φιλμογραφία, Ανακτήθηκε από: https://el.atomiyme.com/ Τελευταία πρόσβαση: 16/5/22
  • Norma Shearer, Ανακτήθηκε από: https://www.imdb.com/ Τελευταία πρόσβαση: 16/5/22

Ονομάζομαι Κωνσταντίνα Αναστασιάδη. Έχω σπουδάσει νηπιαγωγός και από μικρή μου άρεσε να γράφω. Στο ελεύθερό μου χρόνο μου αρέσει να διαβάζω, είμαι μέλος πολιτιστικών συλλόγων για την εκμάθηση παραδοσιακών χoρών και ασχολούμαι και με τις πολεμικές τέχνες.

Αρθρα απο την ιδια κατηγορια

Ανατροφή παιδιών με ΑΓΔ: Ανταμοιβές και προκλήσεις

Το παρόν άρθρο Περίπου 7,6% των παιδιών (~ δύο παιδιά

Mickey 17: Ένας Ήρωας Ενάντια στο Σύστημα

Ο Bong Joon Ho επιστρέφει με το “Mickey 17”, μια