Single Shaming: Το στίγμα της single γυναίκας

Κοινωνικές διακρίσεις των γυναικών

Η κοινωνική διάκριση των γυναικών έχει τις ρίζες του βαθιά μέσα στην ιστορία. Όλες οι γυναίκες έχουν δεχθεί έμφυλες διακρίσεις και σεξιστικές συμπεριφορές. Τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης είναι υπεύθυνα για την επικράτηση και την μετάδοση σεξιστικών στερεοτύπων.

Ειδικότερα η τηλεόραση ,που θεωρείται από τα ισχυρότερα μέσα μαζικής ενημέρωσης . Διότι διευρύνει  και ενισχύει τα ήδη υπάρχοντα στερεότυπα αλλά και την  ανισοτήτων μεταξύ των δύο φύλων. Το μεγαλύτερο θύμα των κοινωνικών στερεοτύπων είναι οι γυναίκες. Η γυναίκα στην τηλεόραση απεικονίζεται εξαρτημένη από το ισχυρό αρσενικό  που έχει προτεραιότητα στον δημόσιο λόγο, αλλά και αρκετά προκλητική και περιποιημένη για να ικανοποίηση  τις ανάγκες της κοινωνίας και των ανδρών.

Η υποβάθμιση της γυναίκας είναι εμφανής και μέσα από τις διαφημίσεις που βομβαρδίζουν το τηλεοπτικό κοινό. Η απεικόνιση των γυναικών στις τηλεοπτικές διαφημίσεις ενισχύει τα σεξιστικά στερεότυπα και υποβαθμίζει το γυναικείο φύλο. Πιο συγκεκριμένα οι γυναίκες απεικονίζονται αρκετά προκλητικές να διαφημίζουν κυρίως αντρικά προϊόντα με σκοπό να τραβήξουν την προσοχή του αντρικού φύλου. Νοικοκυρές σε απόγνωση που ψάχνουν το καλύτερο απορρυπαντικό ή ως μητέρες που αγχώνονται για την διατροφή των παιδιών και των συζύγων τους.

Με αυτόν τον τρόπο οι γυναίκες εγκλωβίζονται στα παραδοσιακά στερεότυπα, ενώ παράλληλα το σώμα τους μετατρέπεται σε σεξουαλικό αντικείμενο. Παρατηρούμε λοιπόν ότι ο ρόλος των γυναικών στις διαφημίσεις είναι ο ρόλος της μητέρας, της καλής συζύγου και της νοικοκυράς. Αντίθετα οι άντρες εμφανίζονται ως σκληρά εργαζόμενοι, ως ήρωες, του οικογενειάρχη, του ήρεμου , του ερωτικού και του καταναλωτή.

Advertising

Advertisements
Ad 14

 

Single Shaming

 

Υπήρχε η αντίληψη ότι τα δύο φύλα έχουν ξεχωριστούς κοινωνικούς ρόλους, οι άντρες είχαν τον ρόλο του εργαζόμενου και του οικογενειάρχη, ενώ η γυναίκα είχε τον ρόλο της νοικοκυράς, της συζύγου και της μητέρας. Υπάρχει η αντίληψη ότι το βασικό συστατικό για μια ουσιώδες και χαρούμενη ζωή είναι ο γάμος και η οικογένεια. Οι στερεοτυπικές αυτές αντιλήψεις αφορούν περισσότερο το γυναικείο φύλο, καθώς η ιδεολογία του γάμου και της οικογένειας  έχει στιγματίσει και έχει ριζώσει βαθιά στις γυναίκες.

Με βάση ορισμένες έρευνες  που έχουν γίνει έδειξαν ότι σε κοινωνικό επίπεδο ο γάμος θεωρείτε ως δείκτης μιας επιτυχημένης ζωής. Αντιθέτως, η επιλογή να παραμείνει κάποιος single κατακρίνεται και χαρακτηρίζεται αρνητικά. Παρόλο που οι κοινωνίες εξελίσσονται και οι τα άτομα που επιλέγουν να είναι single ξεπερνούν αριθμητικά τα ζευγάρια, το κοινωνικό στίγμα που αφορά τον γάμο διατηρείται.

Συγκριτικά με τους άνδρες οι γυναίκες είναι συχνότερο θύμα των κοινωνικών στερεοτύπων. Δέχονται μεγαλύτερη πίεση να κάνουν οικογένεια και να παντρευτούν, διότι αυτό θεωρείτε ότι είναι το κεντρικό στοιχείο της επιτυχημένης θηλυκότητας. Καθώς, ιστορικά η εκπλήρωση της θηλυκότητας μιας  γυναίκας βασιζόταν στον γάμο και την οικογένεια , ενώ οι στόχοι περί αυτονομίας και ανεξαρτησίας ήταν ασυμβίβαστες με το γυναικείο φύλο. Επίσης, υπήρχε η αντίληψη ότι μια γυναίκα είναι αδιανόητο  να παραμείνει ανύπαντρη από επιλογή, καθώς οι ανύπαντρες γυναίκες χαρακτηριζόταν ως απελπισμένες ή ότι είχαν κάποιο ψεγάδι.

Ακόμη, υπάρχει και ο ηλικιακός ρατσισμός απέναντι στο γυναικείο φύλο, διότι η κατάλληλη ηλικία για να παντρευτεί μια γυναίκα είναι μέχρι 30 χρονών. Στην περίπτωση που μια γυναίκα είναι single και έχει ξεπεράσει την κατάλληλη ηλικία για γάμο μπαίνει στην διαδικασία να εξηγήσει την κατάσταση της και να δέχεται επικριτικά σχόλια.

Advertising

 

Οι συνέπειες του single shaming

Μεγαλώνουμε με τον φόβο και το άγχος να βρούμε να μην μείνουμε μόνοι μας. Η κοινωνίας μας δημιουργεί την ανάγκη να βρούμε κάποιον γιατί αλλιώς δεν θα μπορούμε να είμαστε ευτυχισμένοι. Σκοπός της ζωής μας είναι δηλαδή η οικογένεια; Αυτές οι αντιλήψεις που περνάνε από γενιά σε γενιά, δημιουργούν άγχος. Μήπως πρέπει να σταματήσει αυτή η πίεση που μας δημιουργούν για να βρούμε κάποιον και να κάνουμε οικογένεια. Δεν είναι η λύση σε όλα τα προβλήματα και προφανώς δεν θα μας κάνει χαρούμενους.

Πολλοί άνθρωποι προτιμούν να μείνουν μόνοι. Εξάλλου για να έχεις μια υγιή σχέση και να είσαι χαρούμενος, πρέπει πρώτα να είσαι καλά με τον εαυτό σου. Απαραίτητο είναι να είσαι καλά με τον εαυτό σου και να μην βασίζεσαι σε κανέναν. Η μοναξιά σου δίνει την ευκαιρία να γνωρίσεις πράγματα για εσένα και να δουλέψεις με τον εαυτό σου.

Πλέον ένα μεγάλο ποσοστό του πληθυσμού είναι single. Τα δεδομένα των εποχών δεν προσφέρουν τις ίδιες ευκαιρίες για να κάνεις σχέση. Αφοσιώσου στον εαυτό σου και όλα θα έρθουν στην ώρα τους. Πάνω από όλα έχεις τον εαυτό σου. Είναι καιρός να σπάσουμε τα κοινωνικά στερεότυπα των προηγούμενων γενιών που μας αγχώνουν, και να κάνουμε αυτό που νιώθουμε.

Σπουδάζω στο τμήμα Δημοσιογραφίας στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης. Μάρεσει πολύ να εκφράζω της σκέψεις μου γράφοντας.

Περισσότερα από τη στήλη: Ψυχολογία

Ψυχολογία

Η ψυχολογία του πόνου: Πώς ο εγκέφαλος “μεταφράζει” τη σωματική εμπειρία

Ο πόνος είναι κάτι που όλοι έχουμε βιώσει, αλλά λίγοι κατανοούμε πραγματικά. Συνήθως τον αντιλαμβανόμαστε…

Ψυχολογία

Ανάμεσα στην Αγάπη και την Επιβεβαίωση: Η Ψυχολογία της Επιθυμίας, του Φλερτ και της Απιστίας στην Εποχή του Digital Flirting

Όταν η αγάπη δεν αρκεί Ζούμε στην εποχή που η αγάπη έχει Wi-Fi.Οι σχέσεις δεν…

Ψυχολογία

Η Καταπίεση των Γονέων προς τα Παιδιά και το Αποτύπωμά της στην Ενήλικη Ζωή – Όταν η αγάπη μπερδεύεται με τον έλεγχο

Όταν η αγάπη μπερδεύεται με τον έλεγχο Η σχέση γονέα και παιδιού αποτελεί τον θεμέλιο…

Ψυχολογία

Αυτοκτονία & Μη Αυτοκτονικός Αυτοτραυματισμός (NSSI): Αιτίες, κίνδυνοι, πρόληψη, θεραπεία και υπεύθυνη κάλυψη

Τι είναι – Πόσοι – Γιατί Η αυτοκτονία και NSSI δεν είναι σπάνια ούτε μονοδιάστατα…

Ψυχολογία

Η σιωπηλή ακύρωση του ψυχικού πόνου

  Φωτογραφία από MART PRODUCTION : https://www.pexels.com/el-gr/photo/7277896/ Ας σκεφτούμε το εξής: είσαι με έναν φίλο/-η…

Ψυχολογία

Κολυμβητήριο και ψυχολογία…όταν το νερό βοηθάει την ψυχή…

Η ψυχολογία μας επηρεάζεται άμεσα… Το σώμα ελαφραίνει, το άγχος χαμηλώνει και οι σκέψεις μπαίνουν…

Ψυχολογία

Φαινόμενο Mandela: Οι συλλογικές ψευδαισθήσεις της μνήμης μας

Φαινόμενο Mandela: Περιγραφή Η ψευδής μνήμη ή παραμνησία είναι βασικές έννοιες που συνδέονται με το…