
Το παρόν άρθρο, με τίτλο Ελάχιστα λεκτικά παιδιά με ΔΑΦ: Παρεμβάσεις, αποτελεί μετάφραση και προσαρμογή από την αγγλική στην ελληνική γλώσσα μέρους του πρωτότυπου άρθρου το οποίο μπορεί να βρεθεί εδώ. Οι ενδοκειμενικές αναφορές και η βιβλιογραφία μπορούν να αναζητηθούν στο πρωτότυπο άρθρο.
Η συχνότητα της ΔΑΦ
Η διαταραχή του φάσματος του αυτισμού (εφεξής ΔΑΦ) έχει εκτιμώμενη συχνότητα εμφάνισης περίπου 1,7% του πληθυσμού. Τα άτομα με ΔΑΦ συχνά έχουν επίσης γλωσσικές δυσκολίες και περίπου το 25% έως 30% των παιδιών με ΔΑΦ είτε δεν αναπτύσσουν λειτουργική γλώσσα είτε έχουν ελάχιστη λεκτική ικανότητα.
Η ικανότητα αποτελεσματικής επικοινωνίας
Η ικανότητα αποτελεσματικής επικοινωνίας είναι μια βασική δεξιότητα ζωής και οι δυσκολίες στην επικοινωνία μπορούν να έχουν μια σειρά από αρνητικές επιπτώσεις, όπως χαμηλότερες ακαδημαϊκές επιδόσεις, συμπεριφορικές δυσκολίες και μειωμένη ποιότητα ζωής. Ιστορικά, οι περισσότερες μελέτες έχουν διερευνήσει τις παρεμβάσεις επικοινωνίας για τη ΔΑΦ σε λεκτικά παιδιά.
Δεν μπορούμε να υποθέσουμε ότι οι ίδιες παρεμβάσεις θα λειτουργήσουν για τα ελάχιστα λεκτικά παιδιά με ΔΑΦ.
Advertising
Η έρευνα
Η Brignell και οι συνεργάτες της (2018) είχαν ως στόχο να αξιολογήσουν τις επιπτώσεις των παρεμβάσεων επικοινωνίας στη ΔΑΦ σε ελάχιστα λεκτικά παιδιά. Οι ερευνητές συμπεριέλαβαν τυχαιοποιημένες ελεγχόμενες δοκιμές παρεμβάσεων οι οποίες επικεντρώνονται στην επικοινωνία για παιδιά (κάτω των 12 ετών) με διάγνωση ΔΑΦ και τα οποία είναι ελάχιστα λεκτικά (λιγότερες από 30 λειτουργικές λέξεις ή αδυνατούν να χρησιμοποιήσουν μόνο την ομιλία για να επικοινωνήσουν), σε σύγκριση με παιδιά που δεν έλαβαν θεραπεία, με παιδιά στην ομάδα ελέγχου σε λίστα αναμονής ή με παιδιά τα οποία έλαβαν τη συνήθη θεραπεία.
Αποτελέσματα
- Αυτή η ανασκόπηση περιλαμβάνει δύο τυχαιοποιημένες ελεγχόμενες (154 παιδιά ηλικίας 32 μηνών έως 11 ετών) παρεμβάσεις επικοινωνίας σε ελάχιστα λεκτικά παιδιά με ΔΑΦ σε σύγκριση με μια ομάδα ελέγχου (συνήθη θεραπεία).
- Μία τυχαιοποιημένη ελεγχόμενη δοκιμή χρησιμοποίησε μια παρέμβαση η οποία βασίζεται στη λεκτική παρέμβαση (εστιασμένη παρέμβαση στο παιχνίδι) η οποία χορηγήθηκε από τους γονείς των παιδιών στο σπίτι, ενώ η άλλη χρησιμοποίησε μια εναλλακτική και ενισχυτική παρέμβαση επικοινωνίας (Σύστημα Επικοινωνίας Μέσω Ανταλλαγής Εικόνων· PECS) η οποία χορηγήθηκε από τους εκπαιδευτικούς στο σχολικό περιβάλλον.
- Η εστιασμένη παρέμβαση στο παιχνίδι πραγματοποιήθηκε στις ΗΠΑ και περιελάμβανε 70 συμμετέχοντες (64 αγόρια) ηλικίας 32 έως 82 μηνών τα οποία ήταν ελάχιστα λεκτικά και είχαν λάβει τη διάγνωση της ΔΑΦ.
- Αυτή η παρέμβαση επικεντρώθηκε στην ανάπτυξη του συντονισμένου παιχνιδιού μεταξύ του παιδιού και του γονέα.
- Οι συμμετέχοντες έλαβαν 12 συνεδρίες εκπαίδευσης γονέων στο σπίτι για 90 λεπτά ανά συνεδρία για 12 εβδομάδες και προσκλήθηκαν επίσης να παρακολουθήσουν συνεδρίες καθοδήγησης γονέων.
- Η μελέτη PECS (Σύστημα Επικοινωνίας Μέσω Ανταλλαγής Εικόνων) περιελάμβανε 84 συμμετέχοντες με ελάχιστη ομιλία (73 αγόρια) ηλικίας 4 έως 11 ετών που είχαν λάβει επίσημα τη διάγνωση της ΔΑΦ και τα οποία δεν χρησιμοποιούσαν το σύστημα PECS πέραν της φάσης 1 κατά την έναρξη.
- Όλα τα παιδιά παρακολούθησαν μαθήματα ή ενότητες ειδικά για τον αυτισμό και τα περισσότερα μαθήματα είχαν αναλογία παιδιών προς ενήλικες 2:1.
- Οι εκπαιδευτικοί και οι γονείς έλαβαν εκπαίδευση για το σύστημα PECS (διήμερο εργαστήριο).
- Οι σύμβουλοι PECS διεξήγαγαν επίσης έξι ημιήμερες διαβουλεύσεις με κάθε τάξη μία φορά το μήνα για πέντε μήνες.
- Η μελέτη αυτή πραγματοποιήθηκε στο Ηνωμένο Βασίλειο και χρηματοδοτήθηκε από το Three Guineas Trust.
Κύρια ευρήματα
Η μελέτη που εξέτασε μια παρέμβαση που βασίζεται στη λεκτική επικοινωνία έναντι μιας ομάδας ελέγχου, δεν διαπίστωσε σημαντική επίδραση για την ομάδα παρέμβασης στην επικοινωνία μέσω του προφορικού λογου.
Καμία από τις δύο μελέτες δεν βρήκε επίδραση στο πρωτεύον αποτέλεσμα που να διατηρήθηκε με την πάροδο του χρόνου και καμία από τις δύο μελέτες δεν παρείχε πληροφορίες σχετικά με τις ανεπιθύμητες ενέργειες των παρεμβάσεων.
Συμπεράσματα
Αυτή η ανασκόπηση εντόπισε δύο τυχαιοποιημένες ελεγχόμενες δοκιμές που χρησιμοποίησαν μια παρέμβαση επικοινωνίας σε παιδιά με ΔΑΦ με ελάχιστη ομιλία και περιελάμβαναν μια ομάδα ελέγχου.
Υπήρχαν περιορισμένα ευρήματα που αποδεικνύουν ότι οι παρεμβάσεις επικοινωνίας βελτιώνουν πτυχές της επικοινωνίας για τα παιδιά με ΔΑΦ με ελάχιστη ομιλία.
Στη μελέτη που χρησιμοποίησε μια παρέμβαση PECS, τα παιδιά στην ομάδα παρέμβασης ήταν πιο πιθανό να χρησιμοποιήσουν λεκτικές ή μη λεκτικές επικοινωνιακές εκκινήσεις και σύμβολα PECS από την ομάδα ελέγχου αμέσως μετά την παρέμβαση.
Advertising
Στη μελέτη που χρησιμοποίησε μια παρέμβαση βασισμένη σε λεκτική βάση, τα παιδιά δεν σημείωσαν σημαντικές βελτιώσεις στην εκφραστική τους γλώσσα ως ομάδα. Ωστόσο, μια υποομάδα παιδιών βελτιώθηκε.
Και οι δύο μελέτες είχαν μεθοδολογικούς περιορισμούς και αξιολογήσαμε τη συνολική ποιότητα των ευρημάτων ως πολύ χαμηλή. Η αναζήτηση που χρησιμοποιήθηκε σε αυτήν την ανασκόπηση εντόπισε επίσης 10 τυχαιοποιημένες ελεγχόμενες δοκιμές που συνέκριναν μία ή περισσότερες παρεμβάσεις σε ελάχιστα λεκτικά παιδιά με ΔΑΦ, αλλά δεν είχαν ομάδα ελέγχου ή σύγκρισης με τη συνήθη θεραπεία.
Αυτές οι μελέτες δεν πληρούσαν τα κριτήρια συμπερίληψης (κριτήρια για την εξέταση μελετών για αυτήν την ανασκόπηση), αλλά συμβάλλουν στη βιβλιογραφία στον τομέα της ΔΑΦ για τα ελάχιστα λεκτικά παιδιά.
Οι κλινικοί και οι οικογένειες θα πρέπει να γνωρίζουν την έλλειψη στοιχείων για την αποτελεσματικότητα των παρεμβάσεων επικοινωνίας για τα ελάχιστα λεκτικά παιδιά με ΔΑΦ. Εάν επιλέξουν να χρησιμοποιήσουν αυτές τις παρεμβάσεις, θα πρέπει να παρακολουθούν προσεκτικά την πρόοδο του παιδιού και να προσαρμόζονται όπως υποδεικνύεται.
Advertising
Βιβλιογραφία
Brignell, A., Chenausky, K. V., Song, H., Zhu, J., Suo, C., & Morgan, A. T. (2018). Communication interventions for autism spectrum disorder in minimally verbal children. The Cochrane database of systematic reviews, 11(11), CD012324. https://doi.org/10.1002/14651858.CD012324.pub2