Ελάχιστα λεκτικά παιδιά με ΔΑΦ: Παρεμβάσεις

Πηγή εικόνας: Ελάχιστα λεκτικά παιδιά με ΔΑΦ: Παρεμβάσεις

Το παρόν άρθρο, με τίτλο Ελάχιστα λεκτικά παιδιά με ΔΑΦ: Παρεμβάσεις, αποτελεί μετάφραση και προσαρμογή από την αγγλική στην ελληνική γλώσσα μέρους του πρωτότυπου άρθρου το οποίο μπορεί να βρεθεί εδώ. Οι ενδοκειμενικές αναφορές και η βιβλιογραφία μπορούν να αναζητηθούν στο πρωτότυπο άρθρο.

Η συχνότητα της ΔΑΦ

Η διαταραχή του φάσματος του αυτισμού (εφεξής ΔΑΦ) έχει εκτιμώμενη συχνότητα εμφάνισης περίπου 1,7% του πληθυσμού. Τα άτομα με ΔΑΦ συχνά έχουν επίσης γλωσσικές δυσκολίες και περίπου το 25% έως 30% των παιδιών με ΔΑΦ είτε δεν αναπτύσσουν λειτουργική γλώσσα είτε έχουν ελάχιστη λεκτική ικανότητα.

Η ικανότητα αποτελεσματικής επικοινωνίας

Η ικανότητα αποτελεσματικής επικοινωνίας είναι μια βασική δεξιότητα ζωής και οι δυσκολίες στην επικοινωνία μπορούν να έχουν μια σειρά από αρνητικές επιπτώσεις, όπως χαμηλότερες ακαδημαϊκές επιδόσεις, συμπεριφορικές δυσκολίες και μειωμένη ποιότητα ζωής. Ιστορικά, οι περισσότερες μελέτες έχουν διερευνήσει τις παρεμβάσεις επικοινωνίας για τη ΔΑΦ σε λεκτικά παιδιά.

Δεν μπορούμε να υποθέσουμε ότι οι ίδιες παρεμβάσεις θα λειτουργήσουν για τα ελάχιστα λεκτικά παιδιά με ΔΑΦ. 

Advertising

Advertisements
Ad 14

Η έρευνα

Η Brignell και οι συνεργάτες της (2018) είχαν ως στόχο να αξιολογήσουν τις επιπτώσεις των παρεμβάσεων επικοινωνίας στη ΔΑΦ σε ελάχιστα λεκτικά παιδιά. Οι ερευνητές συμπεριέλαβαν τυχαιοποιημένες ελεγχόμενες δοκιμές παρεμβάσεων οι οποίες επικεντρώνονται στην επικοινωνία για παιδιά (κάτω των 12 ετών) με διάγνωση ΔΑΦ και τα οποία είναι ελάχιστα λεκτικά (λιγότερες από 30 λειτουργικές λέξεις ή αδυνατούν να χρησιμοποιήσουν μόνο την ομιλία για να επικοινωνήσουν), σε σύγκριση με παιδιά που δεν έλαβαν θεραπεία, με παιδιά στην ομάδα ελέγχου σε λίστα αναμονής ή με παιδιά τα οποία έλαβαν τη συνήθη θεραπεία.

Αποτελέσματα

  • Αυτή η ανασκόπηση περιλαμβάνει δύο τυχαιοποιημένες ελεγχόμενες (154 παιδιά ηλικίας 32 μηνών έως 11 ετών) παρεμβάσεις επικοινωνίας σε ελάχιστα λεκτικά παιδιά με ΔΑΦ σε σύγκριση με μια ομάδα ελέγχου (συνήθη θεραπεία).
  • Μία τυχαιοποιημένη ελεγχόμενη δοκιμή χρησιμοποίησε μια παρέμβαση η οποία βασίζεται στη λεκτική παρέμβαση (εστιασμένη παρέμβαση στο παιχνίδι) η οποία χορηγήθηκε από τους γονείς των παιδιών στο σπίτι, ενώ η άλλη χρησιμοποίησε μια εναλλακτική και ενισχυτική παρέμβαση επικοινωνίας (Σύστημα Επικοινωνίας Μέσω Ανταλλαγής Εικόνων· PECS) η οποία χορηγήθηκε από τους εκπαιδευτικούς στο σχολικό περιβάλλον.
  • Η εστιασμένη παρέμβαση στο παιχνίδι πραγματοποιήθηκε στις ΗΠΑ και περιελάμβανε 70 συμμετέχοντες (64 αγόρια) ηλικίας 32 έως 82 μηνών τα οποία ήταν ελάχιστα λεκτικά και είχαν λάβει τη διάγνωση της ΔΑΦ.
  • Αυτή η παρέμβαση επικεντρώθηκε στην ανάπτυξη του συντονισμένου παιχνιδιού μεταξύ του παιδιού και του γονέα.
  • Οι συμμετέχοντες έλαβαν 12 συνεδρίες εκπαίδευσης γονέων στο σπίτι για 90 λεπτά ανά συνεδρία για 12 εβδομάδες και προσκλήθηκαν επίσης να παρακολουθήσουν συνεδρίες καθοδήγησης γονέων.
  • Η μελέτη PECS (Σύστημα Επικοινωνίας Μέσω Ανταλλαγής Εικόνων) περιελάμβανε 84 συμμετέχοντες με ελάχιστη ομιλία (73 αγόρια) ηλικίας 4 έως 11 ετών που είχαν λάβει επίσημα τη διάγνωση της ΔΑΦ και τα οποία δεν χρησιμοποιούσαν το σύστημα PECS πέραν της φάσης 1 κατά την έναρξη.
  • Όλα τα παιδιά παρακολούθησαν μαθήματα ή ενότητες ειδικά για τον αυτισμό και τα περισσότερα μαθήματα είχαν αναλογία παιδιών προς ενήλικες 2:1.
  • Οι εκπαιδευτικοί και οι γονείς έλαβαν εκπαίδευση για το σύστημα PECS (διήμερο εργαστήριο).
  • Οι σύμβουλοι PECS διεξήγαγαν επίσης έξι ημιήμερες διαβουλεύσεις με κάθε τάξη μία φορά το μήνα για πέντε μήνες.
  • Η μελέτη αυτή πραγματοποιήθηκε στο Ηνωμένο Βασίλειο και χρηματοδοτήθηκε από το Three Guineas Trust.
Διαβάστε επίσης  Κινητικές δεξιότητες: Γνωστικοί προβλεπτικοί παράγοντες

Κύρια ευρήματα

Μία μελέτη αξιολόγησε μια παρέμβαση που βασίζεται στη λεκτική επικοινωνία έναντι μιας ομάδας ελέγχου που περιελάμβανε την εκπαίδευση των γονέων, ενώ η άλλη μελέτη αξιολόγησε μια παρέμβαση PECS που χορηγήθηκε από εκπαιδευτικούς έναντι μιας ομάδας ελέγχου.

Η μελέτη που εξέτασε μια παρέμβαση που βασίζεται στη λεκτική επικοινωνία έναντι μιας ομάδας ελέγχου, δεν διαπίστωσε σημαντική επίδραση για την ομάδα παρέμβασης στην επικοινωνία μέσω του προφορικού λογου.

Ωστόσο, μια περαιτέρω διερευνητική ανάλυση διαπίστωσε ότι τα παιδιά με σχετικά χαμηλότερη εκφραστική γλωσσική ικανότητα κατά την έναρξη, ωφελήθηκαν περισσότερο από την παρέμβαση από τα παιδιά με καλύτερη εκφραστική γλωσσική ικανότητα κατά την έναρξη. Οι συγγραφείς κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι οι γονείς παιδιών με σχετικά καλύτερη γλώσσα μπορεί να χρειαστούν πρόσθετες στρατηγικές για τη λεκτική παρέμβαση (εστιασμένη παρέμβαση στο παιχνίδι).

Η άλλη μελέτη που αξιολόγησε μια παρέμβαση PECS έναντι μιας ομάδας ελέγχου, διαπίστωσε ότι τα παιδιά στην ομάδα PECS ήταν σημαντικά πιο πιθανό να χρησιμοποιούν λεκτικές επικοινωνιακές μυήσεις και σύμβολα PECS πιο συχνά αμέσως μετά την παρέμβαση. Ωστόσο, αυτό το αποτέλεσμα δεν διατηρήθηκε για κανένα από αυτά τα δύο αποτελέσματα στην αξιολόγηση παρακολούθησης 10 μήνες αργότερα.

Αυτή η μελέτη δεν βρήκε σημαντική επίδραση της παρέμβασης PECS στη συχνότητα της ομιλίας ή στο εκφραστικό και προσλπηπτικό λεξιλόγιο με βάση τα σταθμισμένα τεστ. Είναι ενδιαφέρον ότι η μελέτη δεν βρήκε καμία επίδραση για τα δευτερεύοντα αποτελέσματα της επικοινωνίας και τις βαθμολογίες RSI ADOS αμέσως μετά την παρέμβαση.

Η RSI είναι μια κλίμακα αξιολόγησης συμπεριφοράς πολλαπλών πληροφοριών που μετρά τη λειτουργική βλάβη σε έξι τομείς της ζωής σε παιδιά και εφήβους. Όταν χρησιμοποιείται σε συνδυασμό με μετρήσεις συμπτωμάτων, η RSI προσθέτει πληροφορίες για τη βλάβη που μπορούν να βοηθήσουν στην ολοκλήρωση της διαγνωστικής εικόνας.

Ωστόσο, το PECS συσχετίστηκε με μείωση της βαθμολογίας σοβαρότητας RSI (δηλαδή, λιγότερο σοβαρά ελλείμματα στις δεξιότητες RSI) στους 10 μήνες παρακολούθησης.

Καμία από τις δύο μελέτες δεν βρήκε επίδραση στο πρωτεύον αποτέλεσμα που να διατηρήθηκε με την πάροδο του χρόνου και καμία από τις δύο μελέτες δεν παρείχε πληροφορίες σχετικά με τις ανεπιθύμητες ενέργειες των παρεμβάσεων.

Συμπεράσματα

Αυτή η ανασκόπηση εντόπισε δύο τυχαιοποιημένες ελεγχόμενες δοκιμές που χρησιμοποίησαν μια παρέμβαση επικοινωνίας σε παιδιά με ΔΑΦ με ελάχιστη ομιλία και περιελάμβαναν μια ομάδα ελέγχου.

Διαβάστε επίσης  Εκπαιδευτικός υιοθέτησε μαθητή της με σύνδρομο Down

Υπήρχαν περιορισμένα ευρήματα που αποδεικνύουν ότι οι παρεμβάσεις επικοινωνίας βελτιώνουν πτυχές της επικοινωνίας για τα παιδιά με ΔΑΦ με ελάχιστη ομιλία.

Στη μελέτη που χρησιμοποίησε μια παρέμβαση PECS, τα παιδιά στην ομάδα παρέμβασης ήταν πιο πιθανό να χρησιμοποιήσουν λεκτικές ή μη λεκτικές επικοινωνιακές εκκινήσεις και σύμβολα PECS από την ομάδα ελέγχου αμέσως μετά την παρέμβαση.

Advertising

Στη μελέτη που χρησιμοποίησε μια παρέμβαση βασισμένη σε λεκτική βάση, τα παιδιά δεν σημείωσαν σημαντικές βελτιώσεις στην εκφραστική τους γλώσσα ως ομάδα. Ωστόσο, μια υποομάδα παιδιών βελτιώθηκε.

Και οι δύο μελέτες είχαν μεθοδολογικούς περιορισμούς και αξιολογήσαμε τη συνολική ποιότητα των ευρημάτων ως πολύ χαμηλή. Η αναζήτηση που χρησιμοποιήθηκε σε αυτήν την ανασκόπηση εντόπισε επίσης 10 τυχαιοποιημένες ελεγχόμενες δοκιμές που συνέκριναν μία ή περισσότερες παρεμβάσεις σε ελάχιστα λεκτικά παιδιά με ΔΑΦ, αλλά δεν είχαν ομάδα ελέγχου ή σύγκρισης με τη συνήθη θεραπεία.

Αυτές οι μελέτες δεν πληρούσαν τα κριτήρια συμπερίληψης (κριτήρια για την εξέταση μελετών για αυτήν την ανασκόπηση), αλλά συμβάλλουν στη βιβλιογραφία στον τομέα της ΔΑΦ για τα ελάχιστα λεκτικά παιδιά.

Οι κλινικοί και οι οικογένειες θα πρέπει να γνωρίζουν την έλλειψη στοιχείων για την αποτελεσματικότητα των παρεμβάσεων επικοινωνίας για τα ελάχιστα λεκτικά παιδιά με ΔΑΦ. Εάν επιλέξουν να χρησιμοποιήσουν αυτές τις παρεμβάσεις, θα πρέπει να παρακολουθούν προσεκτικά την πρόοδο του παιδιού και να προσαρμόζονται όπως υποδεικνύεται.

Advertising

Βιβλιογραφία

Brignell, A., Chenausky, K. V., Song, H., Zhu, J., Suo, C., & Morgan, A. T. (2018). Communication interventions for autism spectrum disorder in minimally verbal children. The Cochrane database of systematic reviews11(11), CD012324. https://doi.org/10.1002/14651858.CD012324.pub2

Διαβάστε επίσης  Διάσημοι με αναπηρίες: Θέληση = Επιτυχία

Σπούδασα Ψυχολογία στο Πανεπιστήμιο Κρήτης (2008) και ολοκλήρωσα μεταπτυχιακό πρόγραμμα ειδίκευσης στην Ανάπτυξη του Παιδιού στο Τμήμα Ψυχολογίας και Ανθρώπινης Ανάπτυξης του Πανεπιστημιακού Κολλεγίου του Λονδίνου (2012). Το 2014, ξεκίνησα διδακτορικές σπουδές στο Πανεπιστημιακό Κολλέγιο του Λονδίνου. Τον Δεκέμβριο του 2018, υπερασπίστηκα επιτυχώς τη διατριβή μου με τίτλο (στην ελληνική γλώσσα): Η διερεύνηση της οργάνωσης του λεξιλογίου σε παιδιά που μιλούν Ελληνικά με δυσκολίες στη γλώσσα και τον αλφαβητισμό. Η διδακτορική διατριβή μπορεί να βρεθεί εδώ: https://discovery-pp.ucl.ac.uk/id/eprint/10077333/

Αρθρα απο την ιδια κατηγορια

Εμπειρίκος

Ενδοχώρα της ελληνικής ποίησης

Στις παρυφές των Αθηνών οι μέτοικοι ζούσαν δίχως την ιδιότητα

Γιώργος Μπάτης: Ο πρίγκιπας του ρεμπέτικου με τη μαγκούρα

Υπάρχουν δύο απόψεις για το πού και το πότε