Τις τελευταίες δεκαετίες είναι σύνηθες πολλά σχολεία να διατηρούν δανειστική βιβλιοθήκη για τους μαθητές τους. Πρόκειται για μια πολύ σωστή εκπαιδευτική πρακτική, αφού μπορεί να ωφελήσει ποικιλοτρόπως τους μαθητές μας και να τους μυήσει στον μαγικό κόσμο των βιβλίων.
Μια σχολική βιβλιοθήκη θα πρέπει να ακολουθεί κάποια συγκεκριμένα «πρότυπα» προκειμένου να επιτυγχάνει τους σκοπούς της και να ωφελήσει σε διαφορετικά επίπεδα τους μικρούς μας αυριανούς πολίτες. Αρχικά, θα πρέπει να είναι ένα ήρεμο, ξεκούραστο και «διασκεδαστικό» μέρος με πολλαπλά ερεθίσματα. Οι βιβλιοθήκες πλέον δεν αποτελούν τα κλασικά «αποστειρωμένα» περιβάλλοντα που φανταζόμαστε, αλλά ζεστούς χώρους όπου μπορεί ο άνθρωπος κάθε ηλικίας να περάσει δημιουργικά τον χρόνο του.
Έτσι, πέρα από τα βιβλία μπορεί να διαθέτει σχετικές δραστηριότητες, λεξικά, παιχνίδια (εκπαιδευτικά, φαντασίας, ανάπτυξης λεξιλογίου κ.λπ.) και χώρους έκφρασης των μαθητών. Αν κάποιος ανατρέξει σε σχετική βιβλιογραφία ή ψάξει στο διαδίκτυο θα βρει αμέτρητες ιδέες, τις οποίες μπορεί φυσικά να προσαρμόσει και να τροποποιήσει ανάλογα με τον μαθητικό πληθυσμό στον οποίο απευθύνεται.
Είναι σημαντικό να μυήσουμε τους μαθητές μας στον κόσμο των βιβλίων, ως ένα κόσμο γεμάτο γνώσεις, ιδέες, μυστικά και όμορφα συναισθήματα! Διαγωνισμοί, παιχνίδια, φαντασία και νέα γνώση δεν μπορούν παρά να προσελκύσουν τα παιδιά κάθε ηλικίας! Μάλλον, το γεγονός ότι οι μικροί μας αναγνώστες «μισούν» τα βιβλία θα πρέπει να μας προβληματίσει και να μας γυρίσει στα «γιατί;» που οδήγησαν σε αυτή την «εμπάθεια»!
Βιβλίο δε σημαίνει απόλυτη ησυχία, περίληψη, γράψιμο, ασπρόμαυρο χρώμα και μπόλικες σελίδες. Σε ένα βιβλίο η εικονογράφηση (ειδικά για πιο νεαρές ηλικίες) μπορεί να γεννήσει την ανάγκη να διαβάσεις όλο το βιβλίο λέξη προς λέξη προκειμένου να αναζητήσεις τις απαντήσεις που θες!
Η σχολική βιβλιοθήκη μπορεί να αποτελέσει έναν χώρο γεμάτο παιδιά, γέλια, συμπεριφορές φιλικές προς το βιβλίο, δημιουργικότητα, ελεύθερη έκφραση και φαντασία! Άλλωστε, αυτά δεν αποτελούν τις αρετές που θέλουμε να έχουν οι αυριανοί μας πολίτες;