Build advanced payment workflows with the Fusebox Elavon Portal and leverage Elavon’s enterprise infrastructure for global payment operations.

Συναισθηματικές προκλήσεις: Η χρήση της αυτοαναφοράς

Πηγή εικόνας: Συναισθηματικές προκλήσεις: Η χρήση της αυτοαναφοράς

Συναισθηματικές προκλήσεις: Η χρήση της αυτοαναφοράς

Η συναισθηματική επιβάρυνση των μαθητών στο σχολικό πλαίσιο μπορεί να αποτελέσει σημαντική πηγή προβλημάτων ψυχικής υγείας, ιδιαίτερα για τα παιδιά με ΔΕΠΥ και/ή ΔΑΦ. Το σχολείο αποτελεί το κύριο περιβάλλον της κοινωνικοποίησης και της μάθησης, ωστόσο οι αυξημένες απαιτήσεις, οι κοινωνικές προκλήσεις και οι δυσκολίες προσαρμογής, δημιουργούν ένα επιπρόσθετο συναισθηματικό βάρος, το οποίο συχνά καταγράφεται μέσω των αυτοαναφορών των ίδιων των μαθητών (Murray κ.ά., 2021).

Η Χρήση της Αυτοαναφοράς

Η αυτοαναφορά παρέχει πολύτιμες πληροφορίες για τις εσωτερικευμένες εμπειρίες των μαθητών και των μαθητριών, οι οποίες συχνά διαφεύγουν της παρατήρησης των εκπαιδευτικών και των γονέων.

Μέσω της αυτοαναφοράς, αναδεικνύονται οι πηγές άγχους, οι στιγμές συναισθηματικής υπερφόρτωσης και οι πηγές υποστήριξης ή πίεσης (Ruba & Repacholi, 2019).

Τα δεδομένα αυτά είναι καίρια για τον σχεδιασμό των παρεμβάσεων οι οποίες έχουν ως στόχο τη μείωση του άγχους και την ενίσχυση της ψυχικής ανθεκτικότητας.

Συναισθηματικές Προκλήσεις στη ΔΕΠΥ

Η ΔΕΠΥ χαρακτηρίζεται από δυσκολίες συγκέντρωσης, παρορμητικότητα και υπερκινητικότητα, χαρακτηριστικά τα οποία συχνά οδηγούν σε συγκρούσεις με τους συμμαθητές και τους εκπαιδευτικούς, χαμηλή ακαδημαϊκή απόδοση και αρνητική αυτοαντίληψη (American Psychiatric Association, 2013).

Οι μαθητές/μαθήτριες αναφέρουν ότι αισθάνονται έντονο άγχος κατά τη διάρκεια των μαθημάτων, ιδιαίτερα όταν καλούνται να ολοκληρώσουν εργασίες εντός αυστηρών χρονικών ορίων ή να παραμείνουν συγκεντρωμένοι για μεγάλα χρονικά διαστήματα (Mikami κ.ά., 2020). Αυτές οι εμπειρίες οδηγούν συχνά σε αισθήματα απογοήτευσης, θυμού ή χαμηλής αυτοεκτίμησης, τα οποία επιβαρύνουν περαιτέρω την ψυχική τους υγεία.

Συναισθηματικές Προκλήσεις στον Αυτισμό

Οι μαθητές με ΔΑΦ αντιμετωπίζουν πρόσθετες δυσκολίες οι οποίες σχετίζονται με την κοινωνική αλληλεπίδραση και την επικοινωνία. Το σχολικό περιβάλλον, με τον θόρυβο, τα έντονα ερεθίσματα και τις αυξημένες κοινωνικές απαιτήσεις, μπορεί να δημιουργεί αισθήματα άγχους ή υπερδιέγερσης (Falkmer κ.ά., 2020).

Η αυτοαναφορά αποτελεί κατάλληλο εργαλείο για την κατανόηση αυτών των εμπειριών, καθώς πολλά παιδιά αναφέρουν ότι δυσκολεύονται να εκφράσουν λεκτικά την ψυχολογική τους κατάσταση, αλλά μπορούν να την περιγράψουν με την χρήση ημερολογίων ή ερωτηματολογίων (Kerns κ.ά., 2015).

Συμπεράσματα

Η συναισθηματική επιβάρυνση στο σχολείο επηρεάζει άμεσα την ψυχική υγεία των μαθητών με ΔΕΠΥ και/ή ΔΑΦ. Η αυτοαναφορά προσφέρει μία αυθεντική εικόνα των εμπειριών τους, καθιστώντας εφικτή την ανάπτυξη στοχευμένων, υποστηρικτικών παρεμβάσεων.

Οι εκπαιδευτικές δομές καλούνται να υιοθετήσουν πρακτικές οι οποίες ενισχύουν την ενσυναίσθηση και προάγουν τη συμπερίληψη.

Βιβλιογραφία

American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5η έκδ.). Author.

Falkmer, T., Anderson, K., Falkmer, M., & Horlin, C. (2020). Diagnostic procedures in autism spectrum disorders: A systematic literature review. European Child & Adolescent Psychiatry, 29(5), 575–593.

Kerns, C. M., Kendall, P. C., Zickgraf, H., Franklin, M. E., Miller, J., & Herrington, J. (2015). Not to be overshadowed or overlooked: Functional impairments associated with comorbid anxiety disorders in youth with autism spectrum disorder. Behavior Therapy, 46(1), 29–39.

Mikami, A. Y., Jia, M., & Na, J. J. (2020). Social skills training and ADHD—Current status and future directions. Journal of Attention Disorders, 24(1), 3–13.

Murray, A. L., Booth, T., Eisner, M., & Ribeaud, D. (2021). Developmental trajectories of ADHD symptoms across childhood and adolescence. European Child & Adolescent Psychiatry, 30(7), 1027–1036.

Ruba, A. L., & Repacholi, B. M. (2019). Emotion development in autism spectrum disorder: Insights from the developmental psychology literature. Child Development Perspectives  13(4), 201–207.

Ονομάζομαι Δεσιμόνα Χρυσάνθη (Σάντυ ), έχω γεννηθεί στην Αθήνα και η καταγωγή μου είναι από Κεφαλονιά .Όμως έχω μεγαλώσει στη Λάρισα όπου ζω μέχρι και σήμερα .Έχω τελειώσει Κλασσική Φιλολογία στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων και παράλληλα φοίτησα στο ΕΑΠ στο τμήμα του Ευρωπαϊκού Πολιτισμού .Η αγάπη μου για τα παιδιά με ώθησε προς τη διδασκαλία για το λόγο αυτό έχω κάνει μεταπτυχιακα στην Ειδική Αγωγή και ολοκληρώνω φέτος το μεταπτυχιακό μου στον Σχολικό Προσανατολισμό. Επιπλέον έχω παρακολουθήσει σεμινάρια πάνω στον Αυτισμό , την Διοίκηση Σχολικών Μονάδων και την Παιδική συγγραφή.Το πάθος μου είναι η συγγραφή και η μόδα.

Περισσότερα από τη στήλη: ΔΕΠΥ

ΔΕΠΥ

Τρόποι εκδήλωσης της ΔΕΠΥ στις γυναίκες

Ποιοι είναι οι τρόποι εκδήλωσης της ΔΕΠΥ στις γυναίκες; Η Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητας…

ΔΕΠΥ

Γιατί πολλά παιδιά με ΔΕΠΥ λαμβάνουν λανθασμένη διάγνωση;

Το παρόν άρθρο, με τίτλο Γιατί πολλά παιδιά με ΔΕΠΥ λαμβάνουν λανθασμένη διάγνωση; θα παρουσιάσει…

ΔΕΠΥ

ΔΕΠΥ και διατροφή: Τι ξέρουμε, τι ερευνούμε, πού στοχεύουμε;

Η “πολυχρωμία” της ΔΕΠΥ: Η διαταραχή ελλειμματικής προσοχής και υπερκινητικότητας, γνωστή και ως ΔΕΠΥ, έχει…

ΔΕΠΥ

Σχολική Μετάβαση από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο και το Λύκειο: Άγχος, Ψυχική Υγεία και Οδηγός Στήριξης για Γονείς και Εκπαιδευτικούς

Η μετάβαση από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο – και αργότερα από το Γυμνάσιο στο Λύκειο…

ΔΕΠΥ

Τι είναι ΔΕΠΥ (και τι δεν είναι) στην τάξη

Πολλά παιδιά με ΔΕΠΥ εμφανίζουν ενδείξεις της διαταραχής πριν φτάσουν στη σχολική ηλικία. Αλλά, είναι…

ΔΕΠΥ

Η Παιδαγωγική της Εικόνας στα Παιδιά με ΔΕΠΥ

Σε αυτό το άρθρο, θα ασχοληθούμε με την παιδαγωγική της εικόνας και με το πώς…

ΔΕΠΥ

ΔΕΠΥ: Η αίσθηση του χρόνου

Η ΔΕΠΥ είναι μια νευροαναπτυξιακή διαταραχή με κύρια συμπτώματα τη δυσκολία συγκέντρωσης, την παρορμητικότητα και…