
Ο εθισμός στο διαδίκτυο αποτελεί μια νέα μορφή εξάρτησης που προέκυψε τα τελευταία χρόνια εξαιτίας της εξέλιξης της τεχνολογίας. Πλέον, το φαινόμενο έχει λάβει μεγάλες διαστάσεις, αφού οι περισσότεροι δεν μπορούν καν να αποχωριστούν το κινητό τους τηλέφωνο. Το ζήτημα λοιπόν του εθισμού στο διαδίκτυο αποτέλεσε πηγή έμπνευσης για πολλούς καλλιτέχνες, που αποφάσισαν να το παρουσιάσουν από τη δική τους οπτική.
Absorbed by Light (Απορροφημένοι από το Φως)

Ο εθισμός στο διαδίκτυο δεν θα μπορούσε να αποτυπωθεί καλύτερα από ότι στο συγκεκριμένο έργο. Τρεις άνθρωποι καθισμένοι σε ένα παγκάκι, κοιτάζουν απορροφημένοι τις οθόνες των κινητών τους χωρίς καμία διάθεση να συζητήσουν μεταξύ τους. Το έργο αποτελεί μια ρεαλιστική αναπαράσταση της σύγχρονης πραγματικότητας και παρουσιάζει ξεκάθαρα τον εθισμό στο κινητό και ποιος είναι ο αντίκτυπος στις προσωπικές σχέσεις των ατόμων.
Το έργο δημιουργήθηκε από το βρετανικό studio Design Bridge και τον Gali May Lucas και φέρει τον τίτλο «Απορροφημένοι από το Φως» (Absorbed by Light). Φιλοτεχνήθηκε στο πλαίσιο του ετήσιου Light festival που πραγματοποιήθηκε το 2018 στο Άμστερνταμ, όταν η πρωτεύουσα της Ολλανδίας κοσμήθηκε με φωτεινά έργα καλλιτεχνών. Τη συγκεκριμένη χρονιά, το θέμα ήταν εμπνευσμένο από τον Marshal McLuhan, τον «προφήτη του διαδικτύου» όπως αποκαλείται, και την φημισμένη φράση του «το μέσο είναι το μήνυμα».
Τα δωμάτια μελαγχολίας (Melancholy Rooms, Hoxton Gallery)

Η Anna Radchenko, μια καλλιτέχνης από τη Ρωσία, πραγματοποίησε την πρώτη της έκθεση στο Λονδίνο με θέμα δωμάτια που αποτυπώνουν τη μελαγχολία των ανθρώπων. Ορισμένα από τα εκθέματά της αναπαριστούν τη σχέση του ατόμου με τα social media και την εξάρτησή του από αυτά. Θεωρεί μάλιστα πως ο εθισμός στο διαδίκτυο και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης προκύπτει πλέον από πολύ μικρή ηλικία. Τα παιδιά, πριν καν αρχίσουν να μιλούν, έχουν εκτεθεί μπροστά σε οθόνες με αποτέλεσμα να αποτελούν κομμάτι της ζωής τους.

Η ίδια λοιπόν μέσα από την έκθεσή της, προσπαθεί να αφυπνίσει το κοινό καθώς θεωρεί πως ο εθισμός στο διαδίκτυο, στην τηλεόραση, στο κινητό και σε κάθε τεχνολογικό μέσο, μπορεί να ξεπεραστεί.
Έργα του Federico Clapis

Ο ιταλός Federico Clapis ξεχωρίζει για τα έργα του, αφού έχει επηρεαστεί σε μεγάλο βαθμό από την τεχνολογία και το βασικό ρόλο που κατέχει στις ζωές των ανθρώπων. Παρατηρώντας τη σύγχρονη κοινωνία, συμπεραίνει πως έχει χαθεί η ουσία της επικοινωνίας. Οι άνθρωποι είναι εθισμένοι στο διαδίκτυο και στα social media, μέσα που διευκολύνουν μεν την επικοινωνία, την καθιστούν δε εξαιρετικά απρόσωπη.

Κάθε του έργο προβληματίζει το κοινό και δίνει μια εικόνα για την πραγματικότητα που βιώνουμε όλοι μας, ειδικά αν αναλογιστούμε σε τι κόσμο μεγαλώνουν τα παιδιά. Πρόκειται για ένα ζήτημα που απασχολεί πολλούς καλλιτέχνες, αφού θεωρούν ότι τελικά η τεχνολογία μπορεί να μην είναι τόσο ακίνδυνη όσο δείχνει.

Τα παραπάνω έργα έχουν ως στόχο να αφυπνίσουν το κοινό και να αντιληφθούν πως ο εθισμός στο διαδίκτυο είναι ένα ζήτημα που υφίσταται. Ασφαλώς, όσο η τεχνολογία εξελίσσεται και ενσωματώνεται ακόμη περισσότερο στη ζωή μας, φαινόμενα εξάρτησης θα λαμβάνουν μεγαλύτερες διαστάσεις μελλοντικά. Εκείνο όμως που οφείλουμε να συνειδητοποιήσουμε είναι κατά πόσο επιθυμούμε να αφιερώνουμε τον ελάχιστο πολύτιμο χρόνο μας στο κινητό, στα social media και σε καθετί ανούσιο. Ίσως ήρθε η ώρα να ασχοληθούμε με κάτι διαφορετικό˙ να διαβάσουμε, να απολαύσουμε έναν μεγάλο περίπατο και να φροντίσουμε να περνούμε δημιουργικά το χρόνο μας.
Πηγές που χρησιμοποιήθηκαν σε αυτό το άρθρο:
Κουμπάνη Μ. (2018). Absorbed by Light- To σύγχρονο έργο στους δρόμους του Άμστερνταμ δείχνει κάτι τραγικό για όλους μας. Ανακτήθηκε από https://www.bovary.gr/items/16858/absorbed-light-syghrono-ergo-stoys-dromoys-toy-amsterntam-deihnei-kati-tragiko-gia-oloys (τελευταία πρόσβαση 4.6.21)
Prosvetova A. (2015). INTERVIEW: Anna Radchenko talks about her Melancholy Rooms exhibition at Hoxton Gallery. Ανακτήθηκε από https://www.prosvetova.com/blog/2015-06-30-interview-anna-radchenko-talks-about-her-melancholy-rooms-exhibition-at-hoxton-gallery (τελευταία πρόσβαση 4.6.21)
Clapis F. About. Ανακτήθηκε από https://www.federicoclapis.com/about/ (τελευταία πρόσβαση 4.6.21)