Προσωπικό ύφος στον ποιητικό λόγο

Πηγή: wallmaya.com

 

 

 

Το ύφος στην ποίηση, όπως και σε κάθε άλλη τέχνη, είναι ο συγκερασμός της μορφής και του περιεχομένου· είν’ ο τρόπος εναρμονίσεως των δυο σ’ ένα σώμα ακέραιο και συμπαγές. Όταν αυτός ο τρόπος συγκερασμού και εναρμονίσεως είναι ξεχωριστός κι ιδιαίτερος (δηλαδή προσωπικός), το καλλιτεχνικό αποτέλεσμα είναι μοναδικό. Έτσι, διαβάζοντας ποίηση του Σεφέρη αμέσως αναγνωρίζεις το ύφος του ανάμεσα σε μύρια άλλα ποιήματα άλλων ποιητών. Διαβάζοντας ποιήματα του Καβάφη και του Καρυωτάκη αμέσως ξεχωρίζεις, απ’ το ύφος γραφής, τα ποιήματα του ενός απ’ τ’ άλλου. Και στα δύο αυτά παραδείγματα ο τρόπος συγκερασμού κι εναρμονίσεως της μορφής και του περιεχομένου είν’ εντελώς προσωπικός κι επομένως είν’ εύκολο το ξεχώρισμα. Με το νόημα αυτό η άποψη του Σεφέρη περί μη παρθενογένεσης στην τέχνη δεν στέκει. Ακόμα κι ο ίδιος «παρθένο», δηλαδή, προσωπικό ύφος υιοθετεί στην ποίηση του παρά τ’ ότι ακολουθεί τα διδάγματα του μοντερνισμού.

Όμως το πράγμα δεν είν’ έτσι μ’ όλους τους ποιητές. Οι περσότεροι αδυνατούν να διαμορφώσουν ένα προσωπικό ύφος γραφής, να γράψουν ποίηση προκύπτουσα από έναν δικό τους τρόπο συγκερασμού και εναρμονίσεως μορφής και περιεχομένου. Αντ’ αυτού γράφουν μιμούμενοι το ύφος συγκεκριμένων ποιητών, κυρίως αυτών που είναι φτασμένοι κι ασκούν ιδιαίτερη γοητεία κι επίδραση πάνω τους. Μη δυνάμενοι λοιπόν ν’ αντισταθούν σ’ αυτήν την επίδραση (λόγω ίσως αδύναμης ιδιοσυγκρασίας, εύκολα παρασυρόμενης) και μην έχοντας βρει τη φωνή τους  – ή για να το πω πιο σωστά, μην διαθέτοντας καν δική τους φωνή γιατί όπως ο ένας γεννιέται με περσότερη φαντασία από τον άλλο, όμοια και κάποιος γεννιέται με τη δική του φωνή που πρέπει να την ανασύρει από μέσα του, ενώ κάποιος άλλος όχι – υιοθετούν το ύφος άλλων.

Θ’ αναφερθώ σ’ ένα παράδειγμα χαρακτηριστικό (τα παραδείγματα είν’ πολύ περσότερα βέβαια!). Ο ποιητής Χρίστος Τρύφωνας δεν είν’ γνωστός στο ευρύ κοινό. Αρκετά ποιήματά του είναι έξυπνα και πνευματώδη, χαίρεσαι να τα διαβάζεις. Όμως, αμέσως μετά το πρώτο διάβασμα το ασκημένο μάτι «πιάνει» ότι εδώ το ύφος γραφής είναι καβαφικό. Θάλεγα ότι θυμίζει κραυγαλέα τον Αλεξανδρινό ποιητή σε πολλά του σημεία: στην ειρωνεία του, στο κλίμα παρακμής, στη διάψευση των προσδοκιών από μέρους των κεντρικών χαραχτήρων και σε πολλά άλλα.
Διαβάζοντας την ποίηση του Τρύφωνα αισθάνεσαι ότι διαβάζεις τον Καβάφη στις κακές του στιγμές ή, άλλως ειπείν, τα ποιήματα του Τρύφωνα θα μπορούσαν να είχαν γραφτεί απ’ τον Καβάφη σε στιγμές απουσίας έμπνευσης, μη εκλεκτές και αδύναμες. Έτσι γίνεται πάντα: το αποτέλεσμα της μίμησης είναι κατώτερο απ’ το αντικείμενό της. Ο ποιητής μιμούμενος το ύφος κάποιου άλλου γράφει ποίηση που είναι κακέκτυπο της πρωτότυπης, μια κακή εκδοχή αυτής.

Advertising

Advertisements
Ad 14

Η λογοτεχνία είναι γεμάτη με ποιητές που δεν κατάφεραν ποτέ να κουρντίσουν τη φωνή τους σ’ έναν τόνο όλως προσωπικό· μπορεί τα ποιήματά τους να προκαλούν αισθητική απόλαυση, αλλά πάντα θυμίζουν κάποιον άλλο ποιητή και μάλιστα στην άφτερη εκδοχή του! Ένας τέτοιος ποιητής δεν μπορεί νάχει ποτέ συμβολή στην πρωτοτυπία.

Οι ποιητές που μιμούνται είναι συνήθως οι ελάσσονες δημιουργοί. Αντίθετα οι ποιητές που δέχονται επιδράσεις απ’ άλλους (οι επιδράσεις ειν’ αναπόφευκτες κι υπάρχουν πάντα στο ξεκίνημα· φτάνει να διαβάσει κάποιος πρωτόλεια έργα φτασμένων ποιητών που θυμίζουν έντονα τις επιδράσεις αυτές) και δύνανται μες απ’ αυτές να βρουν το δικό τους ύφος είναι συνήθως οι μείζονες ποιητές· είν’ αυτοί που για τους πολλούς «κλέβουν» απ’ την ποίηση άλλων, αλλά στην πραγματικότητα περνάνε μες απ’ την κρησάρα του προσωπικού τους ύφους τα «λάφυρα» αυτά και δίνουν στην ποίηση τη δική τους σφραγίδα.

Το  σημαντικότερο, λοιπόν, χάρισμα ενός ποιητή είναι να μπορεί ν’ ανακαλύψει το δικό του ύφος, να ρυθμίσει τους ποιητικούς του τόνους σε μια κλίμακα προσωπική, να πραγματώσει, εν τέλει, το δικό του ποιητικό δυναμικό, να γίνει ποιητικά αυτός που είναι!

Είμαι Κορίνθιος την καταγωγή, αλλά γεννήθηκα στα Χανιά - σ' ένα σπίτι της οδού Βύρωνος. Όλη μου την ζωή την πέρασα στην Κρήτη. Στην νεανική μου ηλικία έζησα υπέρ τα 3 έτη στο Manchester της Αγγλίας. Διέμεινα και στην Αθήνα. Η τελευταία μου εργασία είναι καθηγητή σε σχολεία εξαρτώμενα απ' το υπουργείο παιδείας της Ελλάδας. Ξέρω Αγγλικά και Γερμανικά.

Περισσότερα από τη στήλη: Κοινωνία

Κοινωνία

Τα Μνημεία Ολοκαυτώματος στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη

Η παρουσία της εβραϊκής κοινότητας στις πόλεις της Θεσσαλονίκης και της Αθήνας διαδραμάτισε καθοριστικό ρόλο…

Κοινωνία

Γραφειοκρατία: Μηχανισμός και Μνήμη

Γραφειοκρατία: Πώς ένας αδιαπέραστος θεσμός επικύρωσε ότι η ελευθερία προϋποθέτει την ελευθεριότητα, και ότι ο…

Κοινωνία

Τα τούνελ του Λας Βέγκας: ο σκοτεινός κόσμος κάτω από τη λάμψη

Το Λας Βέγκας είναι η πιο φωτεινή και διασκεδαστική πόλη στον κόσμο. Τα διάσημα καζίνο,…

Κοινωνία

Από την Οθωμανική Αυτοκρατορία στη Νέα Τουρκία του Κεμάλ

Η Παρακμή της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας και Ο Μουσταφά Κεμάλ Το 1923 είναι μία χρονιά ορόσημο για την…

Κοινωνία

Ηλικιωμένοι χωρίς παιδιά: η πρόκληση του αύριο

Καθώς οι άνθρωποι μεγαλώνουν, οι σχέσεις μέσα στην οικογένεια αποκτούν έναν ιδιαίτερο κύκλο που μοιάζει…

Κοινωνία

Σχολεία Θηλέων και Αρρένων στην Ελλάδα: Μια Αναδρομή στην Εκπαιδευτική Ισότητα

Η ιστορία της ελληνικής εκπαίδευσης αποτελεί έναν καθρέφτη των κοινωνικών αλλαγών και των προβληματισμών που…

Κοινωνία

Τα μεταλλεία της Σερίφου και η απεργία του 1916

21 Αυγούστου, συμπληρώθηκαν 109 χρόνια από την απεργία των εργαζομένων στα μεταλλεία της Σερίφου. Αν…